SNRM20005U Neurorehabilitering: Udlagt klinisk undervisning
Neurorehabilitation: Off-site clinical course
Master i neurorehabilitering https://neurorehab.ku.dk/
Kursets formål er at træne den studerende i at tilrettelægge et
optimalt neurorehabiliteringsforløb samt at følge op på dette.
Kurset gennemføres som translationel undervisning med inddragelse
af forskellige faggrupper både i klasserum og som udlagt klinisk
undervisning på udvalgte neurorehabiliteringsinstitutioner.
Undervisningen vil ske i form af demonstration af
neurorehabiliteringspraksis, gennemgang af de nyeste
behandlingsmetoder samt diskussion af teorier baseret på cases. Den
udlagte kliniske undervisning vil understøtte det teoretiske
grundlag og indeholde demonstration af metoder.
I løbet af kurset skal den studerende blandt andet forberede
kliniske orienterede præsentationer baseret på forudgående
gruppearbejde.
I kurset tages udgangspunkt i nedenstående emner:
- Genoptræning af forskellige neurologiske patientgrupper
- Organisering af neurorehabilitering
- Nye teknologier og neurorehabilitering
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Redegøre for hvordan neurorehabiliteringsinstitutioner i Danmark udfører specialiseret neurorehabilitering i praksis
- Redegøre for multidiciplinær planlægning af neurorehabilitering på baggrund af praksisbaseret erfaring
Færdigheder
- Udarbejde planer for neurorehabilitering med en multidisciplinær tilgang for den enkelte patient/borger
- Anvende indsamlet viden om patient/borgers patologi og på et videnskabeligt grundlag udarbejde en rehabiliteringsindsats
- Vurdere egen rehabiliteringsindsats ud fra et videnskabeligt teorisæt
- Diskutere rehabiliteringsindsatser og problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
- Omsætte teoretiske begreber indenfor neuroplasticitet til praktisk planlægning af neurorehabilitering
- Formidle forskningsbaseret viden til andre fagrupper
- Bruge sin viden om neuroplasticitet og være i stand til på et internationalt videnskabeligt niveau at inddrage det som behandlingsprincip
Kompetencer
- Planlægge og implementere tværfaglige behandlingsplaner for borger/patient på baggrund af evidensbaserede løsninger inden for neurorehabilitering
- Samarbejde med andre faggrupper i relation til neurorehabilitering
- Tage ansvar for en fortsat udvikling og uddannelse af kolleger og andet klinisk personale inden for neurorehabilitering
- Følge op på og evaluere rehabiliteringsindsatser på en måde så de kan bidrage til facilitering af neurorehabilitering baseret på højeste evidens
- Prioritere mellem behandlingsmetoder på et forskningsbaseret videns grundlag
kandidatuddannelse i medicin og lignende sundhedsvidenskabelige uddannelser, samt bachelor- eller kandidatuddannelse i psykologi.
Dimittender med en bachelor- eller kandidatuddannelse i idræt kan optages på baggrund af dokumentation for beståede studieaktiviteter inden
for det neurovidenskabelige fagområde.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 0
- Holdundervisning
- 0
- E-læring
- 0
- Klinik
- 0
- Eksamen
- 0
- I alt
- 0
Ansøg her
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSkriftlig aflevering af fire neurorehabiliteringsplaner
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
Se eksamensplan (Eksamensplan endnu ikke offentliggjort)
- Reeksamen
Se eksamensplan (Eksamensplan endnu ikke offentliggjort)
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for hvordan neurorehabiliteringsinstitutioner i Danmark udfører specialiseret neurorehabilitering i praksis
- Redegøre for multidiciplinær planlægning af neurorehabilitering på baggrund af praksisbaseret erfaring
Færdigheder
- Udarbejde planer for neurorehabilitering med en multidisciplinær tilgang for den enkelte patient/borger
- Anvende indsamlet viden om patient/borgers patologi og på et videnskabeligt grundlag udarbejde en rehabiliteringsindsats
- Vurdere egen rehabiliteringsindsats ud fra et videnskabeligt teorisæt
- Diskutere rehabiliteringsindsatser og problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
- Omsætte teoretiske begreber indenfor neuroplasticitet til praktisk planlægning af neurorehabilitering
- Formidle forskningsbaseret viden til andre fagrupper
- Bruge sin viden om neuroplasticitet og være i stand til på et internationalt videnskabeligt niveau at inddrage det som behandlingsprincip
Kompetencer
- Planlægge og implementere tværfaglige behandlingsplaner for borger/patient på baggrund af evidensbaserede løsninger inden for neurorehabilitering
- Samarbejde med andre faggrupper i relation til neurorehabilitering
- Tage ansvar for en fortsat udvikling og uddannelse af kolleger og andet klinisk personale inden for neurorehabilitering
- Følge op på og evaluere rehabiliteringsindsatser på en måde så de kan bidrage til facilitering af neurorehabilitering baseret på højeste evidens
- Prioritere mellem behandlingsmetoder på et forskningsbaseret videns grundlag
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 45Mundtlig prøve for hver gruppe på baggrund af skriftlig aflevering.
- Krav til indstilling til eksamen
Skriftlig aflevering af fire neurorehabiliteringsplaner
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for hvordan neurorehabiliteringsinstitutioner i Danmark udfører specialiseret neurorehabilitering i praksis
- Redegøre for multidiciplinær planlægning af neurorehabilitering på baggrund af praksisbaseret erfaring
Færdigheder
- Udarbejde planer for neurorehabilitering med en multidisciplinær tilgang for den enkelte patient/borger
- Anvende indsamlet viden om patient/borgers patologi og på et videnskabeligt grundlag udarbejde en rehabiliteringsindsats
- Vurdere egen rehabiliteringsindsats ud fra et videnskabeligt teorisæt
- Diskutere rehabiliteringsindsatser og problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
- Omsætte teoretiske begreber indenfor neuroplasticitet til praktisk planlægning af neurorehabilitering
- Formidle forskningsbaseret viden til andre fagrupper
- Bruge sin viden om neuroplasticitet og være i stand til på et internationalt videnskabeligt niveau at inddrage det som behandlingsprincip
Kompetencer
- Planlægge og implementere tværfaglige behandlingsplaner for borger/patient på baggrund af evidensbaserede løsninger inden for neurorehabilitering
- Samarbejde med andre faggrupper i relation til neurorehabilitering
- Tage ansvar for en fortsat udvikling og uddannelse af kolleger og andet klinisk personale inden for neurorehabilitering
- Følge op på og evaluere rehabiliteringsindsatser på en måde så de kan bidrage til facilitering af neurorehabilitering baseret på højeste evidens
- Prioritere mellem behandlingsmetoder på et forskningsbaseret videns grundlag
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SNRM20005U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
Kurset udbydes næste gang i efteråret 2021
- Skemagruppe
- En dags on-campus introduktion til kurset på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Kurset består herefter af fire individuelle ophold på en neurorehabiliteringsinstitution af en dags varighed. Efter hvert ophold udarbejdes en neurorehabiliteringsplan.
Kurset afsluttes (2 dage) on-campus på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, hvor neurorehabiliteringsplanerne gennemgås. - Kursuskapacitet
- 25
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Neurovidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jens Bo Nielsen (jbnielsen@sund.ku.dk)
- Jakob Lorentzen (jlorentzen@sund.ku.dk)