SPUM15001U Kvantitative metoder (fællesmodul 1a)
Årgang 2017/2018
Engelsk titel
Quantitative Methods (shared module 1a)
Uddannelse
Master of Public Health
Kursusindhold
De studerende skal i kvantative forskningsmetoder opnå forståelse for basale epidemiologiske og statistiske begreber som undersøgelsestyper, tilfældig variation, sikkerhedsinterval og signifikantstest.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Kompetencer:
- kunne kritisk læse litteratur om epidemiologiske studier, som anvender de begreber og metoder, som kurset introducerer.
Viden:
- kunne definere epidemiologi
- kunne forstå begrebet tilfældig variation og dets konsekvenser for epidemiologiske studier
- kunne forstå begreberne determinant, udfald, effekt og effektmodifikation
- kunne forstå begreberne sikkerhedsinterval, signifikanstest og p-værdi
- kunne beskrive styrker og svagheder for følgende studiedesign: interventionsstudier, kohorte studier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier
- kunne definere og forstå betydningen af confounding
- kunne redegøre for usystematiske fejl og systematiske fejl (bias)
- kunne anvende Bradford Hill's kriterier til vurdering af årsagssammenhæng.
- have kendskab til redskaber og begreber, der anvendes til at vurdere kvalitet i epidemiologiske studier
Færdigheder:
- kunne udregne simple epidemiologiske frekvens- og associationsmål og vurdere deres statistiske usikkerhed.
- kunne anvende simple statistiske metoder (stratificeret analyse) til at tage hensyn til confounding.
- kunne formulere en enkel folkesundhedsvidenskabelig problemstilling, så den kan belyses ved hjælp af en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse
- kunne tilpasse og sammenstille relevante variable (ved hjælp af et databehandlingsprogram), således at problemstillingen kan belyses ved hjælp af tabeller
- kunne fremstille tabeller (ved hjælp af et databehandlingsprogram) og derudfra vurdere de relevante sammenhænge, specielt med henblik på eventuel confounding eller effekt modifikation
Undervisningsform
Forelæsning,
holdundervisning og gruppearbejde
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 38
- Forberedelse
- 147
- Holdundervisning
- 90
- I alt
- 275
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
mellem den 15. maj og 1. juni.
eller http://mph.ku.dk/optagelsen/ for nye studerende
Eksamen (SPUM15001E)
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 7 dageMundtlig prøve, 30 minutterEksamen i kvantitative metoder består af en 7-dages opgave med efterfølgende mundtlig eksamen. Denne udformes i praksis som en skriftlig opgave, der danner udgangspunkt for en mundtlig eksamen. Opgaven består af en artikel, som anvender epidemiologiske og statistiske metoder, samt en række spørgsmål der skal besvares. Opgaven kan besvares individuelt eller i grupper på 2 eller 3 studerende og skal have et omfang af maks. 5 sider for enkelt studerende og maks. 7 sider for grupper (ca. 2400 anslag pr. side inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, mellemrum 1½). Opgaven udleveres efter afslutning af kurset og den eller de studerende har 7 dage til besvarelsen. Opgaven afleveres ca. 1 uge inden den mundtlige eksamen.
Den mundtlige eksamen gennemføres individuelt. Den skriftlige opgave danner udgangspunkt for en diskussion, hvor kursets samlede pensum søges inddraget. Den mundtlige eksamen varer 30 minutter, og indledes sædvanligvis med, at den studerende de første 5-10 minutter tager udgangspunkt i den skriftlige opgave, og hvor de sidste 20 minutter går på tværs af pensum.
Hvis den skriftlige opgave er udformet af flere studerende, kan eksaminationen ikke overværes af de øvrige medforfattere, inden de selv har været til eksamen. Der er intern censur, og der gives én samlet karakter efter 7-trinsskalaen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende:
Kompetencer:
- kunne kritisk læse litteratur om epidemiologiske studier, som anvender de begreber og metoder, som kurset introducerer.
Viden:
- kunne forstå begrebet tilfældig variation og dets konsekvenser for epidemiologiske studier
- kunne forstå begreberne determinant, udfald, effekt og effektmodifikation
- kunne forstå begreberne sikkerhedsinterval, signifikanstest og p-værdi
- kunne beskrive styrker og svagheder for følgende studiedesign: interventionsstudier, kohorte studier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier
- kunne definere og forstå betydningen af confounding
- kunne redegøre for usystematiske fejl og systematiske fejl (bias)
- kunne anvende Bradford Hill's kriterier til vurdering af årsagssammenhæng.
- have kendskab til redskaber og begreber, der anvendes til at vurdere kvalitet i epidemiologiske studier
Færdigheder:
- kunne udregne simple epidemiologiske frekvens- og associationsmål og vurdere deres statistiske usikkerhed.
- kunne anvende simple statistiske metoder (stratificeret analyse) til at tage hensyn til confounding.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SPUM15001U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
Fra og med uge 36 og til og med uge 50
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Tirsdage og torsdage
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
15.000 DKK
- Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Per Kragh Andersen (3-787369486a71777b7c697c36737d366c73)
Epidemiologi og biostatistik og databehandling
Undervisere
Per Kragh Andersen
My Catarina von Euler-Chelpin
Margit Kriegbaum
Gemt den
24-04-2017