SFOK23002U Avanceret epidemiologi
Advanced Epidemiology
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kandidatuddannelsen i Sundhed og informatik- valgfag
Faget konsoliderer og udbygger kendskabet til de basale epidemiologiske begreber og metoder, de studerende har opnået på bacheloruddannelsen, med en uddybet gennemgang af de epidemiologiske metoders anvendelsesområder, forudsætninger, muligheder og begrænsninger. Målet er, at den studerende bliver fortrolig med de basale epidemiologiske begreber og metoder introduceret på bacheloruddannelsen og opnår et indgående kendskab til teoretisk epidemiologi som basalt metodefag i såvel videnskabelige som anvendelsesorienterede studier af folkesundheden.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Definere og fortolke epidemiologiske frekvens- og associationsmål
- Beskrive forskellige hovedtyper af epidemiologiske studiedesigns (interventionsstudier, kohortestudier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier) og reflektere over deres styrker og svagheder
- Definere, forstå og analysere betydningen af confounding og kende metoder til at tage hensyn til confounding i design og analyse
- Definere, forstå og analysere betydningen af informationsbias i epidemiologiske undersøgelser
- Definere, forstå og analysere betydningen af selektionsbias i epidemiologiske undersøgelser
- Definere, forstå og analysere betydningen af effektmodifikation og interaktion
- Forstå og fortolke resultater fra medieringsanalyser og betydningen af intermediære faktorer
- Redegøre for centrale kausale modeller i epidemiologien: Directed Acyclic Graphs, Counterfactual modellen og Sufficient Component Cause modellen, og med egne ord beskrive hvordan disse er relateret til epidemiologiske begreber og analyserer, bl.a. forskellige typer af bias, interaktionsanalyser og medieringsanalyser
- Foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur som omhandler analyse af data fra epidemiologiske undersøgelser
Færdigheder
- Beherske den epidemiologiske terminologi
- Begrunde valg af epidemiologisk studiedesign til analyse af en konkret problemstilling
- Foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur som omhandler analyse af data fra epidemiologiske undersøgelser
- Vurdere validiteten af resultaterne fra en epidemiologisk analyse baseret på en refleksion over confounding, selektionsbias og informationsbias
- Anvende kausale epidemiologiske modeller i design, analyse og fortolkning af epidemiologiske undersøgelser
Kompetencer
- Overføre epidemiologisk teori, metode og ræsonnement til vurdering af folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger
- Selvstændigt planlægge og udføre epidemiologiske undersøgelser
- Indgå professionelt i sundhedsfagligt projektsamarbejde, hvor epidemiologiske undersøgelser har betydning enten som produkt af eller som beslutningsgrundlag for det overordnede projekt
Kompendium
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Holdundervisning
- 16
- Forberedelse (anslået)
- 103
- Eksamen
- 4
- I alt
- 138
Der gives løbende kollektiv mundtlig feedback til de studerende om deres engagement i kurset.
I forbindelse med den skriftlige eksamen gives der kollektiv feedback efter karaktergivining i form af en skriftlig modelbesvarelse.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- 4 timers skriftlig eksamen i KUs eksamenshuse med udlevering af eksamensartikel 24 timer før eksamen.
- Krav til indstilling til eksamen
Ingen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Adgang til følgende hjælpemidler udover standardhjælpemidlerne i KUs eksamenshuse:
Digitale noter (Det er tilladt at uploade noter til ITX-eksamen via digital eksamen. Du finder et link til denne funktion under din prøve i Digital Eksamen)
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer.
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Ved 10 eller færre studerende tilmeldt til reeksamen
Prøveform: Mundtlig eksamen
Prøveformsdetalje: 30 minutters eksamination
Forberedelse: Uden forberedelse
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 forventes den studerende at kunne:
Viden
- Definere og fortolke epidemiologiske frekvens- og associationsmål
- Beskrive forskellige hovedtyper af epidemiologiske studiedesigns (interventionsstudier, kohortestudier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier) og reflektere over deres styrker og svagheder
- Definere, forstå og analysere betydningen af confounding og kende metoder til at tage hensyn til confounding i design og analyse
- Definere, forstå og analysere betydningen af informationsbias i epidemiologiske undersøgelser
- Definere, forstå og analysere betydningen af selektionsbias i epidemiologiske undersøgelser
- Definere, forstå og analysere betydningen af effektmodifikation og interaktion
- Forstå og fortolke resultater fra medieringsanalyser og betydningen af intermediære faktorer
- Redegøre for centrale kausale modeller i epidemiologien: Directed Acyclic Graphs, Counterfactual modellen og Sufficient Component Cause modellen, og med egne ord beskrive hvordan disse er relateret til epidemiologiske begreber og analyserer, bl.a. forskellige typer af bias, interaktionsanalyser og medieringsanalyser
Foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur som omhandler analyse af data fra epidemiologiske undersøgelser
Færdigheder
- Beherske den epidemiologiske terminologi
- Begrunde valg af epidemiologisk studiedesign til analyse af en konkret problemstilling
- Foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur som omhandler analyse af data fra epidemiologiske undersøgelser
- Vurdere validiteten af resultaterne fra en epidemiologisk analyse baseret på en refleksion over confounding, selektionsbias og informationsbias
- Anvende kausale epidemiologiske modeller i design, analyse og fortolkning af epidemiologiske undersøgelser
Kompetencer
- Overføre epidemiologisk teori, metode og ræsonnement til vurdering af folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOK23002U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Efterår og Blok 1
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 68 deltagere
Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Katrine Strandberg-Larsen (4-6e766f644376787167316e7831676e)