HHIK03044U HIS 4. Retfærdig krig
HIS 4. Retfærdig krig
Historie
Område E: Mundtlig fremstilling og debat (HHIK03881E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2019-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03921E)
[Kandidatuddannelsen i historie, 2022-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03951E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2022-ordningen]
Historisk tilvalgsområde 2 (HHIB10221E) [kun for
studerende med grundfag i Historie]
[Bachelortilvalg i historie, 2022-ordningen]
Få overblik på:
-
Historie,
KA-sidefag-2019, lektionskatalog efterår 2023
- Historie,
KA-2022, ét-faglig, lektionskatalog efterår 2023
- Historie,
KA-2022, to-faglig, lektionskatalog efterår 2023
- Historie,
KA-sidefag-2022, lektionskatalog efterår 2023
- Historie,
BA, lektionskatalog efterår 2023
HIS 4. Retfærdig krig
Krig er en integreret del af menneskets historie, og igennem
tiderne har der været mange bud på, hvordan og hvorfor krige skal
udkæmpes. Krig er også et centralt emne i historie som
undervisningsfag i folkeskolen og gymnasiet, og giver her nogen
unikke fagdidaktiske udfordringer og muligheder.
Kurset vil undersøge to primære spørgsmål:
A) Hvad har gennem tiderne været argumenterne for, at en krig var
retfærdig?
B) Med hvilke midler må den retfærdige krig udkæmpes?
Kurset vil derfor ikke være skarpt kronologisk afgrænset, men vil
hovedsageligt undersøge europæiske forestillinger om retfærdig krig
med afsæt i middelalderen. Der vil blive plads til enkelte
relevante afstikkere til områder og kulturer udenfor Europa i løbet
af kurset.
Det didaktiske fokus vil næsten udelukkende være på gymnasieskolens
historieundervisning. Her egner emnet retfærdig krig sig
til at reflektere over de udfordringer og muligheder, der er
forbundet med brugen af historie i en undervisningssammenhæng. Det
omfattende materiale, og de mange mulige indgangsvinkler til
stoffet, vil gøre det nemt at udvikle undervisningsforløb og
undervisningsmateriale der tilgodeser de krav gymnasieskolens
lærerplaner for historie stiller faget. Herunder krav om specifikke
emner, perioder og tværfaglighed. Begrebet dannelse vil
også blive introduceret for at facilitere en principiel diskussion
af historiefagets mange roller i gymnasiet.
Kurset vil starte som et områdekursus, hvor det handler om at få et
grundlæggende indblik i det historiske emne. Gradvist vil der blive
inddraget historiedidaktiske perspektiver og overvejelser. I
forlængelse af dette arbejde er det hensigten, at studerende på
dette hold skal ud på et gymnasie og undervise et mindre forløb. I
den forbindelse skal der i grupper udarbejdes
undervisningsmateriale, modulplaner, forløbsplaner, m.m.
Der vil være besøg af relevante gæsteundervisere på kurset fra
gymnasiet og de brancher som historieundervisningen i gymnasiet gør
brug af, eller støtter sig op af, i den daglige
undervisning.
- Historiedidaktik. Red.: Allan Ahle &
Christian Vollmond. Kbh., Columbus, 2017 (3. udgave).
- Just War Thinkers: from Cicero to the 21st Century.
Eds.: Daniel R. & Cian O’Driscoll Brunstetter. Routledge, 2018
[digital adgang via Det Kongelige Bibliotek].
- Retfærdig krig. Om legitimeringer af krig og
voldsudøvelse i historien. Red.: Carsten Selch
Jensen. Syddansk Universitetsforlag, 2006.
- James Turner Johnson: Just War Tradition and the
Restraint of War: A Moral and Historical Inquiry. Princeton
University Press, 1981 [digital adgang via Det Kongelige Bibliotek
- trykt udgave fra 1981 og frem].
I løbet af kurset vil det være smart at anskaffe følgende:
- Anders Troelsen & Kasper Ditlevsen: Historielærerens
øvelsesbog: 86 opskrifter til en varieret undervisning. Kbh.:
Columbus, 2017.
Det anbefales derudover at læse James Turner Johnsons Ideology,
reason, and the limitation of war: religious and secular
concepts, 1200-1740 (Princeton University Press, 1975) inden
kursusstart. Primært fordi Johnson i Just War Tradition and the
Restraint of War tager for givet, at man har læst den. I har
digital adgang til Johnsons Ideology, reason, and the
limitation of war gennem Det Kongelige Bibliotek.
Der vil blive lagt artikler og andet materiale op
løbende.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 203
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
mail: nxp344@hum.ku.dk.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen [KA] eller Studiehåndbogen [BA].
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK03044U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Aleksander Søren Sigurd Haug (6-8a7e76494744527a877f407d8740767d)