SSUA15012U Videnskabsteori
Theory of Science
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
Undervisningen skal indføre den studerende i principper, begreber og positioner indenfor etisk og videnskabsteorisk tænkning og praksis.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation
Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik
Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet
Færdigheder
Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området
Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber
Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation
Al undervisningsmateriale foreligger i kompendiet, der kan tilkøbes i bogladen på Panum. Der kan forkommer uploadede tekster på Absalon, fx. gamle eksamensopgaver med mere.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Forberedelse (anslået)
- 31
- Eksamen
- 24
- I alt
- 70
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 24 timer
- Prøveformsdetaljer
- Hjemmeopgave 24 timer.
En side er ca. 2400 anslag inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, mellemrum 1½ - Krav til indstilling til eksamen
Ingen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation
Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik
Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet
Færdigheder
Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området
Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber
Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA15012U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt studerende fra den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jan Kyrre Berg Olsen Friis (4-7273776e487b7d766c36737d366c73)
Undervisere
Peter Laurs Sørensen, Jeanette Bresson Ladegaard Knox, Jan Kyrre Berg Friis