SVEK13114U Besætningsrådgivning og Veterinær Folkesundhed
Herd Health Consultancy and Veterinary Public Health
Veterinærmedicin, kandidatuddannelse - differentieringskursus (valgfag)
Kursus giver en introduktion til dyrlægers funktioner som
besætningsdyrlæge (2 ugers forløb) og
embedsdyrlæge med fokus på One
Health-tilgang til sygdomsbekæmpelse og forebyggelse (2 ugers
forløb). Kurset er faglig forudsætning for at kunne tilmelde sig
valgfagskurserne 'Besætningssundhed' (SVEK13111) og
'One Health' (SVEK13112).
Kurset gennemføres som heldagsundervisning.
Funktioner som besætningsdyrlæge:
De første 2 uger er en introduktion til funktionerne som
besætningsdyrlæge samt rammer/vilkår for husdyrproduktion.
Undervisningen er gruppe- og projektbaseret heldagsundervisning med
udgangspunkt i besøg i en privat malkekobesætning med et omfattende
datagrundlag. Grupper af studerende behandler hver sit delemne.
Disse delemner skal under fællessamlinger sammensættes til en
prototypisk besætningsanalyse med forslag til videnskabeligt
velfunderede interventionsforslag. Denne rapport kan give
inspiration til undervisningen i de efterfølgende 2 uger rettet mod
funktionerne som embedsdyrlæge. Markante forskelle i rammer og
vilkår samt deraf afledte udmøntninger af dyrlægefunktioner for
andre væsentlige produktionsdyrsarter skal belyses med eksempler
fra den prototypiske rapport. Gruppernes bidrag til rapporten skal
godkendes af den ansvarlige for undervisning vedr.
besætningsdyrlægefunktionerne på vegne af den kursusansvarlige som
forudsætning for at påbegynde de efterfølgende 2 uger rettet mod
embedsdyrlægefunktionerne.
Funktioner inden for Veterinær Folkesundhed:
Kursusugerne 3+4 er en introduktion til funktionerne som
embedsdyrlæge og dyrlæge ansat i brancheorganisationer samt en
introduktion til veterinærers rolle i One Health-tilgangen til
håndtering af sygdomme, der opstår og spredes mellem dyr, mennesker
og miljø herunder via fødevarer. Endvidere skal denne
kursusdel demonstrere samspillet mellem dyrlægefunktioner i
primærproduktionen og embedsdyrlægefunktionerne, inkl. den enkelte
dyrlæges ansvar og funktion i nationale sundhedsprogrammer vedr.
zoonoser og smitsomme sygdomme hos dyr. Det er målet, at de
studerende lærer, hvorledes egenkontrolprogrammer og
branchekoder er stykket sammen indenfor forskellige områder (fx
primær mælke-og kødproduktion, fødevarevirksomheder,
butikker/restauranter), samt hvorledes de forskellige overordnede
programmer understøtter sygdomsforebyggelsen og
dyrevelfærden ikke bare i enkelte besætninger, men også på
sektor- og nationalt niveau. Der arbejdes endvidere med
dyrlægers ansvar og opgaver i relation til international
bekæmpelse- og forebyggelse af husdyrsygdomme og zoonotiske
infektioner. Undervisningen er heldagsundervisning baseret på en
blanding af workshops med dyrlæger fra relevante
institutioner, virksomhedsbesøg, gruppearbejde og udvikling af
undervisningsmaterialer til brug ved workshops og
rapportskrivning. Et væsentligt element vil være en beskrivelse af,
hvorledes dyrlæger bidrager med lederskab i relation
til de gennemgåede emner. De studerendes
indsats og slutprodukt i form af individuelle rapporter eller
gruppebidrag til en fælles rapport skal godkendes af den ansvarlige
for dette kursussegment på vegne af den kursusansvarlige. Rapporten
skal sammen med rapporten fra de første 2 uger af kurset danne
grundlag for det videre arbejde i begge differentieringer.
Kurset omfatter udover ovennævnte moduler et indledende fællesmodul for veterinærmedicinske og medicinske kandidatstuderende vedrørende One-Health udfordringer relateret til håndtering af antiobiotika resistens i klinisk praksis.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden (kendskab og forståelse)
- beskrive de overordnede rammer og vilkår/kontekst for husdyrproduktion, der er nødvendige at kende, for at dyrlægen kan forholde sig meningsfuldt til løsning af problemer vedr. sundhed, velfærd og frugtbarhed ved behandling og forebyggelse i husdyrbesætninger samt for fødevareproducerende husdyr generelt.
- redegøre for principper og begreber i centrale offentlige og private styrings-, rådgivnings- og kontrolprogrammer, herunder udvise kendskab til produktionsstyring, populationsmedicin, præventiv veterinærmedicin og veterinær folkesundhed, sundhedsbegreber, dyrevelfærdsvurdering og smittebeskyttelse.
- redegøre for baggrund, mål og instrukser for besætnings- og embedsdyrlægers roller og opgaver i primærproduktionen ifølge gældende lovgivning samt kende til de særlige problemer med at frembringe evidens for interventioner i besætninger og større populationer.
- redegøre for og forholde sig kritisk til muligheder for implementering af simple kvantitative og kvalitative analysemetoder i feltarbejde med besætninger, branche- og myndighedsarbejde.
- kende til muligheder for implementering af følgende metoder/begreber til økonomi-orienterede analyser: Risikoanalyse (risikovurdering, -management og -kommunikation), partielt budget, diskontering, beslutningstræ, simulering og optimering.
- redegøre for de centrale principper for formidling, kommunikation og læring i dyrlægens kontekster, herunder betydningen af abstraktionsniveauer, værdier og holdninger (etik).
- forklare, hvorledes dyrlæger spiller en essentiel rolle i One Health-tilgangen til sundhedsfremme hos dyr og mennesker.
Færdigheder (anvendelse af redskaber, metoder og begrebsfortrolighed):
- organisere egen læring gennem projektplanlægning og etablering af samarbejde med vejledere og medstuderende.
- opsøge litteratur af relevans for kursusemnerne
- bringe såvel kendt viden fra forudsætningsfagene samt ny viden i aktion i en helhedsorienteret tilgang ved at beskrive organiseringen (studiedesign) og opsamlingen af data (inkl. sygdomsdiagnostik i relevante populationer og på individniveau)
- vurdere muligheder for håndtering og analyse af data vedrørende sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og relationer til produktion og produktionsøkonomi (kvantitative og kvalitative metoder jf. listen over vidensemner ovenfor).
- beskrive problemkomplekser og kende generelle muligheder for evidensbaserede interventioner i populationer jf. begreberne beskrevet i listen over færdigheder.
- bruge de centrale begreber, der er nødvendige for formidling af komplicerede biologiske, praktiske og tekniske veterinære emner i primærproduktion, fødevaresikkerhed og One Health-tilgangen til bekæmpelse og forebyggelse af sygdomme, til klienter/kunder og fagfæller.
Kompetencer (bringe viden og færdigheder i spil i
forskellige situationer):
- agere fagligt forsvarligt i funktionerne som besætningsdyrlæge for betydende produktionsdyrearter i henhold til gældende dansk lovgivning (prototypiske situationer).
- komme med konstruktive oplæg til helhedsorienterede og relevante løsninger af komplicerede problemstillinger relateret til sundhed, velfærd og frugtbarhed i en besætning under afvejning af værdier og holdninger hos besætningsejeren inklusiv økonomiske overvejelser, personale i besætningen, lovmæssige reguleringer, hensyntagen til fødevaresikkerhed i primærproduktionen samt den studerendes egne værdier og holdninger. Dette sker i kurset ved deduktion fra prototypiske situationer.
- kende funktionerne som embedsdyrlæge i relation til forebyggelse og bekæmpelse af husdyrsygdomme (herunder eksotiske sygdomme), zoonotiske infektioner og fødevarebårne infektioner, jf. gældende dansk og international lovgivning i prototypiske situationer.
- overskue principperne i branchekode og egenkontrol herunder forskellige former for organisering heraf af relevans for dyrlæger ansat i staten, fødevarevirksomheder eller brancheorganisationer.
- bidrage til planlægning af relevante forslag til helhedsorienteret løsning af komplicerede problemstillinger relateret til bekæmpelse af såvel eksotiske som endemiske husdyrsygdomme, zoonotiske infektioner og fødevarebårne sygdomme under afvejning national og international lovgivning i prototypiske situationer.
- udvikle skriftligt materiale til brug af andre studerende i kurset.
- anvende ovenstående kompetencer i formidling af veterinærvidenskabelig viden til at bidrage til iværksættelse af en One Health-tilgang til løsning af nationale og internationale udfordringer for dyr, mennesker og vores fælles miljø.
Skal opsøges af de studerende (et læringsmål)
Vil til en vis grad skulle udvikles af de studerende
selv (et læringsmål)
SVEK13004U Medicin, kirurgi og reproduktion, store husdyr
SVEK13005U Medicin, kirurgi og reproduktion, familiedyr
Godkendt kursusattest i rotationskurserne:
SVEK13006U, SVEK13001U, SVEK13003U, SVEK13002U, SVEK13008U, SVEK13007U
Evalueringsmodel: Dialogbaseret
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 21
- Forelæsninger
- 7
- Kollokvier
- 35
- Projektarbejde
- 75
- I alt
- 138
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringDe studerendes indsats i projektarbejder og produkter heraf skal godkendes af de ansvarlige for hvert kursussegment på vegne af den kursusansvarlige.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Ingen censur. En bedømmer.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på
tilstrækkeligt niveau kunne:
Viden (kendskab og forståelse)
- beskrive de overordnede rammer og vilkår/kontekst for husdyrproduktion, der er nødvendige at kende, for at dyrlægen kan forholde sig meningsfuldt til løsning af problemer vedr. sundhed, velfærd og frugtbarhed ved behandling og forebyggelse i husdyrbesætninger samt for fødevareproducerende husdyr generelt.
- redegøre for principper og begreber i centrale offentlige og private styrings-, rådgivnings- og kontrolprogrammer, herunder udvise kendskab til produktionsstyring, populationsmedicin, præventiv veterinærmedicin og veterinær folkesundhed, sundhedsbegreber, dyrevelfærdsvurdering og smittebeskyttelse.
- redgøre for baggrund, mål og instrukser for besætnings- og embedsdyrlægers roller og opgaver i primærproduktionen ifølge gældende lovgivning samt kende til de særlige problemer med at frembringe evidens for interventioner i besætninger og større populationer.
- redegøre for og forholde sig kritisk til muligheder for implementering af simple kvantitative og kvalitative analysemetoder i feltarbejde med besætninger, branche- og myndighedsarbejde.
- kende til muligheder for implementering af følgende metoder/begreber til økonomi-orienterede analyser: Risikoanalyse (risikovurdering, -management og -kommunikation), partielt budget, diskontering, beslutningstræ, simulering og optimering.
- redegøre for de centrale principper for formidling, kommunikation og læring i dyrlægens kontekster, herunder betydningen af abstraktionsniveauer, værdier og holdninger (etik).
- forklare, hvorledes dyrlæger spiller en essentiel rolle i One Health-tilgangen til sundhedsfremme hos dyr og mennesker.
Færdigheder (anvendelse af redskaber, metoder og begrebsfortrolighed):
- organisere egen læring gennem projektplanlægning og etablering af samarbejde med vejledere og medstuderende.
- bringe såvel kendt viden fra forudsætningsfagene samt ny viden i aktion i en helhedsorienteret tilgang ved at beskrive organiseringen (studiedesign) og opsamlingen af data (inkl. sygdomsdiagnostik i relevante populationer og på individniveau).
- vurdere muligheder for håndtering og analyse af data vedrørende sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og relationer til produktion og produktionsøkonomi (kvantitative og kvalitative metoder jf. listen over vidensemner ovenfor).
- beskrive problemkomplekser og kende generelle muligheder for evidensbaserede interventioner i populationer jf. begreberne beskrevet i listen over færdigheder.
- bruge de centrale begreber, der er nødvendige for formidling af komplicerede biologiske, praktiske og tekniske veterinære emner i primærproduktion, fødevaresikkerhed og One Health-tilgangen til bekæmpelse og forebyggelse af sygdomme, til klienter/kunder og fagfæller.
Kompetencer (bringe viden og færdigheder i spil i
forskellige situationer):
- agere fagligt forsvarligt i funktionerne som besætningsdyrlæge for betydende produktionsdyrearter i henhold til gældende dansk lovgivning (prototypiske situationer).
- foreslå oplæg til helhedsorienterede og relevante løsninger af komplicerede problemstillinger relateret til sundhed, velfærd og frugtbarhed i en besætning under afvejning af værdier og holdninger hos besætningsejeren inklusiv økonomiske overvejelser, personale i besætningen, lovmæssige reguleringer, hensyntagen til fødevaresikkerhed i primærproduktionen samt den studerendes egne værdier og holdninger. Dette sker i kurset ved deduktion fra prototypiske situationer.
- kende funktionerne som embedsdyrlæge i relation til forebyggelse og bekæmpelse af husdyrsygdomme (herunder eksotiske sygdomme), zoonotiske infektioner og fødevarebårne infektioner, jf. gældende dansk og international lovgivning i prototypiske situationer.
- overskue principperne i branchekode og egenkontrol herunder forskellige former for organisering heraf af relevans for dyrlæger ansat i staten, fødevarevirksomheder eller brancheorganisationer.
- bidrage til planlægning af relevante forslag til helhedsorienteret løsning af komplicerede problemstillinger relateret til bekæmpelse af såvel eksotiske som endemiske husdyrsygdomme, zoonotiske infektioner og fødevarebårne sygdomme under afvejning national og international lovgivning i prototypiske situationer.
- anvende ovenstående kompetencer i formidling af veterinærvidenskabelig viden til at bidrage til iværksættelse af en One Health-tilgang til løsning af nationale og internationale udfordringer for dyr, mennesker og vores fælles miljø.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEK13114U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 4 uger
- Placering
- Blok 3
Undervises i blokkens første 4 uger.
- Skemagruppe
- Projektarbejde omkring besætninger samt fødevarevirksomheder, kontrolmyndigheder og nationale sygdomsbekæmpelses- og forebyggelsesprogrammer.
- Kursuskapacitet
- 40 kandidatstuderende
- Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Kursusansvarlige
- Liza Rosenbaum Nielsen (liza@sund.ku.dk)
Hovedansvarlig og ansvarlig for Veterinary Public Health-delen - Carsten Enevoldsen (ce@sund.ku.dk)
Besætningssundhed
Undervisere
Jens Peter Nielsen
Hanne Ingmer