- 24E-;OD3KA01;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
- 24E-;OD3KA02;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
- 24E-;OD3KA03;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
- 24E-;OD3KA04;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
- 24E-;OD3KA05;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
- 24E-;OD3KA06;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
- 24E-;OD3KA07;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
- 24E-;OD3KA08;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
- 24E-;OD3KA09;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
- 24E-;OD3KA10;;Kursus i klinisk fællesundervisning 1
SODK19034U Klinisk fællesundervisning 1
Comprehensive Dentistry 1
Kandidatuddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk
Kurset omfatter fire delelementer:
Klinisk fællesundervisning
Kurset skal sætte den studerende i stand til at varetage behandling
af voksne patienter med et varieret og
tværfagligt odontologisk sygdomsbillede. Kurset bygger på den
viden og de færdigheder og holdninger, som den studerende har
opnået i løbet af uddannelsen. Den studerende skal kunne anvende de
tidligere opnåede kompetencer, svarende til det niveau, der kræves
på de enkelte fagområder, i den integrerede patientbehandling. En
væsentlig del af undervisningen er: Jornaloptagelse,
diagnostik, behandlingsplanlægning, behandling, prognose og
risikovurdering.
Patientvisitation
Undervisningen skal sætte den studerende i stand til at gennemføre
undersøgelse, diagnostik og overordnet behandlingsplanlægning under
hensyntagen til patientens ønsker og behov, sundhedstilstand og
sociale situation. Herunder er der nødbehandling af patienter
med akutte tilstande
Smertepatienten
Undervisningen skal give den studerende en tværfaglig uddybelse i
teoretisk og praktisk varetagelse af smertepatienter. Kurset
tilsigter at kombinere generelle og fagspecifikke
smerteproblemstillinger, således at den studerende skal kunne
planlægge en tværfaglig smerte-journal, herunder kunne optage en
fyldestgørende smerteanamnese. Der er fokus på at træne og
bearbejde færdigheder i nonverbal og verbal smertekommunikation, og
den studerende skal kunne skelne mellem et kronisk og akut
smertebillede. Det væsentligste indhold i kursus omfatter
smertediagnostik, behandling og lindring, smertekommunikation,
patienttyper, orale smertetilstande, neuropatiske smerter og
smertejournal.
Tand-, mund- og kæbekirurgi i hospitalsregi
Undervisningen har til formål at den studerende får en
oplevelse af at være en del af en større helhed som grundlag for
egen selvforståelse og faglige identitet som kommende tandlæge og
medicinalperson, der er en del af den samlede odontologiske
faglighed. Det væsentligste indhold i kurset er: dental
fokussanering, behandling af patienter med kræftlidelser i
hoved-hals regionen, læbe- ganespaltebehandling, maksillofacial
traumatologi, større kæbekirurgiske operationer, intensiv- og
almindelig pleje af nyopererede patienter.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Klinisk fællesundervisning (KF)
Viden
- redegøre for optimal og struktureret journaloptagelse inkl. diagnostik, behandlingsplan og prognose på voksne patienter med komplekst odontologisk behandlingsbehov
- redegøre for sekvensen i totalbehandling på voksne patienter med komplekst odontologisk behandlingsbehov
- vurdere odontologiske implikationer af systemiske sygdomme og medicinindtag på behandlinger og prognose på voksne patienter med komplekst odontologisk behandlingsbehov
- redegøre for behandlinger og bagvedliggende teori på niveau med det, der undervises i på de enkelte fagområder
- vide hvornår patienter skal overgå til vedligeholdelsesfase, og hvad denne skal indeholde for den enkelte patient
- beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning
Færdighed
- optage relevant anamnese, herunder indhente og vurdere relevante oplysninger fra andre sundhedsfaglige behandlere og instanser
- foretage relevant klinisk og radiologisk undersøgelse og evt. supplerende undersøgelser på voksne patienter med komplekst odontologisk behandlingsbehov
- stille og prioritere relevante odontologiske diagnoser
- udarbejde en rationel behandlingsplan inklusive behandlingssekvens under hensyntagen til patientens orale sundhed og ønsker og evt. relevante behandlingsalternativer
- foretage en prognosevurdering på patient-og behandlingsniveau
- journalisere fund, behandlingsplan, prognose og øvrig relevant information
- argumentere for og diskutere fund, diagnoser, behandlingsplan og prognose
- udføre behandlinger på et niveau, svarende til kravene, der stilles på de enkelte fagområder
- fremhæve teoretiske diskussionselementer ud fra kasuistikker
- vurdere og diskutere egne og andres patienter
- vurdere eventuelt behov for henvisning
- informere patienten om fund, diagnoser, behandlingsmuligheder og prognose samt fordele og ulemper ved behandlingen i et for patienten forståeligt sprog
- udarbejde kasuistikker over egne patienter indeholdende de væsentligste odontologiske problemstillinger
Kompetence
- foretage journaloptagelse og behandling på voksne patienter med komplekst odontologisk behandlingsbehov på et niveau, svarende til kravene, der stilles på de enkelte fagområder
- indgå som professionel i en kollegial diskussion af den voksne patient med komplekst behandlingsbehov ved brug af fagspecifik terminologi
- Udvise selvstændighed og ansvarlighed samt agere som professionel overfor patienter og kolleger
- Reflektere over egen praksis og justere denne ved behov
- Udnytte kliniktiden effektiv
- Organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
- Skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- Indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
Patientvisitation
Færdighed
- Gennemføre en systematisk diagnostisk undersøgelse på et overordnet niveau under hensyntagen til forskellige diagnostiske fremgangsmåder hos patienter med forskellige behandlingsbehov/ønsker
- Vurdere resultatet af patientundersøgelsen og kunne foreslå behandlingsplaner, som tager hensyn til patientens ønsker og behov samtidig med at behandlingen opfylder de krav, der stilles til god odontologisk praksis
- Anvende fagspecifik terminologi i klinikken og i journalføring og kunne kommunikere med andre fagpersoner med anvendelse af sådanne fagspecifikke termer
- Foretage nødvendig diagnostik og behandling af patienter, der
kommer til akut behandling
Kompetence
Overføre teoretisk viden om sygdomme i tænder og mundhule til diagnostisk praksis
Overføre viden om almensygdommes og mundhulens forhold til diagnostisk og behandlingsmæssig praksis
Overføre teoretisk viden om sygdommes forløb og behandlingsmuligheder til patientorienteret individuelle behandlingsforslag, hvor diagnostik og behandling sættes i en situationel sammenhæng
Smertepatienten
Færdighed
- identificere en neuropatiske smerte med særlig relation til endodontiske og oralkirurgiske behandlinger
- anvende og demonstrere en strategisk verbal og nonverbal kommunikation i konfrontation med en smertepatient
- planlægge og optage en tværfaglig smertejournal
- tolke forskellige patienters smerteoplevelse, hos f.eks. børn, den nervøse/angstfulde patient, den ældre/demente patient, patienten med særlig kulturel eller social baggrund
- identificere angstfulde versus smertefulde patientreaktioner
- sammensætte en tværfaglig smerteanamnese
- justere sin anamnestiske kommunikation i forhold til patienters forskellige smerteopfattelser og -oplevelse
- sammensætte hensigtsmæssige odontologiske smertelindringsbehandlinger
- omstrukturere den odontologiske smerteanamnese ud fra differentialdiagnostiske overvejelser
Kompetence
- reflektere over etiske aspekter ved varetagelsen af smertepatienter
- kvalitetsvurdere egne iagttagelser og resultater af en smerteanamnese
- afgøre behovet for henvisning til anden faglig kompetence
Tand-, mund- og kæbekirurgi i hospitalsregi
Viden
- redegøre for hvilket behandlingstilbud, som den hospitalsbaserede tand-, mund- og kæbekirurgi (TMK) udgør
- demonstrere kendskab til at diagnostikken af mange tilstande, som behandles med maksillofacial kirurgi ligger i primærsektoren
- demonstrere kendskab til de almindeligste patientkategorier og diagnoser, hvis behandling varetages i TMK hospitalsregi
- demonstrere kendskab til de almindeligste operationer, som
udføres på fx patienter med vækstbetinget kæbedeformitet, fraktur i
kæbe- og ansigtsskelettet og infektioner
Færdighed
- foretage korrekt kirurgisk håndvask til ”steril” operation og
iklæde sig hue, maske, operationskittel og handsker samt assistere
ved større kirurgiske indgreb i universel anæstesi
Kompetence
- udvise forståelse for at indgå i en helhed sammen med en række lægefaglige specialer
Se Absalon
Kursus i oral kirurgi 1
Kursus i oral patologi og medicin 1
Eksamen i parodontologi
Eksamen i cariologi, plastiske restaureringer og udvidet endodonti
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 24
- Forberedelse (anslået)
- 148
- Øvelser
- 18
- Klinik
- 240
- I alt
- 430
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- UndervisningsdeltagelseSkriftlig stedprøve
- Prøveformsdetaljer
- Deltagelse i kliniske øvelser, tests og i ekstramurale undervisningsaktiviteter
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- fremlægge, vurdere og diskutere komplekse odontologiske problemstillinger hos både i øvrigt raske og patienter og patienter med almensygdomme.
Færdighed
- optage anamnese, herunder at indhente og vurdere relevante oplysninger fra patienten samt indhente og vurdere relevante og supplerende undersøgelser (radiologisk, mikrobiologisk etc.) samt lægelige oplysninger
- foretage klinisk undersøgelse og journalføre relevante fund
- stille de korrekte diagnoser indenfor det orale fagområde
- udarbejde en rationel behandlingsplan inklusive behandlings-sekvens og argumentere for denne samt diskutere relevante behandlingsalternativer. Behandlingsplanen skal udarbejdes under hensyntagen til patientens orale sundhed og ønsker
- foretage en prognosevurdering
- udføre behandlinger på et niveau, svarende til kravene, der stilles på de enkelte fagområder
- fremlægge, vurdere og diskutere resultatet af egne udførte behandlinger samt eventuel behandling udført af andre
- informere patienten om diagnoser, behandlingsmuligheder og prognose samt fordele og ulemper ved behandlingen i et for patienten forståeligt sprog
- udarbejde kasuistikker over egne, behandlede patienter
indeholdende de væsentligste odontologiske problemstillinger
Kompetence
- vurdere egne begrænsninger og vurdere eventuelle behov for henvisning
- organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
- skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODK19034U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 80 deltagere
Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Esben Boeskov Øzhayat (4-7673808b5184867f753f7c863f757c)
Delkursusansvarlig og ansv. Klinisk Fællesundervisning - Lars Bjørndal (4-7d72737b5184867f753f7c863f757c)
Ansvarlig for smertepatienten - Kim Ekstrand (3-7b757b5083857e743e7b853e747b)
Ansvarlig for patientvisitation - Johanne Kongstad (3-7a7b775083857e743e7b853e747b)
Delkursusansvarlig og ansv. Klinisk Fællesundervisning - Simon Storgård Jensen
(22-657b7f818040658681847973738476405c77808577805285878076407d8740767d)
Ansvarlig for tand-, mund- og kæbekirurgi i hospitalsregi