HHIK03043U HIS 4. Retfærdig krig
HIS 4. Retfærdig krig
Historie
Område D: historisk fagdidaktik (HHIK03851E)
[Kandidatuddannelsen i historie [gymnasierettet
profil], 2019-ordningen]
Område D: Historisk fagdidaktik (HHIK03851E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2019-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03921E)
[Kandidatuddannelsen i historie, 2022-ordningen]
KA-område 4: historiebrug og historiedidaktik (HHIK03951E)
[Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2022-ordningen]
Historisk tilvalgsområde 2 (HHIB10221E) [kun for
studerende med grundfag i Historie]
[Bachelortilvalg i historie, 2022-ordningen]
Få overblik på:
-
Historie,
KA-2019, to-faglig, lektionskatalog forår 2023
-
Historie,
KA-sidefag-2019, lektionskatalog forår 2023
-
Historie,
KA-2022, ét-faglig, lektionskatalog forår 2023
-
Historie,
KA-2022, to-faglig, lektionskatalog forår 2023
-
Historie,
KA-sidefag-2022, lektionskatalog forår 2023
-
Historie,
BA, lektionskatalog forår 2023
HIS 4. Retfærdig krig
Krig er en integreret del af menneskets historie, og igennem
tiderne har der været mange bud på, hvordan og hvorfor krige skal
udkæmpes. Krig er også en integreret del af historie som
undervisningsfag i folkeskolen og gymnasiet, og giver her nogen
unikke fagdidaktiske udfordringer og muligheder.
Kurset vil undersøge to primære spørgsmål i et diakront perspektiv:
A) Hvad har gennem tiderne været argumenterne for, at en krig var
retfærdig? B) Med hvilke midler må den retfærdige krig udkæmpes?
Kurset vil derfor ikke være skarpt kronologisk afgrænset, men vil
hovedsageligt beskæftige sig med at undersøge europæiske
forestillinger om retfærdig krig med afsæt i middelalderen. Der vil
dog være enkelte relevante afstikkere til områder og kulturer
udenfor Europa i løbet af kurset.
Det didaktiske fokus vil næsten udelukkende være på gymnasieskolens
historieundervisning. Her egner emnet retfærdig krig sig
til at reflektere over de udfordringer og muligheder, der er
forbundet med formidlingen og brugen af historie i
undervisningssammenhæng. Det omfattende materiale, og de mange
mulige indgangsvinkler til stoffet, vil gøre det nemt at udvikle
undervisningsforløb og undervisningsmateriale der tilgodeser de
krav gymnasieskolens lærerplaner for historie stiller faget.
Herunder krav om specifikke emner, perioder og tværfaglighed.
Begrebet dannelse vil også blive introduceret for at
facilitere en principiel diskussion af historiefagets mange roller
i gymnasiet.
Kurset vil starte som et områdekursus, hvor det drejer sig om at få
et grundlæggende indblik i emnet. Sideløbende vil der blive
inddraget historiedidaktiske perspektiver og overvejelser. I
forlængelse af dette arbejde er det hensigten, at studerende på
dette hold skal ud på et gymnasie og undervise et mindre forløb. I
den forbindelse skal der i grupper udarbejdes
undervisningsmateriale, modulplaner, m.m.
Der vil være besøg af gæsteundervisere fra andre brancher som
historieundervisningen i gymnasiet gør brug af, eller støtter sig
op af, i den daglige undervisning.
- Retfærdig krig. Om legitimeringer af krig og voldsudøvelse
i historien. Red.: Carsten Selch
Jensen. Syddansk Universitetsforlag, 2006.
- James Turner Johnson: Just War Tradition and the
Restraint of War: A moral and Historical inquiry. Princeton
University Press, 2014 (findes elektronisk via Det Kongelige
Bibliotek. Finder I den fysisk, er alle udgaver fra 1981 og frem
fine).
- Allan & Christian Vollmond Ahle:
Historiedidaktik. Kbh., Columbus, 2017 (3. udgave).
Det anbefales desuden, at man i løbet af kurset anskaffer følgende:
- Anders Troelsen & Kasper Ditlevsen: Historielærerens
øvelsesbog: 86 opskrifter til en varieret undervisning. Kbh.:
Columbus, 2017.
Der vil blive lagt artikler og andet materiale op
løbende.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 203
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98 32.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen [KA] eller Studiehåndbogen [BA].
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK03043U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Aleksander Søren Sigurd Haug (6-8a7e76494744527a877f407d8740767d)