SITA08011U Epidemiologiske metoder
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Introduction to Epidemiology
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i it og
sundhed - obligatorisk
Kursusindhold
Faget omfatter
en generel introduktion til epidemiologi med en gennemgang af de
basale begreber og designtyper, der anvendes inden for faget. Målet
er, at den studerende efter kursets afslutning har tilegnet sig
viden med henblik på at kunne gengive, forklare, bedømme og
kritisere videnskabelige artikler på sundhedsområdet.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- redegøre for, anvende og forklare det epidemiologiske årsagsbegreb
- redegøre for, beregne, anvende og analysere epidemiologiske frekvens- og associationsmål
- forklare og afgøre forskelle og ligheder i epidemiologiske studiedesigns, herunder case-control-, kohorte-, interventions- og tværsnitsstudier
- bedømme fejlkilder i epidemiologiske studier, herunder informations- og selektionsbias
- forklare og bedømme confounding og kunne redegøre for og forstå effektmålsmodifikation
- beregne og diskutere anvendelsen af population attributable fraction
Undervisningsform
Forelæsninger og
holdtimer.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 169
- Forelæsninger
- 13
- Holdundervisning
- 20
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.Opgavesættet består af en videnskabelig artikel inden for sundhedsområdet og en række spørgsmål. Artiklen udleveres et døgn før selve eksamen. Spørgsmålene, der skal besvares, udleveres ved eksaminens start.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler - dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Uge 25, 2014
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
- redegøre for, anvende og forklare det epidemiologiske årsagsbegreb
- redegøre for, beregne, anvende og analysere epidemiologiske frekvens- og associationsmål
- forklare og afgøre forskelle og ligheder i epidemiologiske studiedesigns, herunder case-control-, kohorte-, interventions- og tværsnitsstudier
- bedømme fejlkilder i epidemiologiske studier, herunder informations- og selektionsbias
- forklare og bedømme confounding og kunne redegøre for og forstå effektmålsmodifikation
- beregne og diskutere anvendelsen af population attributable fraction
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SITA08011U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
11 uger
- Placering
- Forår
Uge 15-25
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 60 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for IT og Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Mads Kamper-Jørgensen (4-70646e644376787167316e7831676e)
Gemt den
01-05-2013