HHIK02881U HIS 88. Brexit, devolution, afkolonisering og arven efter det britiske Imperium til debat
HIS 88. Brexit, devolution, afkolonisering og arven efter det britiske Imperium til debat
Historie
Område E: Mundtlig fremstilling og debat (HHIK03881E)
[Fagstudieordning. Kandidatdelen af sidefaget i historie,
2019-ordningen]
Område E: mundtlig fremstilling og debat (HHIK13881E)
[Fagstudieordning. Kandidattilvalg i historie, 2019-ordningen]
Historisk tilvalgsområde 2 (HHIB10221E) [kun for
studerende med grundfag i Historie]
[Fagstudieordning. Bachelortilvalg i historie,
2019-ordningen]
Få overblik på
Historie,
KA-2019, ét-faglig, lektionskatalog forår 2022
eller
Historie,
KA-sidefag-2019, lektionskatalog forår 2022
eller
Historie,
BA, lektionskatalog forår 2022
HIS 88. Brexit, devolution, afkolonisering og arven efter det
britiske Imperium til debat
Med et åbent kritisk historikerblik ser vi på hvordan arven efter
imperiet har påvirket kontroversen om Brexit. Om arven overhovedet
findes har længe været diskuteret i forskningen. Hvad slags arv og
hvis arv drejer det sig om? Arven har så fået fornyet aktualitet i
forbindelse med den offentlige debat om Brexit. Afkoloniseringen
fortsætter i opgøret med de politiske, sociale og kulturelle følger
af kolonitiden, herunder indvandrings- og
flygtningedebatten, taking back control, ’Rhodes Must
Fall’ og de allerseneste diskussioner omkring racisme inden for det
britiske kongehus. Det sidste har perspektiver for forestillinger
om bl.a. at kunne genoplive Commonwealth efter briternes udtræden
fra EU. Skotske, walisiske, nordirske og engelske ønsker om deres
respektive uafhængighed fra Storbritannien handler bl.a. om
national identitet, eksempelvis om ”engelskhed” til forskel fra
”britiskhed.” Hvorledes kan faghistorikeren levere overbevisende
argumenter i forhold til debatten? Hvordan afvejes ens historisk
faktuelle overbevisning i forhold til ens historiske ”empati” med
modstanderen?
- Embers of Empire in Brexit Britain. Eds.: Stuart Ward
& Astrid Rasch. London: Bloomsbury Academic, 2019.
- Discourses of Brexit. Eds. Veronika Koller, Susanne Kopf
& Marlene Miglbauer. Routledge, 2019.
- Lone Rørbech, Charlotte Jørgensen & Christian
Kock: Retorik der flytter stemmer – hvordan man
overbeviser i offentlig debat. Retorikforlaget, 2011.
Kildetekster og videoer med taler og debatindlæg vil indgå i
undervisningen.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 203
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Blanketnavn i Selvbetjeningen:
KA, sidefag: Historie: Omr E (sidefag), forår
2022
BA tilvalg [kun for studerende med grundfag i
Historie]: Historie: Internt BA-tilvalg,
forår 2022
KA, enkelstående kandidattilvalg
(2019-ordning): KA-tilvalg for KA-studerende
2019-studieordning (forår 2022)
Se også
Aftenkursus.
Ordinær tilmelding: Tjek alle tilmeldinger inden du logger
af Selvbetjeningen. Hvis der opstår problemer med tilmelding til
Historiekurser kan der i tilmeldingsperioden hentes hjælp kl. 10-12
på tlf.: 51 29 98 32.
Eftertilmeldingsperioden: på kurser med ledige pladser
anvendes direkte holdplacering i Selvbetjeningen.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen [KA] og Studiehåndbogen [BA].
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK02881U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Michael Alexander Langkjær (7-6e6370696d6c74426a776f306d7730666d)