SPUM09012U Forebyggelse og sundhedsfremme

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Prevention and Health Promotion

Uddannelse
Master of Public Health - obligatorisk
Kursusindhold

Den studerende skal opnå kendskab til følgende elementer: 1) biologiske, fysisk-kemiske, sociale og socialpsykologiske samt samfundsskabte elementer, 2) kommunikation og pædagogik, 3) eksisterende strategier og programmer, 4) strategier, programmer og projekter: udvikling, implementering, monitorering, styring og evaluering.
Målet er således, at den studerende skal kunne anvende centrale strategier og teorier for forebyggelse og sundhedsfremme, samt kunne forstå de vigtigste risikofaktorers betydning for folkesundheden. Den studerende vil udvikle professionel kompetence inden for planlægning, implementering og evaluering af forebyggende og sundhedsfremmende indsats over for befolkningen. Kurset skal desuden give de studerende indsigt i den centrale internationale forskning på området.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • kunne anvende de centrale begreber inden for forebyggelse og sundhedsfremme, samt have kendskab til væsentlige forebyggelsesstrategier og -programmer.
  • kende de væsentligste teorier om forebyggelse og sundhedsfremme, herunder teorier om adfærdspåvirkning og -ændring, motivation og kommunikation.
  • have kendskab til teorier om implementering af forebyggelse; herunder vide, hvilke metoder, der anvendes inden for området, samt kritisk kunne vurdere metodernes anvendelighed i konkrete forebyggelses- eller sundhedsfremmende projekter.
  • kunne definere begrebet setting, og kunne vurdere relevansen af de nævnte teorier, strategier og metoder for den enkelte setting, samt kunne vurdere effekten af implementeringen af disse i settingen.
  • have kendskab til evalueringsteorier og -metoder, og kritisk kunne vurdere deres anvendelse.
  • kritisk kunne vurdere de etiske implikationer af forebyggende og sundhedsfremmende arbejde, herunder de etiske aspekter af screeningsprogrammer.
Forelæsning, holdundervisning og gruppearbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 38
  • Forberedelse
  • 114
  • Holdundervisning
  • 54
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 7 dage
Mundtlig prøve, 30 minutter
Opgaven kan besvares individuelt eller i grupper på 2 eller 3 studerende og skal have omfang af ca. 7 sider for enkeltstuderende (ca. 2400 anslag pr. side inklusive mellemrum, 12 punktskrift, mellemrum 1½) og ca. 10 sider for grupper (ca. 2400 anslag pr. side inklusive mellemrum, 12 punktskrift, mellemrum 1½). Det er tilladt og hensigtsmæssigt at inddrage supplerende litteratur. Opgaven udleveres ved afslutningen af undervisningen og de studerende har 7 dage til besvarelsen. Opgaven udleveres og afleveres via Absalon. Afleveringen sker sædvanligvis ca. 1 uge inden den mundtlige eksamen.

Den skriftlige opgave danner udgangspunkt for en diskussion, hvor kursets samlede pensum søges inddraget. Den mundtlige eksamen varer 30 min., hvor den studerende de første 5-10 minutter fremlægger den skriftlige opgave og de sidste 20 minutter eksamineres i opgaven og pensum. Hvis opgaven er udarbejdet af en gruppe, er gruppen ansvarlig for den samlede opgave. Gruppen eksamineres samlet, og der gives individuelle karakterer. Ved en gruppeeksamen tillægges der 30 minutter til eksaminationstiden, hvis gruppen består af 2 personer og 1 timer, hvis gruppen består af 3 personer. Der er ekstern censur og der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalalen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende:

  • kunne anvende centrale begreber inden for forebyggelse og sundhedsfremme
  • kunne anvende centrale teorier inden for sundhedsforebyggelse og sundhedsfremme, herunder teorier om sundhedsadfærd, empowerment, planlægning og intervention, herunder foreslå metoder til ændring af relevante individuelle risikofaktorer (downstream løsninger) og samfundsmæssige betingelser (upstream løsninger)
  • kunne identificere de vigtigste forebyggelige risikofaktorer i befolkningen
  • kende folkesygdommes grundlæggende epidemiologi
  • kunne analysere behovet for forebyggende og sundhedsfremmende indsats over for et givet sundhedsproblem, en given samfundsmæssig arena eller befolkningsgruppe
  • kunne redegøre for væsentlige nationale og internationale forebyggende og sundhedsfremmende programmer og strategier over for væsentlige sundhedsproblemer, herunder have kendskab til organiseringen af den forebyggende indsats i Danmark med baggrund i medicinsk-sociologiske begreber og teorier
  • kunne analysere mulighederne for at igangsætte forebyggende og sundhedsfremmende aktiviteter.