- 24E-;GK-AM-M-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-AM-M-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-G-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-G-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-H-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-H-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-I-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-I-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-L-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-L-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-M-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BBH-M-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BB-KK-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BB-KK-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BB-KM-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-BB-KM-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-HOL-G-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-HOL-K-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-HOL-N-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-HOL-O-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-C/TX-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-C/TX-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-CA-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-CA-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-HÆ-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-HÆ-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-HJ-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-HJ-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-K-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-K-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-M-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-M-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-ONK-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-ONK-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-OR-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-OR-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-PB-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-PB-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-P-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-P-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-R-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-R-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-RT-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-RT-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-U-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 24E-;GK-RH-U-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-AM-M-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-AM-M-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-AM-M-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-G-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-G-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-G-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-H-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-H-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-H-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-I-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-I-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-I-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-L-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-L-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-L-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-M-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-M-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BBH-M-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BB-KK-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BB-KK-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BB-KK-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BB-KM-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BB-KM-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-BB-KM-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-HOL-G-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-HOL-K-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-HOL-N-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-HOL-O-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-C/TX-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-C/TX-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-C/TX-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-CA-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-CA-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-CA-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-HÆ-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-HÆ-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-HÆ-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-HJ-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-HJ-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-HJ-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-K-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-K-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-K-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-M-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-M-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-M-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-ONK-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-ONK-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-ONK-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-OR-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-OR-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-OR-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-PB-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-PB-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-PB-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-P-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-P-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-P-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-R-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-R-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-R-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-RT-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-RT-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-RT-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-U-R1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-U-R2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;GK-RH-U-R3;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;RS-GK-Køge 1;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;RS-GK-Køge 2;;Kursus i grundlæggende klinik
- 25F-;RS-GK-Køge 3;;Kursus i grundlæggende klinik
SMEA15011U Kursus i grundlæggende klinik
Clinical Course in Elementary Medicine and Surgery
Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk
Kurset skal introducere den studerende til den praktiske
kliniske uddannelse, herunder de principper og procedurer som
danner grundlag for diagnosticering og behandling af patienter med
almindelige medicinske og kirurgiske sygdomme.
I kommunikationstræningen arbejder den studerende på at etablere en
relation til patienten, som understøtter indhentelse og
viderebringelse af information.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Som lægefaglig ekspert, som kommunikator og som professionel
Viden
- Beskrive de patoanatomiske og -fysiologiske forhold ved de
enkelte sygdomme.
Færdigheder
- Foretage en relevant og fyldestgørende anamnese og objektiv undersøgelse
- Resumere problemstillingen, opstille tentativ diagnose og differentialdiagnoser
- Foreslå undersøgelses- og behandlingsplan på et indledende niveau
- Analysere og begrunde en basal fortolkning af parakliniske undersøgelsesresultater
- Udvise professionel adfærd i forhold til patienten.
Kompetencer
- Varetage den primære lunge- og hjerteredning på hospital i de første minutter efter, at det er konstateret, at patienten er bevidstløs.
Kursussproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http://sund.ku.dk/kontakt/medarbejdere/aus-medarbejderoversigt/
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 3
- Holdundervisning
- 43
- Klinik
- 185
- I alt
- 231
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Kursusattest opnås på baggrund af godkendt deltagelse i undervisningen og godkendt logbog.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå godkendelse af logbog og dermed opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Færdigheder, som skal beherskes selvstændigt på en medicinsk eller kirurgisk afdeling:
- Optage anamnese på en patient
- Foretage objektiv undersøgelse af en patient
- Vurdere en patients almentilstand, f.eks. bevidsthedsniveau, akut medtagethed, smertepåvirkning, hydreringstilstand, ernæringstilstand, dyspnoe, blodtryk og temperatur
- Inspicere øjne
- Inspicere mundhule og svælg
- Vurdere halsvenestase
- Palpere lymfeknuder
- Palpere skjoldbruskkirtel
- Undersøge for nakkestivhed
- Udføre hjertestetoskopi
- Udføre lungestetoskopi
- Inspicere og palpere/perkutere abdomen og nyreloger
- Palpere arteriepuls
- Palpere perifere lymfeknuder/RES
- Undersøge for ødemer og varicer
- Undersøge hud, herunder anæmi, cyanose, icterus og blødninger
- Give subkutan injektion
- Udføre venepunktur inklusive blodsukkerbestemmelse og venyler inklusive forsendelse
- Anlægge intravenøs adgang (PVK)
- Opsætte intravenøs væske
- Anvende urinstix
- Genkende normalt røntgen af thorax
- Beskrive normalt EKG.
Så vidt muligt:
- Undersøge brystet
- Undersøge brokporte
- Undersøge de mandlige kønsorganger
- Undersøge led, herunder skulder-, albue-, hånd-, hofte-, knæ- og ankelled
- Undersøge reflekser, herunder patelar-, achilles- og plantarreflekser samt sensibilitet
- Anlægge blærekateter på mænd og kvinder
- Undersøge columna (inspektion og bevægelighed).
Færdigheder, som skal udføres under supervision på en medicinsk eller kirurgisk afdeling:
- Strukturere og skrive indlæggelsesjournal inklusive resumé
- Præsentere en patient på konference eller over for en læge på afdelingen
- Optage klinikjournal på mindst 2 patienter
- Skrive journal på mindst 10 patienter.
Så vidt muligt:
- Udføre arteriepunktur
- Give blodtransfusion
- Pode sår
- Udføre steril afdækning.
Færdigheder, som skal udføres under supervision på CAMES:
- Gennemføre 2 interviews med simulerede patienter, herunder
- styre og strukturere et medicinsk interview med en patient i forbindelse med journaloptagelse
- indlede, opretholde og afslutte en kontakt til patienten på et professionelt niveau
- udrede og belyse patientens situation biomedicinsk, socialt og psykologisk.
- Udføre genoplivning på fantom, herunder
- udføre korrekte procedurer mhp at stille diagnosen klinisk hjertestop
- ved hjertestop kunne alarmere ”Hjertestop”, give effektiv hjerte-lunge-redning, vurdere, om hjerterytmen er stødbar eller ikke-stødbar og udføre sikker defibrillering.
- Demonstrere udvalgte basale kliniske færdigheder (blærekateter,
sutur, sterilteknik, iv-anlæggelse og blodprøvetagning), herunder
- optage og genkende normalt EKG
- bestemme peak flow
- foretage steril vask og iklædning
- beherske kirurgisk knudeteknik
- foretage sterile procedurer i eksempelvis suturering, herunder afdækning og iføre sig sterile handsker, kittel og maske
- foretage hudsutur, herunder kende indikation og komplikationer ved hudsutur, kunne vurdere neurovaskulære forhold i forbindelse med hudlæsion og kunne anvende nåleholder, saks og pincet
- anlægge intravenøs adgang mhp blodprøvetagning eller intravenøs indgift, herunder kende indikationer og komplikationer for iv-adgang og kunne udføre korrekt procedure
- anlægge uretralkateter på mandligt fantom, herunder kende indikationer og komplikationer for kateteranlæggelse af seponering, have kendskab til forskellige typer katetre med hensyn til størrelse, form, materiale og kunne identificere årsager til ikke fungerende kateter.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEA15011U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Caroline Michaela Nervil Kistorp
(25-68667774716e736a33726e686d666a716633706e787974777545776a6c6e74736d336970)
Kursusansvarlig - Anne Marie Skaarup
CAMES, kommunikation (medicinsk interview) - Farzana Shaheen Khan
(12-69647576647164316e6b64714375686a6c72716b31676e)
CAMES, basale færdigheder, genoplivning og objektiv undersøgelse