- 25F-;OD4KA01;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
- 25F-;OD4KA02;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
- 25F-;OD4KA03;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
- 25F-;OD4KA04;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
- 25F-;OD4KA05;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
- 25F-;OD4KA06;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
- 25F-;OD4KA07;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
- 25F-;OD4KA08;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
- 25F-;OD4KA09;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
- 25F-;OD4KA10;;Kursus i klinisk fællesundervisning 2
SODK19041U Klinisk fællesundervisning 2
Comprehensive Dentistry 2
Kandidatuddannelsen i odontologi 4. semester - obligatorisk
Kurset omfatter fire delelementer:
Klinisk fællesundervisning (KF)
Kurset skal sætte den studerende i stand til at varetage
behandling af voksne patienter med et varieret og
tværfagligt odontologisk sygdomsbillede. Kurset bygger på den
viden, færdigheder og holdninger, som den studerende har
opnået i løbet af uddannelsen. Den studerende skal kunne anvende de
tidligere opnåede kompetencer, svarende til det niveau, der kræves
på de enkelte fagområder, i den integrerede patientbehandling. Det
væsentligste indhold i undervisningen omfatter
journaloptagelse, diagnostik, behandlingsplanlægning,
behandling, prognose og risikovurdering sat i perspektiv til
forskellige sygdoms- og sundhedsmodeller.
Patientvisitation
Kurset skal sætte den studerende i stand til at gennemføre
undersøgelse, diagnostik og overordnet behandlingsplanlægning under
hensyntagen til patientens ønsker og behov, sundhedstilstand og
sociale situation. En væsentlig del af kurset
omhandler nødbehandling af patienter med akutte tilstande
Oral rehabilitering 4
Kurset skal give de studerende en klinisk baggrund for
implantatbehandling, herunder gøre dem i stand til at vurdere
implantologiens biologiske baggrund og anvendelsesområder samt
vurdere og udføre de nødvendige forbehandlinger. Kurset skal
give de studerende forståelse for og give dem forudsætninger for at
diskutere hvordan oral implantater kan rehabilitere patienter i
forhold til andre rehabiliterende behandlinger. Kurset skal
endvidere give den studerende forståelse for og sætte dem i stand
til at anvende principperne for rehabilitering af patienter med
enkle implantatunderstøttede rekonstruktioner.
Angst, stress og kommunikation
Kurset skal give den studerende forståelse for patienters
angstreaktioner (odontofobi), tandlægers stressniveau og
klinikteamets betydning for forebyggelse og behandling af nervøse
og angstfulde patienter. Endvidere skal den studerende blive
fortrolig med elementær klinisk kommunikation, registrering,
forebyggelse og behandling af den angstfulde patient og kunne
registrere og korrigere stressbelastende rutiner hos klinikteamet.
Det væsentligste indhold i kurset er odontofobi og stress
(ætiologi, epidemiologi, registrering, behandling) og
kommunikationsanalyser
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Klinisk fællesundervisning
Viden
- redegøre for optimal og struktureret journaloptagelse inkl. diagnostik, behandlingsplan og prognose på voksne patienter med komplekst odontologisk behandlingsbehov
- redegøre for sekvensen i totalbehandling på voksne patienter med komplekst odontologisk behandlingsbehov
- vurdere odontologiske implikationer af systemiske sygdomme og medicinindtag på behandlinger og prognose på voksne patienter med komplekst odontologisk behandlingsbehov
- redegøre for behandlinger og bagvedliggende teori på niveau med det, der undervises i på de enkelte fagområder
- vide hvornår patienter skal overgå til vedligeholdelsesfase, og hvad denne skal indeholde for den enkelte patient
- beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning
Færdighed
- optage relevant anamnese, herunder indhente og vurdere relevante oplysninger fra patienten samt indhente og vurdere relevante oplysninger fra andre sundhedsfaglige behandlere og instanser
- foretage relevant klinisk og radiologisk undersøgelse og evt. supplerende undersøgelser
- stille og prioritere relevante odontologiske diagnoser
- udarbejde en rationel behandlingsplan inklusive behandlingssekvens under hensyntagen til patientens orale sundhed og ønsker og evt. relevante behandlingsalternativer
- foretage en prognosevurdering på patient-og behandlingsniveau
- journalisere fund, behandlingsplan, prognose og øvrig relevant information
- argumentere for og diskutere fund, diagnoser, behandlingsplan og prognose
- udføre behandlinger på et niveau, svarende til kravene, der stilles på de enkelte fagområder
- fremhæve teoretiske diskussionselementer ud fra kasuistikker
- vurdere og diskutere egne og andres patienter
- vurdere eventuelt behov for henvisning
- informere patienten om fund, diagnoser, behandlingsmuligheder og prognose samt fordele og ulemper ved behandlingen i et for patienten forståeligt sprog
- udarbejde kasuistikker over egne patienter indeholdende de væsentligste odontologiske problemstillinger
- udarbejde, argumentere for og diskutere vedligeholdelsesplan, der er optimal for den enkelte patient
Kompetence
- foretage journaloptagelse og behandling på voksne patienter med komplekst odontologisk behandlingsbehov på et niveau, svarende til kravene, der stilles på de enkelte fagområder
- indgå som professionel i en kollegial diskussion af den voksne patient med komplekst behandlingsbehov ved brug af fagspecifik terminologi
- Udvise selvstændighed og ansvarlighed samt agere som professionel overfor patienter og kolleger
- Reflektere over egen praksis og justere denne ved behov
- Udnytte kliniktiden effektiv
- Organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
- Skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- Indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
Patientvisitation
Viden
- Redegøre for forskellige sygdomsklassifikationer
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige klassifikationssystemer, herunder forskellige former for diagnosedefinitioner
- Diskutere forskellige sygdoms- og sundhedsmodeller herunder baggrunden for disse modeller og deres betydning for diagnostik og patientkommunikation
- Diskutere diagnostisk variabilitet herunder baggrunden for en
sådan variabilitet og for anvendelsen af diagnostiske markører
Færdighed
- Gennemføre en systematisk diagnostisk undersøgelse på et overordnet niveau under hensyntagen til forskellige diagnostiske fremgangsmåder hos patienter med forskellige behandlingsbehov/ønsker
- Vurdere resultatet af patientundersøgelsen og kunne foreslå behandlingsplaner, som tager hensyn til patientens ønsker og behov samtidig med at behandlingen opfylder de krav, der stilles til god odontologisk praksis
- Anvende fagspecifik terminologi i klinikken og i journalføring og kunne kommunikere med andre fagpersoner med anvendelse af sådanne fagspecifikke termer
- Foretage nødvendig diagnostik og behandling af patienter, der
kommer til akut behandling
Kompetence
- Overføre teoretisk viden om sygdomme i tænder og mundhule til diagnostisk praksis
- Overføre viden om almensygdommes og mundhulens forhold til diagnostisk og behandlingsmæssig praksis
- Overføre teoretisk viden om sygdommes forløb og
behandlingsmuligheder til patientorienteret individuelle
behandlingsforslag, hvor diagnostik og behandling sættes i en
situationel sammenhæng
Oral rehabilitering 4
Viden
- Redegøre for indikationer og kontraindikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Reflektere over og erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst
holdning til eget arbejde og adfærd
Færdighed
- Udføre journaloptagelse, behandlingsplanlægning og forbehandlinger
- Anvende og forklare aftryksprocedurer, registreringer, tandopstilling, indprøvning og aflevering herunder hygiejniske aspekter omkring implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Vurdere teknisk kvalitet af implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Vurdere biologiske og tekniske komplikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Kommunikere og samarbejde med kollegaer, dentallaboratorier og hjælpepersonale
- Vurdere prognose for implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Diskutere implantatbehandling i forhold til andre
rehabiliterende behandlinger og implementerer implantatbehandling i
oral rehabilitering
Kompetence
- Selvstændigt planlægge og overskue implantatbehandlinger
- Iværksætte behandling med enkle implantatunderstøttede rekonstruktioner og indgå i et professionelt sundhedsfagligt samarbejde med erfarne kollegaer og andet biomedicinsk personale.
- Selvstændigt tage ansvar for at videreudvikle sig indenfor
fagområdet
Angst, stress og kommunikation
Viden
- Redegøre for angstens grundkomponenter og forskellige former for angst- og stressteorier
- Redegøre for forskellige former for indlæring af angst
- Redegøre for de psykologiske og biologiske forskelle på frygt og angst
- Redegøre for de kognitive, emotionelle og fysiologiske ændringer ved angst- og stressreaktioner
- Redegøre for kognitive og adfærdsmæssige terapiformer overfor angsttilstande
- Redegøre for coping
Færdighed
- Registrere og korrigere stressreaktioner i klinikteamet
- Udvise faglig og etisk ansvarlighed i den tandlægelige behandling af den angstfulde patient
- Udvise empati, forståelse og respekt for den angstfulde patient
Kompetence
- Vurdere sine egne kompetencer i relation til den angstfulde patient samt tydelig tilkendegive dette
- Planlægge og tilpasse en klinisk modtagelse af en angstfuld patient
- Foretage de nødvendige henvisninger
Se Absalon
Eksamen i oral rehabilitering
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 24
- Holdundervisning
- 2
- Forberedelse (anslået)
- 140
- Praktiske øvelser
- 24
- Klinik
- 267
- I alt
- 457
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- UndervisningsdeltagelseSkriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Deltagelse i kliniske øvelser
Godkendt smertejournal
Aflevering af rapporter
Godkendt deltagelse i tests - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Klinisk fællesundervisning
Viden
- Redegøre for sekvensen i totalbehandling på voksne patienter med komplekse odontologiske problemstillinger
- Redegøre for de lovmæssige krav til arbejdsmiljø og kvalitetssikring på tandklinikker
- Redegøre for videnscenter- og regionstandplejefunktionerne samt kæbeprotetisk specialtandpleje
- Redegøre for brug af ortodontisk regulering i forbindelse med rehabilitering af voksne patienter
- Redegøre for indikationer og principper for og metoder der anvendes til bidhævning
- Redegøre for klagesager i odontologisk praksis
- Redegøre for økonomiske aspekter af tandbehandling i praksis
Færdighed
- Fremlægge, vurdere og diskutere komplekse odontologiske problemstillinger hos raske patienter og patienter med almensygdomme
- Diskutere de væsentlige forhold, og anvendes fagspecifik terminologi
- Diskuterer forskellige sygdoms- og sundhedsmodeller
- Diskutere indikationer og kontraindikationer for rehabiliterende behandlinger
- Vurdere de odontologiske implikationer af almensygdomme og medicinindtag på de enkelte fagområders behandlinger
- Foretage integreret patientbehandling af voksne patienter
- Optage anamnese, herunder at indhente og vurdere relevante oplysninger fra patienten samt indhente og vurdere relevante og supplerende undersøgelser (radiologisk, mikrobiologisk etc.) samt lægelige oplysninger
- Foretage klinisk undersøgelse og journalføre relevante fund
- Stille de korrekte diagnoser indenfor det orale fagområde
- Udarbejde en rationel behandlingsplan inklusive behandlingssekvens og argumentere for denne samt diskutere relevante behandlingsalternativer.
- Udarbejde behandlingsplan under hensyntagen til patientens orale sundhed og ønsker
- Foretage en prognosevurdering
- Foretage journalisering af fund, behandlngsplan, prognose og øvrigt relevant information
- Udføre behandlinger på et niveau, svarende til kravene, der stilles på de enkelte fagområder
- Fremlægge, vurdere og diskutere resultatet af egne udførte behandlinger samt eventuel behandling udført af andre
- Fremhæve teoretiske diskussionselementer ud fra kasuistikker
- Vurdere egne begrænsninger og vurdere eventuelle behov for henvisning
- Formidle diagnoser, behandlingsmuligheder og prognose til patienter
- Formidle fordele og ulemper ved behandling i et for patienten forståeligt sprog
- Udarbejde kasuistikker over egne behandlede patienter
indeholdende de væsentligste odontologiske problemstillinger
Kompetence
- Tage ansvar for at undersøge, journalisere, stille diagnoser og foretage relevante behandlinger på patienter med multiple odontologiske problemstillinger
- Selvstændigt uddeligere arbejdsopgaver til andet personale på baggrund af undersøgelser, journaler og diagnosticering af patienter med multiple odontologiske problemstillinger
- Tage ansvar for at koordinere nødvendige henvisninger
- Selvstændigt indgå som professionel i en diskussion af alle aspekter af patientbehandlingen ved den komplekse patient
- Tage ansvar for og agere som professionel overfor patienter og kolleger
- Organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
- Skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- Indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
Patientvisitation
Viden
- Redegøre for forskellige sygdomsklassifikationer
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige klassifikationssystemer, herunder forskellige former for diagnosedefinitioner
- Diskutere forskellige sygdoms- og sundhedsmodeller herunder baggrunden for disse modeller og deres betydning for diagnostik og patientkommunikation
- Diskutere diagnostisk variabilitet herunder baggrunden for en
sådan variabilitet og for anvendelsen af diagnostiske markører
Færdighed
- Gennemføre en systematisk diagnostisk undersøgelse på et overordnet niveau under hensyntagen til forskellige diagnostiske fremgangsmåder hos patienter med forskellige behandlingsbehov/ønsker
- Vurdere resultatet af patientundersøgelsen og kunne foreslå behandlingsplaner, som tager hensyn til patientens ønsker og behov samtidig med at behandlingen opfylder de krav, der stilles til god odontologisk praksis
- Anvende fagspecifik terminologi i klinikken og i journalføring og kunne kommunikere med andre fagpersoner med anvendelse af sådanne fagspecifikke termer
- Foretage nødvendig diagnostik og behandling af patienter, der
kommer til akut behandling
Kompetence
- Overføre teoretisk viden om sygdomme i tænder og mundhule til diagnostisk praksis
- Overføre viden om almensygdommes og mundhulens forhold til diagnostisk og behandlingsmæssig praksis
- Overføre teoretisk viden om sygdommes forløb og
behandlingsmuligheder til patientorienteret individuelle
behandlingsforslag, hvor diagnostik og behandling sættes i en
situationel sammenhæng
Oral rehabilitering 4
Viden
- Redegøre for indikationer og kontraindikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Reflektere over og erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst
holdning til eget arbejde og adfærd
Færdighed
- Udføre journaloptagelse, behandlingsplanlægning og forbehandlinger
- Anvende og forklare aftryksprocedurer, registreringer, tandopstilling, indprøvning og aflevering herunder hygiejniske aspekter omkring implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Vurdere teknisk kvalitet af implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Vurdere biologiske og tekniske komplikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Kommunikere og samarbejde med kollegaer, dentallaboratorier og hjælpepersonale
- Vurdere prognose for implantatunderstøttede rekonstruktioner
- Diskutere implantatbehandling i forhold til andre
rehabiliterende behandlinger og implementerer implantatbehandling i
oral rehabilitering
Kompetence
- Selvstændigt planlægge og overskue implantatbehandlinger
- Iværksætte behandling med enkle implantatunderstøttede rekonstruktioner og indgå i et professionelt sundhedsfagligt samarbejde med erfarne kollegaer og andet biomedicinsk personale.
- Selvstændigt tage ansvar for at videreudvikle sig indenfor
fagområdet
Angst, stress og kommunikation
Viden
- Redegøre for angstens grundkomponenter og forskellige former for angst- og stressteorier
- Redegøre for forskellige former for indlæring af angst
- Redegøre for de psykologiske og biologiske forskelle på frygt og angst
- Redegøre for de kognitive, emotionelle og fysiologiske ændringer ved angst- og stressreaktioner
- Redegøre for kognitive og adfærdsmæssige terapiformer overfor angsttilstande
- Redegøre for coping
Færdighed
- Registrere og korrigere stressreaktioner i klinikteamet
- Udvise faglig og etisk ansvarlighed i den tandlægelige behandling af den angstfulde patient
- Udvise empati, forståelse og respekt for den angstfulde patient
- Vurdere sine egne kompetencer i relation til den angstfulde
patient samt tydelig tilkendegive dette
Kompetence
- Vurdere sine egne kompetencer i relation til den angstfulde patient samt tydelig tilkendegive dette
- Planlægge og tilpasse en klinisk modtagelse af en angstfuld patient
- Foretage de nødvendige henvisninger
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODK19041U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 80 deltagere
Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Kim Ekstrand (3-6f696f4477797268326f7932686f)
Patientvisitation - Esben Boeskov Øzhayat (4-6a67747f45787a736933707a336970)
Delkursusansvarlig og ansv. for Klinisk Fællesundervisning - Klaus Gotfredsen (3-6f706b4477797268326f7932686f)
Oral rehabilitering 4 - Johanne Kongstad (3-6e6f6b4477797268326f7932686f)
Delkursusansvarlig og ansv. Klinisk Fællesundervisning - Gert Martin Hald (5-696a636e664275777066306d7730666d)
Angst, stress og kommunikation