HHIK04041U HIS 4. Oplysningstiden som ideal eller dystopi: 1700-tallet i dansk og international forskning
HIS 4. Oplysningstiden som ideal eller dystopi: 1700-tallet i dansk og international forskning
Historie
Område E: Mundtlig fremstilling og debat (HHIK03881E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2019-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03921E)
[Kandidatuddannelsen i historie, 2022-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03951E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2022-ordningen]
Historisk tilvalgsområde 2 (HHIB10221E) [kun for
studerende med grundfag i Historie]
[Bachelortilvalg i historie, 2022-ordningen]
Få overblik på:
-
Historie,
KA-sidefag-2019, lektionskatalog forår 2024
-
Historie,
KA-2022, ét-faglig, lektionskatalog forår 2024
-
Historie,
KA-2022, to-faglig, lektionskatalog forår 2024
-
Historie,
KA-sidefag-2022, lektionskatalog forår 2024
-
Historie,
BA, lektionskatalog forår 2024
HIS 4. Oplysningstiden som ideal eller dystopi: 1700-tallet i dansk
og international forskning
For oplysningens førere og formere var oplysning et frigørende
projekt. De forstod det som en bestræbelse på at frigøre samfundet
fra absolutte kongemagter, adelsvælde og nedarvede standshierarkier
og i åndelig henseende fra holdningscensur og trosmonopoler. I
overensstemmelse med denne selvforståelse har historikere betegnet
oplysningstiden både som Age of Liberty og Age of
Reason. Sidstnævnte bruges almindeligvis til at karakterisere
den intellektuelle bevægelse i perioden, som fremhævede menneskets
fornuft som intellektuel ressource, i modsætning til tradition,
fordomme og overtro. Idealet for videnskab blev empirisk baserede
undersøgelser, og i politisk henseende blev det fremhævet, at evnen
til at reflektere fornuftig var en medfødt evne hos alle mennesker,
og at ethvert individ derfor havde naturlige frihedsrettigheder.
Nyere kulturhistorisk har fremhævet, at ligesom oplysningstiden var
præget af frihed, lighed, fornuft og sekularisering, var den også
præget af disciplinering, diskrimination og undertrykkelse,
sentimentalisering og re-kristianisering. På dette kursus skal vi
undersøge hvordan de både modsatrettede og komplementære
strømninger prægede perioden; hvordan de ofte førte til konflikter,
men også skabte en kolossal dynamik i samfundet. De studerende vil
endvidere blive introduceret for trykte kilder og arkivalier, som
belyser, hvordan ideerne udfoldede sig i den bredere offentlige
debat og skabte forskellige kulturelle normer.
På kurset arbejder vi også med at identificere forskellige
positioner i forskningen om oplysningstiden. Vi skal undersøge
hvordan nutiden præger forskningen i fortiden, herunder hvordan
oplysningstiden erindredes i henholdsvis Tyskland-Frankrig, og
Storbritannien-USA op igennem det 20. århundrede og i dag. Vi
gennemgår endvidere teorier om historiebrug og memory studies.
Teorierne anvendes på konkrete eksempler på historiebrug: i nutidig
politisk debat, gennem nationale monumenter og gennem formidling i
gymnasielærebøger, skolebøger og historiekanons, tv-serier mv.,
Kursets faglige mål er at give de studerende en forståelse af,
hvordan der i forskellige sammenhænge skabes forskellige
forståelser af fortiden, samt hvordan dette ofte sker med nutidige
og identitetsskabende formål. Formidling til bredere målgrupper
spiller en central rolle på dette kursus. Kursisterne vil derfor
også få undervisning i formidlingsteori og praktiske øvelser i
formidling. Kursisterne skal selv finde ud af hvor de
konkret vil formidle deres viden.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 203
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98 32.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen [KA] eller Studiehåndbogen [BA].
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK04041U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Juliane Engelhardt (juliane@hum.ku.dk)