SSUA15019U Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme
Integrated Course in cells, tissue, organs, nutrition and metabolism
Efter afsluttet kursus er det overordnede formål med denne fagintegrede periode 1, at den studerende skal kunne:
- søge efter litteratur i medicinske databaser
- redegøre for søgestrategi herunder søgeord
- afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
- skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
Viden
Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet
Overordnet beskrive regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet
Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser
Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker
Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser
Færdigheder
Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner
Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus
Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner
Kompetence
- søge efter litteratur i medicinske databaser
- redegøre for søgestrategi herunder søgeord
- afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i
porteføljen med referencer til litteraturlisten
- skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 34
- Holdundervisning
- 16
- Forberedelse (anslået)
- 155
- Eksamensforberedelse
- 0,5
- Eksamen
- 0,5
- I alt
- 206,0
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Aflevering af porteføljebeskrivelser
- Krav til indstilling til eksamen
For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet fire porteføljer, som er godkendt af vejleder.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet
Overordnet beskrive regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet
Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser
Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker
Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser
Færdigheder
Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner
Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus
Kunne diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner
Kompetence
- søge efter litteratur i medicinske databaser
- redegøre for søgestrategi herunder søgeord
- afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i
porteføljen med referencer til litteraturlisten
- skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
Opnået kursusattest (SSUA15019E)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet
Overordnet beskrive regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet
Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser
Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker
Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser
Færdigheder
Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner
Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus
Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner
Kompetencer
- Søge efter litteratur i medicinske databaser
- Redegøre for søgestrategi herunder søgeord
- Afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i
porteføljen med referencer til litteraturlisten
- Skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15019U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglig kandidatuddannelse
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Immunologi og Mikrobiologi
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mette Aadahl (12-746c7b7b6c3568686b686f7347796c6e7076756f356b72)
- Thomas Peter Almdal
(19-796d7472667833756a796a773366717269667145776a6c6e74736d336970)
Kursusansvarlig