SMEB12023U Kursus og eksamen i diagnostiske fag
Diagnostic Sciences
Bacheloruddannelsen i medicin - obligatorisk eksamen
Formålet med kurset er at give den studerende et basalt kendskab til de parakliniske/diagnostiske specialer (diagnostisk radiologi, patologisk anatomi og cytologi, klinisk genetik, klinisk mikrobiologi, klinisk immunologi, klinisk fysiologi og nuklarmedicin, klinisk biokemi), så den studerende kan anvende fagene i sin praktiske dagligdag som ’basic doctor’.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Generelt:
Viden
- Forklare det enkelte speciales placering i relation til de kliniske- og de andre parakliniske specialer
- Forklare specialernes terminologi
- Forklare henvisningsadfærd, ”Den gode henvisning”
- Beskrive de til specialerne hørende vigtigste diagnostiske
metoder, herunder apparatur.
Færdigheder
- Kunne tolke og anvende svar
Diagnostisk radiologi:
Viden
- Forklare forskellen mellem de radiologiske modaliteter, herunder styrker og svagheder, samt anvendelsen af kontraststoffer
- Forklare ulemper/bivirkninger ved forskellige undersøgelser
- Beskrive den radiologiske arbejdsgang – fra henvisning til svar
- Forklare principperne for strålehygiejne og risici ved røntgenstråler
Færdigheder
- Tolke de mest simple radiologiske undersøgelser
Patologisk anatomi og cytologi:
Viden
- Forklare procedurer og arbejdsgange i patologi (fra biopsi til svar)
- Forklare pato-anatomiske manifestationer (makroskopisk og mikroskopisk) af væsentlige sygdomsprocesser
- Forklare lovgivning, attester og begæring om autopsi samt proceduren i relation til autopsi
- Klassificere organernes sygdomme efter patogenetiske mekanismer (inflammation, neoplasi, nonneoplastiske vækstforandringer)
Kompetencer
- Relatere pato-anatomiske manifestationer (makroskopisk og
mikroskopisk) af væsentlige sygdomsprocesser til de kliniske fund
Klinisk genetik:
Viden
- Forklare principper for udredning af kendt eller mistænkt
arvelig sygdom
Forklare principper for laboratoriebaseret diagnostik (cytogenetik, biokemi, molekylærgenetik) - Forklare principper for genetisk rådgivning om tilstande med
mendelsk arvegang (autosomal dominant, autosomal recessiv,
X-koblet) og med non-mendelsk arvegang (mitokondriel,
multifaktoriel, kromosomal).
Klinisk mikrobiologi:
Viden
- Forklare infektionshygiejniske principper på hospitalet
- Beskrive god håndhygiejne.
Færdigheder
- Anvende klinisk mikrobiologiske svar og bruge dem til rationel udredning og behandling af infektionssygdomme
- Anvende god håndhygiejne.
Klinisk immunologi:
Viden
- Beskrive principperne for sikker og rationel transfusionsmedicinsk anvendelse af blodkomponenter samt celler og organer til transplantation.
Klinisk fysiologi og nuklearmedicin:
Viden
- Forklare patofysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved væsentlige sygdomsprocesser
- Beskrive radioaktive lægemidler, strålebeskyttelse og biologiske effekter af radioaktive isotoper.
Kompetence
- Relatere patofysiologiske mekanismer, funktionssvigt og
funktionsvurdering ved væsentlige sygdomsprocesser til kliniske
fund og diagnostiske strategier.
Klinisk biokemi:
Viden
- Forklare rationel anvendelse af klinisk kemiske, klinisk biokemiske og klinisk molekylærbiologiske analyser
- Forklare de mest almindelige spektra af tilstande og sygdomme, som de enkelte analyser kan anvendes ved.
- Forklare fortolkning af svar til at afkræfte eller bekræfte diagnoser.
Færdigheder
- Screene syge og raske
- Vurdere prognose og risiko for sygdom samt monitorere forløbet og behandlingen.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 53
- Forelæsninger
- 30
- Holdundervisning
- 51
- I alt
- 134
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.Multiple choice
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Det er kun tilladt at medbringe lommeregner uden lagrede data.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- Forklare de enkelte specialers placering i relation til de kliniske og andre parakliniske specialer
- Forklare specialernes terminologi
- Forklare den gode henvisning
- Beskrive gangen fra henvisning til svar
- Forklare strålehygiejne og risici ved røntgenstråling
- Beskrive de til specialerne hørende vigtigste/mest anvendte metoder, herunder apparatur
- Forklare styrker og svagheder ved de forskellige radiologiske modaliteter
- Forklare de pato-anatomiske manifestationer
- Forklare infektionshygiejniske principper, herunder håndhygiejne
- Forklare den vigtigste lovgivning omfattende de parakliniske specialer
- Forklare ulemper/bivirkninger ved radiologiske undersøgelser
- Forklare de forskellige pato-genetiske mekanismer
- Beskrive principperne for klinisk genetisk diagnostik og rådgivning
- Beskrive sikker og rationel transfusionsmedicin (blodkomponenter, celler, organer)
- Forklare pato-fysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved forskellige sygdomsprocesser
- Beskrive strålehygiejne, radioaktive lægemidler samt biologiske effekter af radioaktive isotoper
- Forklare de mest almindelige spektra af tilstande og sygdomme, de enkelte analyser kan anvendes ved
- Forklare rationel anvendelse af klinisk kemiske, klinisk biokemiske og klinisk molekylærbiologiske analyser
Færdigheder
- Kunne tolke og anvende diagnostiske svar
- Kunne tolke de mest almindelige radiologiske undersøgelser
Kompetencer
- Relatere pato-anatomiske manifestationer til de kliniske fund
- Relatere pato-fysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved forskellige sygdomsprocesser til kliniske fund og diagnostiske strategier.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEB12023U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Marianne Benn (13-776b7c736b78786f386c6f78784a7c6f7173797872386e75)
Undervisere
Kursussekretærer
Monica Benedicte Hein: mbhein@sund.ku.dk
Anne-Mette Hjorhöy: amb@sund.ku.dk