SODK19023U Oral rehabilitering 2

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Oral Rehabilitation 2

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i odontologi 2. semester - obligatorisk

Kursusindhold

Kurset består af to delelementer: indirekte restaureringer og aftagelig protetik.

Indirekte restaureringer
Ved afslutningen af øvelsesforløbet på 2. semester skal den studerende have opnået en vis erfaring i at vurdere behandlingsindikation og forklare biologiske reaktioner og biomekaniske forhold samt kliniske procedurer i forbindelse med fremstilling af indirekte restaureringer (kroner og broer). De kliniske øvelser skal give de studerende erfaring i at behandle patienter med kroner og mindre broer.

Aftagelig protetik
Ved afslutningen af kurset skal den studerende have opnået forståelse for og være i stand til at anvende principperne for fremstilling af aftagelige proteser i patientbehandlingen.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for prognose for behandling med kroner og broer
  • reflektere over og erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
  • reflektere over og erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af kroner og broer
  • beskrive anvendelse, indikation, komplikationer og prognose af forskellige typer af aftagelige proteser herunder helproteser
  • forstå og forklare arbejdsgangen ved fremstilling af helproteser
  • redegøre for kombinationsprotetik
  • forklare epidemiologiske undersøgelser og redegøre for faste og aftagelige proteser betydning for den orale livskvalitet
  • redegøre for hvordan den ældre patients fysiske og psykiske tilstand påvirker det protetiske behandlingsvalg
  • beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning

 

Færdighed

  • begrunde principper for præparationer til forskellige krone- og brotyper samt udføre disse på patient
  • begrunde formålet med provisoriske kroner og broer samt fremstille disse på patient
  • planlægge behandlingssekvenser og kommunikere med dentallaboratorium vedrørende laboratorietekniske arbejder
  • begrunde og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering af krone og bro på patient
  • vurdere biologiske og tekniske forhold samt patientrelaterede forhold i forbindelse med krone- og brobehandling
  • vurdere kvaliteten af kroner og broer samt redegøre for, om der er behov for korrektion, reparation eller omlavning
     

Kompetence

  • i samarbejde med medstuderende at kunne udføre alle faser i fremstilling af indirekte restaureringer og aftagelige proteser
  • kunne koordinere og samarbejde omkring disse behandlinger med hjælpepersonale og dental laboratorie
  • den studerende skal selvstændig tage ansvar for at videreudvikle sig indenfor fagområdet
  • organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
  • skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
  • indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
  • udvise kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
Undervisningsmateriale

Lærebøger, artikler og forelæsningsnoter (se absalon)

Kursus i oral rehabilitering 1
Kursus i anæstesiologi
Kursus i udvidet parodontologi 1
Klinisk øvelsesundervisning, dialogbaseret holdundervisning og forelæsninger
Kurset afsluttes med kursusattest og evalueres desuden ved eksamen i oral rehabilitering
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 4
  • Holdundervisning
  • 6
  • Forberedelse (anslået)
  • 52
  • Klinik
  • 90
  • I alt
  • 152
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Undervisningsdeltagelse
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Deltagelse i øvelsesundervisning
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for prognose for behandling med kroner og broer
  • reflektere over og erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
  • reflektere over og erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af kroner og broer
  • beskrive anvendelse, indikation, komplikationer og prognose af forskellige typer af aftagelige proteser herunder helproteser
  • forstå og forklare arbejdsgangen ved fremstilling af helproteser
  • redegøre for kombinationsprotetik
  • forklare epidemiologiske undersøgelser og redegøre for faste og aftagelige proteser betydning for den orale livskvalitet
  • redegøre for hvordan den ældre patients fysiske og psykiske tilstand påvirker det protetiske behandlingsvalg
  • beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning

 

Færdighed

  • begrunde principper for præparationer til forskellige krone- og brotyper samt udføre disse på patient
  • begrunde formålet med provisoriske kroner og broer samt fremstille disse på patient
  • planlægge behandlingssekvenser og kommunikere med dentallaboratorium vedrørende laboratorietekniske arbejder
  • begrunde og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering af krone og bro på patient
  • vurdere biologiske og tekniske forhold samt patientrelaterede forhold i forbindelse med krone- og brobehandling
  • vurdere kvaliteten af kroner og broer samt redegøre for, om der er behov for korrektion, reparation eller omlavning
     

Kompetence

  • i samarbejde med medstuderende at kunne udføre alle faser i fremstilling af indirekte restaureringer og aftagelige proteser
  • kunne koordinere og samarbejde omkring disse behandlinger med hjælpepersonale og dental laboratorie
  • den studerende skal selvstændig tage ansvar for at videreudvikle sig indenfor fagområdet
  • organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
  • skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
  • indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
  • udvise kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd