SSUA15036U Integreret kursus i hjerne og bevidsthed
Integrated Course in the Brain and Consciousness
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Kurset skal gøre den studerende i stand til at integrere biomedicinsk viden inden for nervesystemet i en klinisk og samfundsmæssig sammenhæng. Kurset bygger på en blanding mellem kliniske, biomedicinske, samfunds- og adfærdsfag samt sundhedsfag-begreber, teori og forskningsdesign.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
- redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
- redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
- redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
- beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
- redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk
behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret
behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
- diskutere patient- og pårørende perspektivet
Kompetencer
- fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
- angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 46
- Holdundervisning
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 208
- Eksamen
- 1
- I alt
- 275
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Aflevering af porteføljebeskrivelser
- Krav til indstilling til eksamen
For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
- redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
- redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
- redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
- beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
- redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk
behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret
behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
- diskutere patient- og pårørende perspektivet
Kompetencer
- fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
- angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
Opnået kursusattest (SSUA15036E)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
Se eksamensplan
- Reeksamen
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende i acceptabelt grad kunne:
Viden
beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne
redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet
redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme
redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder
anvendelsen af tvang
- diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet
Kompetencer
fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15036U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mary Ellen Jarden (11-75697a813672697a6c6d76487a6d6f71777670366c73)
- Mette Aadahl (12-766e7d7d6e376a6a6d6a7175497b6e7072787771376d74)
- Marie Oxenbøll Collet
(12-766a7b726e376c7875756e7d497c7e776d37747e376d74)
marie.oxenboell-collet@regionh.dk