- 25F-;OD2KA01;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA02;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA03;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA04;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA05;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA06;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA07;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA08;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA09;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA10;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
SODK19024U Pædodonti og klinisk genetik 1
Paedodontics and Clinical Genetics 1
Kandidatuddannelsen i odontologi 2. semester - obligatorisk
Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge
at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og
ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til
børne- og ungdomstandplejen samt have kendskab til og kunne henvise
til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre
m.m. i forhold til relevante patientkategorier. Herunder skal den
studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene
psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende
og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den
studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og
erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen,
herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
Kurset skal ligeledes give den studerende forudsætninger for som
tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i
børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der
stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til og
kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje,
videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier.
Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere
anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i
relation til forebyggende og behandlende børne- og
ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere
og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og
ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte
sygdomme.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
- redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
- redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
- redegøre for tanderuption og tandskifte, og afvigelser herfra
- beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning
Færdighed
- optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
- forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
- redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
- redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
- redegøre for indikation og anvendelse af sedering
- diagnosticere afvigelser/forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi
Kompetence
- udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
- udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
- planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
- foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
- foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
- vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
- kunne gennemføre en prævisitation til ortodontisk visitation
- udvise mødestabilitet og melde afbud i tilfælde af forfald
- organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne herunder empati overfor patienten medfølgende pårørende og deres situation
- udvise overblik over patienten og patientens behov ud fra læsning af journalen, samt kunne kommunikere dette til underviseren i fagtermer og til forædre/værge i lægmandssprog, og til patienten (barnet/den unge) i et til patienten aldersvarende lægmandssprog, samt udvise børnekompetence i situationen
- skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- indgive patienten og dennes forældre/værge tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation (børnekompetence), samt kunne opsøge egen læring ved patientafbud
Der henvises til kurset absalonside inklusiv vejledende litteraturliste.
Det er et krav at den studerende har en ren børneattest for at deltage i kurset. Denne indhentes af Københavns Universitet.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 16
- Holdundervisning
- 10
- Forberedelse (anslået)
- 104
- Klinik
- 90
- I alt
- 220
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- UndervisningsdeltagelseSkriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Deltagelse i øvelsesundervisning, aflevering af opgaver samt beståede tests
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
- redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
- redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
- redegøre for tanderuption og tandskifte
Færdighed
- optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
- forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
- redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
- redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
- redegøre for indikation og anvendelse af sedering
- diagnosticere forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og
okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og
evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi
Kompetence
- planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
- foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
- foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
- udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
- udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
- vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
- udvise mødestabilitet og melde afbud i tilfælde af forfald
- organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne herunder empati overfor patienten medfølgende pårørende og deres situation
- udvise overblik over patienten og patientens behov ud fra læsning af journalen, samt kunne kommunikere dette til underviseren i fagtermer og til forædre/værge i lægmandssprog, og til patienten (barnet/den unge) i et til patienten aldersvarende lægmandssprog, samt udvise børnekompetence i situationen
- skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- indgive patienten og dennes forældre/værge tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation (børnekompetence), samt kunne opsøge egen læring ved patientafbud
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODK19024U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 80 deltagere
Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Nuno Vibe Hermann (4-717871724376787167316e7831676e)
Kursusleder for pædodonti og klinisk genetik