SNRM20001U Metoder, teori, forskning og neurorehabilitering

Årgang 2023/2024
Engelsk titel

Methodology, Theory, Research and Neurorehabilitation

Kursusindhold

På kurset bliver den studerende introduceret til typiske forskningsprocesser inden for neurorehabilitering. I forbindelse med dette gennemgås udvalgte kvantitative og kvalitative målemetoder inden for neurorehabilitering. Kurset vil gennemgå argumentation for nødvendigheden af videns- og evidensbaseret neurorehabilitering og lægge op til diskussion af hvordan dette integreres bedst muligt i behandlingen. Som redskaber til dette vil indgå undervisning i frembringelse og vurdering af viden samt metoder til at vurdere og anvende målemetoder inden for neurorehabilitering.
Der vil igennem hele undervisningen blive taget udgangspunkt i praktiske problemstillinger så vidt muligt fra de studerendes egen hverdag.

 

Modul 1 On campus undervisningsdage 

Modul 2 E-læring: Litteratursøgning 

Modul 3 E-læring: Målemetoder inden for neurorehabilitering 

Modul 4 E-læring: Kvantitative og kvalitative forskningsmetoder del 1

Modul 5 E-læring: Kvantitative og kvalitative forskningsmetoder del 2 

Modul 6 Online undervisningsdag

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:


Viden

  • Redegøre for og forholde sig kritisk til de grundlæggende metoder og forskningsprocesser ved frembringelse af viden inden for neurorehabilitering
  • Redegøre for de udvalgte kvantitative og kvalitative målemetoder inden for neurorehabilitering
  • Redegøre for, og forholde sig kritisk til viden inden for neurorehabilitering, herunder evidensbaseret viden
  • Diskutere etiske problemstillinger ved neurorehabilitering

 

Færdigheder

  • Søge relevant litteratur inden for neurorehabilitering
  • Mestre læsning af faglitteratur inden for neurorehabilitering
  • Analysere og perspektivere litteratur som omhandler evidens, måleredskaber, videnskabsteoretiske problemstillinger i relation til neurorehabilitering
  • Vurdere kvaliteten af faglitteratur i relation til neurorehabilitering
  • Diskutere og formidle andre faggruppers terminologi i forbindelse med neurorehabilitering

 

Kompetencer

  • Søge relevante faglige informationskilder og være kildekritisk
  • Arbejde med neurorehabilitering på et forskningsbaseret grundlag
  • Integrere evidensbaseret behandling i egen praksis

 

 

 

Artikler og udvalgte bogkapitler

Litteraturlisten findes på e-læringsportalen Absalon

 

Ansøgere skal have baggrund i følgende uddannelser:
professionsbacheloruddannelsen i ergoterapi, fysioterapi, sygepleje, bachelor- eller kandidatuddannelse i klinisk biomekanik fra Syddansk Universitet, bachelor- eller kandidatuddannelse i medicin eller psykologi. Dimittender med en bachelor- eller kandidatuddannelse i idræt kan optages på baggrund af dokumentation for mindst 22,5 ECTS-point beståede studieaktiviteter inden for det neurovidenskabelige fagområde.
On-campus undervisning og e-læring
Det anbefales at alle e-læringsmoduler i Absalon er gennemført før deltagelse i eksamen
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 2
  • Holdundervisning
  • 22
  • Forberedelse (anslået)
  • 159
  • E-læring
  • 15
  • Eksamen
  • 8
  • I alt
  • 206
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 72 timer
Prøveformsdetaljer
Eksamensopgaven består af skriftlig besvarelse af spørgsmål i relation til emner som indgår i kurset Metode, teori, forskning, neurorehabilitering .
Eksamensopgaven vil være tilgængelig via digital eksamination.
Den studerende skal skrive rapport baseret på en udleveret case. Rapporten skal være max 5 sider á 2.400 anslag pr. side. Rapporten skal vise forståelse fra den studerende i forhold til emnerne evidens, vurdering- samt frembringelse af litteratur, forskningsmetode samt etik. Eksempler på relevant litteratur skal indgå i besvarelsen, en komplet litteratursøgning og beskrivelse er ikke nødvendig.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode

Se eksamensplan 

Reeksamen

Se eksamensplan 

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren bestået skal den studerende kunne:

Viden

  • Redegøre for og forholde sig kritisk til de grundlæggende metoder og forskningsprocesser ved frembringelse af viden inden for neurorehabilitering
  • Redegøre for de udvalgte kvantitative og kvalitative målemetoder inden for neurorehabilitering
  • Redegøre for, og forholde sig kritisk til viden inden for neurorehabilitering, herunder evidensbaseret viden

 

Færdigheder

  • Søge relevant litteratur inden for neurorehabilitering
  • Mestre læsning af faglitteratur inden for neurorehabilitering
  • Analysere og perspektivere litteratur som omhandler evidens, måleredskaber, videnskabsteoretiske- samt etiske problemstillinger i relation til neurorehabilitering
  • Vurdere kvaliteten af faglitteratur i relation til neurorehabilitering
  • Diskutere og formidle andre faggruppers terminologi i forbindelse med neurorehabilitering

 

Kompetencer

  • Søge relevante faglige informationskilder og være kildekritisk
  • Arbejde med neurorehabilitering på et forskningsbaseret grundlag
  • Integrere evidensbaseret behandling i egen praksis