SODK19033U Oral rehabilitering 3

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Oral Rehabilitation 3

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk

 

Deltagelse i dette kursus kræver samtidig deltagelse i kursus i oral kirurgi 2 på grund af sammenhængende undervisning i implantologi på begge kurser.

Kursusindhold

Kurset skal give de studerende en teoretisk og klinisk baggrund for implantatbehandling, herunder gøre dem i stand til at analysere og vurdere implantologiens biologiske baggrund og anvendelsesområder herunder de nødvendige forbehandlinger. Kurset skal give de studerende forståelse for og give dem forudsætninger for at diskutere hvordan oral implantater kan rehabilitere patienter i forhold til andre rehabiliterende behandlinger. Kurset skal endvidere give den studerende forståelse for og sætte dem i stand til at anvende principperne for rehabilitering af patienter med enkle implantatunderstøttede rekonstruktioner.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

Viden

  • beskrive og forstå basale principper indenfor knogleheling, belastningsprincipper, overfladeanalyser og infektionskontrol
  • forstå biologien og patologien i de peri-implantære væv
  • redegøre for biologiske og tekniske komplikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • redegøre for tekniske aspekter omkring implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • forstå og reflektere over vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
  • beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning

 

Færdighed

  • vurdere, begrunde og anvende forskellige implantattyper, abutmenttyper og implantatunderstøttede kronetyper.
  • begrunde og bedømme indikationer og kontraindikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner.
  • beherske og udføre journaloptagelse, behandlingsplanlægning og forbehandlinger.
  • vurdere og sammenholde kliniske og histologiske iagttagelser af de peri-implantære væv og formidle disse til patient og kollegaer.
  • diskutere implantatunderstøttede rekonstruktioner i forhold til andre rehabiliterende behandlinger og formidle dette videre til patienter.
  • forklare og anvende aftryksprocedurer, registreringer, tandopstilling, indprøvning og aflevering herunder hygiejniske aspekter af implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • formidle oral hygiejniske forhold omkring implantatunderstøttede rekonstruktioner videre til patienterne
  • kommunikere med kollegaer, dentallaboratorier og hjælpepersonale omkring implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • vurdere kvalitet og prognose for implantatunderstøttede rekonstruktioner
     

Kompetence

  • på baggrund af den teoretisk og klinisk viden kunne planlægge og overskue implantatbehandlinger
  • diskutere implantatbehandling i forhold til andre rehabiliterende behandlinger og implementere implantatbehandling i oral rehabilitering
  • iværksætte behandling med enkle implantatunderstøttede rekonstruktioner og indgå i et professionelt sundhedsfagligt samarbejde med erfarne kollegaer og andet biomedicinsk personale
  • selvstændigt tage ansvar for at videreudvikle sig fagligt indenfor fagområdet
  • organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
  • skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
  • indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
  • udvise kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd

Lærebøger, vejledninger, artikler og forelæsningsnoter (se Absalon)

Kursus i oral rehabilitering 2
Kursus i oral kirurgi 1
Kursus i oral patologi og medicin 1
Forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning og prækliniske øvelser samt kliniske øvelser med implantatunderstøttede rekonstruktioner
Kurset afsluttes med kursusattest og evalueres desuden ved eksamen i oral rehabilitering.

Deltagelse i dette kursus kræver samtidig deltagelse i kursus i oral kirurgi 2 på grund af sammenhængende undervisning i implantologi på begge kurser.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 8
  • Holdundervisning
  • 2
  • Forberedelse (anslået)
  • 37
  • Praktiske øvelser
  • 6
  • Klinik
  • 15
  • Eksamen
  • 4
  • I alt
  • 72
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
0 ECTS
Prøveform
Undervisningsdeltagelse
Skriftlig stedprøve
Prøveformsdetaljer
Deltagelse i den prækliniske og kliniske øvelsesundervisning samt godkendelse af øvelsesopgave.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • beskrive og forstå basale principper indenfor knogleheling, belastningsprincipper, overfladeanalyser og infektionskontrol
  • forstå biologien og patologien i de peri-implantære væv
  • redegøre for biologiske og tekniske komplikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • redegøre for tekniske aspekter omkring implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • forstå og reflektere over vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
  • beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning

 

Færdighed

  • vurdere, begrunde og anvende forskellige implantattyper, abutmenttyper og implantatunderstøttede kronetyper.
  • begrunde og bedømme indikationer og kontraindikationer for implantatunderstøttede rekonstruktioner.
  • beherske og udføre journaloptagelse, behandlingsplanlægning og forbehandlinger.
  • vurdere og sammenholde kliniske og histologiske iagttagelser af de peri-implantære væv og formidle disse til patient og kollegaer.
  • diskutere implantatunderstøttede rekonstruktioner i forhold til andre rehabiliterende behandlinger og formidle dette videre til patienter.
  • forklare og anvende aftryksprocedurer, registreringer, tandopstilling, indprøvning og aflevering herunder hygiejniske aspekter af implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • formidle oral hygiejniske forhold omkring implantatunderstøttede rekonstruktioner videre til patienterne
  • kommunikere med kollegaer, dentallaboratorier og hjælpepersonale omkring implantatunderstøttede rekonstruktioner
  • vurdere kvalitet og prognose for implantatunderstøttede rekonstruktioner
     

Kompetence

  • på baggrund af den teoretisk og klinisk viden kunne planlægge og overskue implantatbehandlinger
  • diskutere implantatbehandling i forhold til andre rehabiliterende behandlinger og implementere implantatbehandling i oral rehabilitering
  • iværksætte behandling med enkle implantatunderstøttede rekonstruktioner og indgå i et professionelt sundhedsfagligt samarbejde med erfarne kollegaer og andet biomedicinsk personale
  • selvstændigt tage ansvar for at videreudvikle sig fagligt indenfor fagområdet
  • organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
  • skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
  • indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
  • udvise kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
Krav til indstilling til eksamen

Kursus i oral rehabilitering 3

Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for kemiske, fysiske, mekaniske og biologiske forhold ved materialer anvendt indenfor indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatbehandling
  • redegøre og diskutere forandringer i vævene efter tandekstraktion og ved indsættelse af forskellige typer af tanderstatninger
  • redegøre for og diskutere principper og metoder ved behandling med forskellige typer af indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatrekonstruktioner
  • reflektere over, diskutere og kombinere viden indenfor indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatbehandling
  • reflektere over, diskutere og sammenholde viden fra de basisbiologiske fag med behandlingsprincipper for indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatbehandling
  • forklare og diskutere epidemiologiske undersøgelser indenfor indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatbehandling
  • redegøre for evidensen og prognosen for behandling med forskellige typer af indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatrekonstruktioner
     

Færdighed

  • udarbejde og diskutere journal med behandlingsplan for indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatbehandling
  • anvende og fortolke resultater opnået ved anvendelse af spørgeskemaer og interview for vurdering af Oral Health Related Quality of Life
  • vurdere og diskutere indikationer og kontraindikationer for behandling med forskellige typer af indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantater
  • vurdere og diskutere biologiske, biomekaniske, tekniske og æstetiske principper for behandling med forskellige typer af indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatrekonstruktioner
  • vurdere og diskutere kvaliteten af forskellige typer af indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatrekonstruktioner
  • vurdere og diskutere prognose samt komplikationer for forskellige typer af indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatrekonstruktioner
  • diskutere kliniske fremgangsmåder ved behandling med forskellige typer af indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantater
  • anvende forskellige typer af kommunikation til at skabe tillid før, under og efter oral rehabiliterende behandling
     

Kompetence

  • overføre teorier og principper indenfor indirekte restaureringer, aftagelig protetik og implantatbehandling til behandling af patienter med disse rekonstruktioner og at kunne samarbejde og kommunikere effektivt med andre faggrupper omkring diagnose, behandlingsplanlægning og behandling indenfor oral rehabilitering