HHIK04042U HIS 4. Fra krise til befrielse. 1930erne og besættelsestiden mellem erindringssted og historiebrug
HIS 4. Fra krise til befrielse. 1930erne og besættelsestiden mellem erindringssted og historiebrug
Historie
Område D: historisk fagdidaktik (HHIK03851E)
[Kandidatuddannelsen i historie [gymnasierettet
profil], 2019-ordningen]
Område D: Historisk fagdidaktik (HHIK03851E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2019-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03921E)
[Kandidatuddannelsen i historie, 2022-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03951E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2022-ordningen]
Historisk tilvalgsområde 2 (HHIB10221E) [kun for
studerende med grundfag i Historie]
[Bachelortilvalg i historie, 2022-ordningen]
Få overblik på:
-
Historie,
KA-2019, to-faglig, lektionskatalog forår 2024
-
Historie,
KA-sidefag-2019, lektionskatalog forår 2024
-
Historie,
KA-2022, ét-faglig, lektionskatalog forår 2024
-
Historie,
KA-2022, to-faglig, lektionskatalog forår 2024
-
Historie,
KA-sidefag-2022, lektionskatalog forår 2024
-
Historie,
BA, lektionskatalog forår 2024
HIS 4. Fra krise til befrielse. 1930erne og besættelsestiden mellem
erindringssted og historiebrug
Årene fra 1930 til 1945 var skelsættende i moderne dansk historie.
Det var en polariseret tid, hvor den globale økonomiske krise og
siden den tyske besættelse under Anden Verdenskrig (1940-45) fik
voldsomme sociale, politiske og kulturelle konsekvenser. Samtidig
var det en brydningstid mellem det gamle samfunds kultur og en
modernistisk fremskridtoptimisme – og fremtidspessimisme.
Forskningen har peget på mellemkrigs- og besættelsestiden som en
periode, hvor demokratiet blev styrket gennem politiske
kompromisser, der banede vejen for efterkrigstidens
konsensusorienterede velfærdsstat, men også udfordret af de store
modsætninger, der fandtes i samfundet.
Alt dette er formentlig årsagen til, at de urolige 1930’ere og den
efterfølgende besættelsestid bliver ved med at pirre vores
interesse, og at vi i mødet med aktuelle udfordringer kigger
tilbage på netop disse år for historiske paralleller, der kan
hjælpe os med at forstå vores egen samtid. Derfor er perioden også
et rigtigt godt eksempel at tage udgangspunkt i, når man skal
undersøge historiebrug og erindringskultur, netop fordi den fortsat
fylder så meget i vores kollektive erindring og debat.
I dette kursus skal vi med fokus på historiebrug,
historieformidling og erindringspolitik sammen dykke ned i årene
1930-1945 og eftertidens bearbejdning af perioden. Vi skal kigge på
forskellige positioner i forskningen, hvordan historikere og
meningsdannere former tolkningen af fortiden ud fra eftertidens
præmisser og hvordan historien bliver brugt til at forstå og tolke
vores egen samtid ofte med erindringskulturelle og -politiske
formål. Undervisningen former sig i høj grad praksisnært, hvor vi
gennem en række tematiske cases både skal undersøge centrale
begivenheder i perioden og selv analysere og diskutere eksempler på
brug af 1930’ernes og besættelsestidens historie i debatter og
kultur, i historieformidling, undervisningsmateriale, populærkultur
og historiske fremstillinger, monumenter, medier og på museer.
Foruden at øve jeres færdigheder i at analysere konkrete eksempler
på historiebrug og historieformidling, er det et mål med kurset at
skærpe jeres evne til at historisere nutiden og bruge historiske
eksempler til at kvalificere aktuelle fænomener, men også til at
forholde jer kritisk til brug og misbrug af historie og reflektere
over jeres egen rolle som historikere.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 203
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98 32.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen [KA] eller Studiehåndbogen [BA].
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK04042U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Charlie Krautwald (6-7b756f3d3c3d48707d7536737d366c73)