SFOB20019U Sundhedssociologiske analyser
Sociology of health and illness; analytical perspectives
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Bacheloruddannelsen i Sundhed og informatik- valgfag
Kursets formål er at udbygge de studerendes analytiske kompetencer, således at sociologiske begreber og teorier kan omsættes til analyser af folkesundhedsproblemer. Dette skal øge de studerende blik og grundlag for at kunne analysere de strukturer, aktører og processer i samfundet, der former befolkningens sundhed og handlemuligheder i forhold hertil.
Kurset rummer også et feltarbejde, hvor de studerende
operationaliserer begreber i analysen af relevante
forebyggelsestiltag i et selvvalgt lokalområde.
Efter kursets afslutning skal de studerende endvidere have tilegnet
sig indsigt i, hvorledes sundhedssociologiske teorier kan indgå i
analyse af aktører samt processer i sundhedsvæsenet og i
udviklingen af indsatser med fokus på forebyggelse og
rehabilitering.
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Have opnået følgende viden:
- Kunne redegøre for, hvordan sundhedssociologiske begreber og teorier kan anvendes på individuelt og kontekstuelt niveau, og hvordan disse niveauer spiller sammen og påvirker menneskers ageren i forhold til sundhed og helbredsrelaterede udfald.
Have opnået følgende færdigheder:
- Kunne inddrage sociologisk teori i analyser af de strukturer,
aktører og processer i samfundet, der former befolkningens sundhed
og handlemuligheder i forhold hertil.
Have opnået følgende kompetencer:
- Kunne anvende sundhedssociologiske teorier i designfasen af folkesundhedsrelevante problemstillinger
- Kunne operationalisere sundhedssociologiske begreber i analyse af folkesundhedsrelevante problemstillinger
- Kunne inddrage sundhedssociologisk teori i forebyggelses- og rehabiliteringstiltag samt i analyse af processer i sundhedsvæsenet.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 10
- Holdundervisning
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 92
- Eksamen
- 16
- I alt
- 138
I forbindelse med kurset fremlægger de studerende i grupper et feltarbejde, og der gives mundtlig feedback på denne fremlæggelse.
Der tilbydes - så vidt muligt - mundtlig, individuel feedback på eksamensbesvarelsen.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende i det omfang, der er ledige pladser. Søg via disse links:
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 48 timer
- Prøveformsdetaljer
- 48 timers skriftlig eksamen i Digital Eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer.
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV studieinformationssiderne på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende:
Demonstrere følgende viden ved at:
- Kunne redegøre for, hvordan sundhedssociologiske begreber og
teorier kan anvendes på individuelt og kontekstuelt niveau, og
hvordan disse niveauer spiller sammen og påvirker menneskers ageren
i forhold til sundhed og helbredsrelaterede udfald.
Demonstrere følgende færdigheder ved at:
- Kunne inddrage sociologisk teori i analyser af de strukturer,
aktører og processer i samfundet, der former befolkningens sundhed
og handlemuligheder i forhold hertil.
Demonstrere følgende kompetencer ved at:
- Kunne anvende sundhedssociologiske teorier i designfasen af folkesundhedsrelevante problemstillinger
- Kunne operationalisere sundhedssociologiske begreber i analyse af folkesundhedsrelevante problemstillinger
- Kunne inddrage sundhedssociologisk teori i forebyggelses- og rehabiliteringstiltag samt i analyse af processer i sundhedsvæsenet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOB20019U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se syllabus.
- Kursuskapacitet
- 68 studerende
Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Else Foverskov (4-6a716b7445787a736933707a336970)