HHIB05785U HIS 78. Identitet og Politik i Oldtidens Athen
HIS 78. Identitet og Politik i Oldtidens Athen
Bachelorprojekt (HHIB00691E)
[Bacheloruddannelsen i historie, 2019-ordningen]
Bachelorprojekt (HHIB00781E)
[Bacheloruddannelsen i historie, 2022-ordningen]
Få overblik på
Historie,
BA, lektionskatalog forår 2025
HIS 78. Identitet og Politik i Oldtidens Athen
Begrebet ’identitetspolitik’ er efterhånden så udbredt, at de
fleste virker til at have en idé om, hvad det vil sige, at en
politik tager udgangspunkt i identitet. Men hvad vil det egentlig
sige? I dag handler det typisk om at understøtte en bestemt del af
befolkningen, som oplever negativ forskelsbehandling inden for et
samfunds institutioner og normer. Men koblingen mellem identitet og
politik er ikke ny, selv om vor tids store opmærksomhed på de
underpriviligerede måske er det. I dette kursus undersøger vi,
hvordan personlig og kollektiv identitet formede og blev formet af
det klassiske, athenske demokrati. Håbet er, at vi, fra et
historisk persepktiv, kan få en dybere forståelse for en
diskussion, som synes bundet til netop vores tid.
Ordet ’identitet’ kommer fra det latinske idem:
’samme’. Vi skal forsøge at forstå, hvad det var, der gjorde, at
nogle mennesker i den oldgræske verden kunne forstå sig selv som
værende ’de samme’. Der var både tillid og stolthed i identiteten
som athensk borger; det var nødvendigt for at få folk til at bruge
deres tid i rådsbygningen, for eksempel, i stedet for på marken
derhjemme. Men for at forstå, hvordan nogen kan være de samme, må
vi forstå, hvordan de adskiller sig fra dem,
de ikke er. Kurset kommer derfor til at
balancere imellem identitet og forskel, inklusion og eksklusion i
arbejdet med at forstå, hvordan identiter blev forhandlet,
konstrueret og beskyttet i det klassiske Athen.
Kurset har til formål at styrke den studerendes akademiske
skriftlighed. Ud over at opøve en rutineret omgang med skriftlige
virkemidler som brugen af metatekst
og paragraphing lærer den studerende at
artikulere de elementer af en historisk undersøgelse, som gør den
videnskabeligt lødig: teoretisk begrebsafklaring, metodisk
stringens, klarhed over undersøgelsens taksonomiske niveauer og en
rød tråd fra problemformulering til konklusion. Undervisningen
veksler imellem forelæsninger og seminarer med individuelle og
gruppebaserede skriftlige øvelser. Sidste tredjedel af kurset
overgår undervisningen til opgaveskrivning med feedback fra
underviser og medstuderende.
- Francis Fukuyama: Identity: Contemporary Identity
Politics and the Struggle for Recognition. London: Profile
Books, 2018.
- Robet Garland: How to Survive in Ancient Greece.
Pen & Sword Books Limited, 2020.
- Mogens H. Hansen: The Athenian Democracy in the Age
of Demosthenes: Structure, Principles, and Ideology. 2.
ed. Bristol Classical Paperbacks. Bristol: Classical Press,
2001.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 12
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 191
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98 32.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Hjemmeopgave
- Krav til indstilling til eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB05785U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Emil Skaarup (emilskaarup@hum.ku.dk)