- 24E-;OD1KA01;;Kursus i oral rehabilitering 1
- 24E-;OD1KA02;;Kursus i oral rehabilitering 1
- 24E-;OD1KA03;;Kursus i oral rehabilitering 1
- 24E-;OD1KA04;;Kursus i oral rehabilitering 1
- 24E-;OD1KA05;;Kursus i oral rehabilitering 1
- 24E-;OD1KA06;;Kursus i oral rehabilitering 1
- 24E-;OD1KA07;;Kursus i oral rehabilitering 1
- 24E-;OD1KA08;;Kursus i oral rehabilitering 1
- 24E-;OD1KA09;;Kursus i oral rehabilitering 1
- 24E-;OD1KA10;;Kursus i oral rehabilitering 1
SODK19011U Oral rehabilitering 1
Oral Rehabilitation 1
Kandidatuddannelsen i odontologi 1. semester - obligatorisk
Kurset består af tre delelementer: indirekte
enkelttandsrestaureringer, indirekte flertandsrestaureringer samt
aftagelig protetik og partielle proteser.
Indirekte enkelttandsrestaureringer
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for stifter og
opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner,
herunder materialemæssige egenskaber og materialernes anvendelse i
den kliniske situation. Under vejledning skal den studerende kunne
vurdere behandlingsindikation og sættes i stand til at kunne udføre
sådanne restaureringer af enkelttænder. Det væsentligste indhold i
kursus omfatter materialelære, behandlingsbehov og -planlægning,
klinisk gennemførelse samt prognosevurdering for indirekte
tandfarvede indlæg og kroner. Under øvelsesforløbet skal den
studerende have opnået en vis erfaring i at vurdere
behandlingsindikation for tandfarvede indlæg og kroner samt kunne
fremstille sådanne på patient.
Indirekte flertandsrestaureringer
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for indirekte
flertandsretaureringer (broer), herunder materialemæssige
egenskaber og materialernes anvendelse i den kliniske situation.
Under vejledning skal den studerende kunne vurdere
behandlingsindikation og sættes i stand til at kunne udføre sådanne
restaureringer. Det væsentligste indhold i kursus er:
materialelære, indikationer, behandlingsplanlægning, klinisk
gennemførelse, kvalitetsvurdering og prognose for broer og
sammenloddede kroner. Under øvelsesforløbet skal den studerende
have opnået en vis erfaring i at vurdere behandlingsindikation og
forklare biologiske reaktioner og biomekaniske forhold samt
kliniske procedurer i forbindelse med fremstilling af indirekte
flertandsrestaureringer. De kliniske øvelser skal give de
studerende indsigt i at behandle patienter med mindre broer.
Aftagelig protetik
Kurset skal give de studerende forståelse for fagområdets
teoretiske indhold således at de bliver i stand til at vurdere
behandlingsbehov og redegøre for biologiske og fysiske principper
for aftagelige proteser. Endvidere skal de studerende forstå de
kliniske procedurer i forbindelse med fremstillingen af aftagelige
proteser. Det væsentligste indhold i kursus er: materialelære,
biologiske aspekter, parodontale overvejelser, indikationer,
behandlingsplanlægning, klinisk gennemførelse. Ved afslutning af de
kliniske øvelser skal den studerende have opnået forståelse for og
være i stand til at anvende principperne for partielle protesers
fremstilling i patientbehandlingen.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
Indirekte enkelttandsrestaureringer
- forstå og redegøre for sammensætning, kemiske, fysiske, biologiske og kliniske egenskaber for materialer til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner samt retentionscementer og provisorier.
- beskrive og forklare principper for ”Computer-Aided-Dentistry/Computer-Aided-Manufacturing” ved fremstilling af keramiske kroner.
- forstå og vurdere biologiske og tekniske komplikationer i forbindelse med behandling med stifter og opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
- forstå at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af
stifter og opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede
kroner
Indirekte flertandsrestaureringer
- redegøre for biologiske, biomekaniske, materialetekniske og æstetiske principper for broer og brobehandling
- redegøre for prognose for behandling med forskellige brotyper
- reflektere over og erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
- reflektere over og erkende og acceptere at indsigt og omhu er
medbestemmende for kvaliteten af broer
Aftagelig protetik
- beskrive, fremlægge og diskutere protesekonstruktioner
- redegøre for kemiske, fysiske, mekaniske, biologiske og teknologiske forhold ved aftagelige proteser
- redegøre for knogleforandringer efter tandekstraktion og ved anvendelse af aftagelig protetik samt redegørefor diagnostik og behandling af slimhindeforandringer hos protesebærere
- forklare epidemiologiske undersøgelser og diskutere biologiske og tekniske komplikationer ved aftagelige proteser
- redegøre for og udføre rebasering/duplikering af partielle
proteser samt erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning
til eget arbejde og adfærd
Færdighed
Indirekte enkelttandsrestaureringer
- udarbejde en behandlingsplan samt bedømme og begrunde indikation for anvendelse af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- redegøre for principper for præparation til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte tandfarvede facader og kroner samt udføre disse på fantom (blokkursus) og på patient (kliniske øvelser)
- fremstille tandfarvede provisoriske restaureringer på fantom (blokkursus) og på patient (kliniske øvelser)
- redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering og polering af stifter og opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner på fantom, ekstraheret tand (blokkursus) og på patient (kliniske øvelser)
- kommunikere, koordinere og planlægge arbejdsgangene og tekniske elementer vedrørende laboratorietekniske arbejder med dentallaboratorium
- vurdere og diskutere prognose for behandling med stifter og
opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
Indirekte flertandsrestaureringer
- udarbejde, fremlægge og diskutere journal, behandlingsplan samt bedømme og begrunde indikationer og kontraindikationer for behandling samt konstruktion af forskellige typer af indirekte flertandsrestaureringer (broer)
- planlægge behandlingssekvenser og kommunikere med dentallaboratorium vedrørende laboratorietekniske arbejder
- begrunde principper for præparationer til forskellige brotyper samt udføre disse på fantom og patient
- redegøre for formålet med provisoriske bro samt fremstille denne på patient
- redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering af bro på patient
- vurdere biologiske og tekniske forhold samt patientrelaterede forhold i forbindelse med brobehandling
- vurdere kvaliteten af broer samt redegøre for, om der er behov for korrektion, reparation eller omlavning
- vurdere og formidle prognose samt komplikationer i forbindelse
med broer og brobehandling
Aftagelige proteser
- begrunde og beherske klinisk undersøgelse, anamnese, diagnostik og behandlingsplan
- begrunde og forklare indikation, kontraindikation for at fremstille partielle proteser samt analysere studiemodeller, proteseunderlag, proteserummets anatomi og retentionsforhold for aftagelige proteser
- konstruere protesekonstruktioner med støbte stel samt forstå fremstillingsprocedure herunder samarbejde med dentallaboratorier samt vurderer kvaliteten af protesen
- diskutere materialevalg til partielle protese og redegøre for aftrykstagning, bidregistrering, tandopstilling, indprøvning og kvalitetskontrol af aftagelige proteser
- Instruerer i og formidle hygiejniske aspekter for aftagelige
proteser
Kompetence
- selvstændigt kunne planlægge og udføre indirekte enkelttandsrestaureringer (kroner og indlæg)
- i samarbejde med medstuderende kunne planlægge, konstruere og udføre indirekte flertandsrestaureringer (broer)
- i samarbejde med medstuderende kunne planlægge, konstruere og udføre partielle, aftagelige stelproteser samt at kunne iværksætte og koordinere disse behandlinger med hjælpepersonale og laboratorie
- studenten skal selvstændigt tage ansvar for at videreudvikle sig fagligt indenfor alle 3 delelementer
- Beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning
- organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
- skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
- udvise kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
Artikler, forelæsningsnoter, vejledninger, kliniske kompendier og synopser (se Absalon)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 9
- Forberedelse (anslået)
- 137
- Praktiske øvelser
- 45
- Klinik
- 144
- I alt
- 363
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- UndervisningsdeltagelseSkriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Godkendt deltagelse i øvelser på fantom, kliniske øvelser med patient, præklinisk test og opgaveaflevering
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
Indirekte enkelttandsrestaureringer
- forstå og redegøre for sammensætning, kemiske, fysiske, biologiske og kliniske egenskaber for materialer til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner samt retentionscementer og provisorier.
- beskrive og forklare principper for ”Computer-Aided-Dentistry/Computer-Aided-Manufacturing” ved fremstilling af keramiske kroner.
- forstå og vurdere biologiske og tekniske komplikationer i forbindelse med behandling med stifter og opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
- forstå at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af
stifter og opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede
kroner
Indirekte flertandsrestaureringer
- redegøre for biologiske, biomekaniske, materialetekniske og æstetiske principper for broer og brobehandling
- redegøre for prognose for behandling med forskellige brotyper
- reflektere over og erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
- reflektere over og erkende og acceptere at indsigt og omhu er
medbestemmende for kvaliteten af broer
Aftagelig protetik
- beskrive, fremlægge og diskutere protesekonstruktioner
- redegøre for kemiske, fysiske, mekaniske, biologiske og teknologiske forhold ved aftagelige proteser
- redegøre for knogleforandringer efter tandekstraktion og ved anvendelse af aftagelig protetik samt redegørefor diagnostik og behandling af slimhindeforandringer hos protesebærere
- forklare epidemiologiske undersøgelser og diskutere biologiske og tekniske komplikationer ved aftagelige proteser
- redegøre for og udføre rebasering/duplikering af partielle
proteser samt erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning
til eget arbejde og adfærd
Færdighed
Indirekte enkelttandsrestaureringer
- udarbejde en behandlingsplan samt bedømme og begrunde indikation for anvendelse af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- redegøre for principper for præparation til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte tandfarvede facader og kroner samt udføre disse på fantom (blokkursus) og på patient (kliniske øvelser)
- fremstille tandfarvede provisoriske restaureringer på fantom (blokkursus) og på patient (kliniske øvelser)
- redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering og polering af stifter og opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner på fantom, ekstraheret tand (blokkursus) og på patient (kliniske øvelser)
- kommunikere, koordinere og planlægge arbejdsgangene og tekniske elementer vedrørende laboratorietekniske arbejder med dentallaboratorium
- vurdere og diskutere prognose for behandling med stifter og
opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
Indirekte flertandsrestaureringer
- udarbejde, fremlægge og diskutere journal, behandlingsplan samt bedømme og begrunde indikationer og kontraindikationer for behandling samt konstruktion af forskellige typer af indirekte flertandsrestaureringer (broer)
- planlægge behandlingssekvenser og kommunikere med dentallaboratorium vedrørende laboratorietekniske arbejder
- begrunde principper for præparationer til forskellige brotyper samt udføre disse på fantom og patient
- redegøre for formålet med provisoriske bro samt fremstille denne på patient
- redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering af bro på patient
- vurdere biologiske og tekniske forhold samt patientrelaterede forhold i forbindelse med brobehandling
- vurdere kvaliteten af broer samt redegøre for, om der er behov for korrektion, reparation eller omlavning
- vurdere og formidle prognose samt komplikationer i forbindelse
med broer og brobehandling
Aftagelige proteser
- begrunde og beherske klinisk undersøgelse, anamnese, diagnostik og behandlingsplan
- begrunde og forklare indikation, kontraindikation for at fremstille partielle proteser samt analysere studiemodeller, proteseunderlag, proteserummets anatomi og retentionsforhold for aftagelige proteser
- konstruere protesekonstruktioner med støbte stel samt forstå fremstillingsprocedure herunder samarbejde med dentallaboratorier samt vurderer kvaliteten af protesen
- diskutere materialevalg til partielle protese og redegøre for aftrykstagning, bidregistrering, tandopstilling, indprøvning og kvalitetskontrol af aftagelige proteser
- Instruerer i og formidle hygiejniske aspekter for aftagelige
proteser
Kompetence
- selvstændigt kunne planlægge og udføre indirekte enkelttandsrestaureringer (kroner og indlæg)
- i samarbejde med medstuderende kunne planlægge, konstruere og udføre indirekte flertandsrestaureringer (broer)
- i samarbejde med medstuderende kunne planlægge, konstruere og udføre partielle, aftagelige stelproteser samt at kunne iværksætte og koordinere disse behandlinger med hjælpepersonale og laboratorie
- studenten skal selvstændigt tage ansvar for at videreudvikle sig fagligt indenfor alle 3 delelementer
- Beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning
- organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
- skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
- udvise kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODK19011U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 80 deltagere
Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Klaus Gotfredsen (3-6f706b4477797268326f7932686f)