SPUM09012U Forebyggelse og sundhedsfremme
Prevention and Health Promotion
Den studerende skal opnå kendskab til følgende elementer: 1)
biologiske, fysisk-kemiske, sociale og socialpsykologiske samt
samfundsskabte elementer, 2) kommunikation og pædagogik, 3)
eksisterende strategier og programmer, 4) strategier, programmer og
projekter: udvikling, implementering, monitorering, styring og
evaluering.
Målet er således, at den studerende skal kunne anvende centrale
strategier og teorier for forebyggelse og sundhedsfremme, samt
kunne forstå de vigtigste risikofaktorers betydning for
folkesundheden. Den studerende vil udvikle professionel kompetence
inden for planlægning, implementering og evaluering af forebyggende
og sundhedsfremmende indsats over for befolkningen. Kurset skal
desuden give de studerende indsigt i den centrale internationale
forskning på området.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- kunne anvende de centrale begreber inden for forebyggelse og sundhedsfremme, samt have kendskab til væsentlige forebyggelsesstrategier og -programmer.
- kende de væsentligste teorier om forebyggelse og sundhedsfremme, herunder teorier om adfærdspåvirkning og -ændring, motivation og kommunikation.
- have kendskab til teorier om implementering af forebyggelse; herunder vide, hvilke metoder, der anvendes inden for området, samt kritisk kunne vurdere metodernes anvendelighed i konkrete forebyggelses- eller sundhedsfremmende projekter.
- kunne definere begrebet setting, og kunne vurdere relevansen af de nævnte teorier, strategier og metoder for den enkelte setting, samt kunne vurdere effekten af implementeringen af disse i settingen.
- have kendskab til evalueringsteorier og -metoder, og kritisk kunne vurdere deres anvendelse.
- kritisk kunne vurdere de etiske implikationer af forebyggende og sundhedsfremmende arbejde, herunder de etiske aspekter af screeningsprogrammer.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 38
- Forberedelse
- 114
- Holdundervisning
- 54
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 7 dageMundtlig prøve, 30 minutterOpgaven kan besvares individuelt eller i grupper på 2 eller 3 studerende og skal have omfang af ca. 7 sider for enkeltstuderende (ca. 2400 anslag pr. side inklusive mellemrum, 12 punktskrift, mellemrum 1½) og ca. 10 sider for grupper (ca. 2400 anslag pr. side inklusive mellemrum, 12 punktskrift, mellemrum 1½). Det er tilladt og hensigtsmæssigt at inddrage supplerende litteratur. Opgaven udleveres ved afslutningen af undervisningen og de studerende har 7 dage til besvarelsen. Opgaven udleveres og afleveres via Absalon. Afleveringen sker sædvanligvis ca. 1 uge inden den mundtlige eksamen.
Den skriftlige opgave danner udgangspunkt for en diskussion, hvor kursets samlede pensum søges inddraget. Den mundtlige eksamen varer 30 min., hvor den studerende de første 5-10 minutter fremlægger den skriftlige opgave og de sidste 20 minutter eksamineres i opgaven og pensum. Hvis opgaven er udarbejdet af en gruppe, er gruppen ansvarlig for den samlede opgave. Gruppen eksamineres samlet, og der gives individuelle karakterer. Ved en gruppeeksamen tillægges der 30 minutter til eksaminationstiden, hvis gruppen består af 2 personer og 1 timer, hvis gruppen består af 3 personer. Der er ekstern censur og der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalalen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende:
- kunne anvende centrale begreber inden for forebyggelse og sundhedsfremme
- kunne anvende centrale teorier inden for sundhedsforebyggelse og sundhedsfremme, herunder teorier om sundhedsadfærd, empowerment, planlægning og intervention, herunder foreslå metoder til ændring af relevante individuelle risikofaktorer (downstream løsninger) og samfundsmæssige betingelser (upstream løsninger)
- kunne identificere de vigtigste forebyggelige risikofaktorer i befolkningen
- kende folkesygdommes grundlæggende epidemiologi
- kunne analysere behovet for forebyggende og sundhedsfremmende indsats over for et givet sundhedsproblem, en given samfundsmæssig arena eller befolkningsgruppe
- kunne redegøre for væsentlige nationale og internationale forebyggende og sundhedsfremmende programmer og strategier over for væsentlige sundhedsproblemer, herunder have kendskab til organiseringen af den forebyggende indsats i Danmark med baggrund i medicinsk-sociologiske begreber og teorier
- kunne analysere mulighederne for at igangsætte forebyggende og sundhedsfremmende aktiviteter.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SPUM09012U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- Undervisning fra uge 3 til 10 (begge uger inkl.)
Eksamen afsluttet i uge 14 - Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Tirsdage og torsdage
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
11.000 DKK
- Studienævn
- Studienævn for Master i Public Health
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Charlotta Holm Pisinger (6-6f68713e3a3b45787a736933707a336970)