SSUA15022U Klinisk forskning

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Clinical Research

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Kursusindhold

Undervisningen skal indføre den studerende i principper for klinisk forskning

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • redegøre for, hvad forskning er, og hvilken betydning forskning har for patientbehandling og pleje, for egen og et fags udvikling, for undervisning og for samfundet
  • redegøre for de forskellige former for klinisk videnskabelige undersøgelser, herunder kunne angive fordele og ulemper ved disse
  • redegøre for principper i den klinisk kontrollerede undersøgelse, herunder kunne forklare betydningen af bias, blinding og randomisering
  • redegøre for principperne i litteratursøgning, herunder kunne beskrive en søgestrategi
  • redegøre for principper og problemstillinger ved udarbejdelse af case report forms
  • redegøre for principper for udvikling af nye lægemidler, herunder indhold og betydning af Good Clinical Practice
     

Færdigheder

  • afrapportere et videnskabeligt arbejde i form af et abstract, en poster og – med vejledning – en mindre videnskabelig artikel
  • læse og kritisk vurdere videnskabelig original litteratur
  • skrive en protokol med henblik på et projekt
  • anvende informations- og kommunikationsteknologi til udfærdigelse og fremlæggelse af projekter og resultater af projekter

 

 

 

Forelæsninger og opgaveløsning.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 15
  • Forberedelse (anslået)
  • 52
  • Eksamen
  • 2
  • I alt
  • 69
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 2 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
---
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for, hvad forskning er, og hvilken betydning forskning har for patientbehandling og pleje, for egen og et fags udvikling, for undervisning og for samfundet
  • redegøre for de forskellige former for klinisk videnskabelige undersøgelser, herunder kunne angive fordele og ulemper ved disse
  • redegøre for principper i den klinisk kontrollerede undersøgelse, herunder kunne forklare betydningen af bias, blinding og randomisering
  • redegøre for principperne i litteratursøgning, herunder kunne beskrive en søgestrategi
  • redegøre for principper og problemstillinger ved udarbejdelse af case report forms
  • redegøre for principper for udvikling af nye lægemidler, herunder indhold og betydning af Good Clinical Practice
     

Færdigheder

  • afrapportere et videnskabeligt arbejde i form af et abstract, en poster og – med vejledning – en mindre videnskabelig artikel
  • læse og kritisk vurdere videnskabelig original litteratur
  • skrive en protokol med henblik på et projekt
  • anvende informations- og kommunikationsteknologi til udfærdigelse og fremlæggelse af projekter og resultater af projekter