SFOB09037U Social medicin og rehabilitering
Social Medicine and Rehabilitation
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Faget omfatter en introduktion til og gennemgang af centrale områder inden for socialmedicin og rehabilitering med særligt fokus på udsatte grupper. Med afsæt i de socialmedicinske problemstillinger rummer faget introduktion til udvalgte teorier og begreber inden for sundhedssociologi og organisationsteori, der kan bidrage til analyse og forståelse af interaktionen mellem målgruppen, de involverede professioner og forvaltninger.
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Have opnået følgende viden:
- Kunne redegøre for rehabiliteringsbegrebet og funktionsevnevurdering;
- kunne redegøre for definitioner af og karakteristika for social udsathed, marginalisering, og misbrug;
- kunne redegøre for sociale årsager til og følger af kronisk sygdom, belastning og funktionsevnetab;
- med udgangspunkt i udvalgte teorier og begreber inden for sundhedssociologi og organisationsteori kunne reflektere over professioners og institutioners roller, samspil og interaktion med klienter og patienter i håndteringen af socialmedicinske problemstillinger.
Have opnået følgende færdigheder:
- kunne udvælge og anvende relevante begreber inden for rehabilitering og funktionsevnevurdering i forhold til en analyse af givne rehabiliteringsindsatser;
- kunne udvælge og anvende væsentlige sundhedssociologiske og organisationsteoretiske begreber i analysen af klienters og patienters møde med social- og sundhedsvæsenet;
- demonstrere overblik over – og anvende begreber, definitioner og teorier i analysen af problemstillinger, der involverer social udsathed, marginalisering, afvigelser, misbrug og kronisk sygdom og funktionsevnetab.
Have opnået følgende kompetencer:
- kunne demonstrere, hvorledes teorier og begreber inden for sundhedssociologi, organisationsteori og rehabilitering kan overføres til udviklingen af relevante indsatser over for udsatte grupper.
Bogkapitler og artikler via Absalon
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 16
- Eksamensforberedelse
- 15
- Forberedelse
- 69
- Forelæsninger
- 19
- Holdundervisning
- 19
- I alt
- 138
Midt i kurset gennemfører de studerende i grupper en fremlæggelser med fokus på udvalgte temaer fra kursets første 5 moduler. Der gives mundtlig feedback på denne fremlæggelse.
Efter afsluttet eksamen tilbydes kort, individuel feedback på eksamensbesvarelsen.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/meritstuderende/
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende.
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 48 timer48 timers skriftlig hjemmeopgave - case med spørgsmål.
Omfang: 20.000 tegn, inkl. mellemrum - 5-8 normalsider - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer.
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet. Bemærk at eksamensformen kan blive ændret til reeksamen. I så fald informeres studerende, der er tilmeldt til reeksamen så hurtigt som muligt.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 forventes den studerende at kunne:
Demonstrere følgende viden ved at:
- kunne redegøre for rehabiliteringsbegrebet og funktionsevnevurdering;
- kunne redegøre for definitioner af og karakteristika for social udsathed, marginalisering og misbrug;
- kunne redegøre for sociale årsager til og følger af kronisk sygdom, belastning og funktionsevnetab;
- med udgangspunkt i udvalgte teorier og begreber inden for
sundhedssociologi og organisationsteori kunne reflektere over
professioners og institutioners roller, samspil og interaktion med
klienter og patienter i håndteringen af socialmedicinske
problemstillinger.
Demonstrere følgende færdigheder ved at:
- kunne udvælge og anvende relevante begreber inden for rehabilitering og funktionsevnevurdering i forhold til en analyse af givne rehabiliteringsindsatser;
- kunne udvælge og anvende væsentlige sundhedssociologiske og organisationsteoretiske begreber i analysen af klienters og patienters møde med social- og sundhedsvæsenet;
- vise overblik over – og anvende begreber, definitioner og
teorier i analysen af problemstillinger, der involverer social
udsathed, marginalisering, afvigelser, misbrug og kronisk sygdom og
funktionsevnetab.
Demonstrere følgende kompetencer ved at:
- kunne beskrive, hvorledes teorier og begreber inden for sundhedssociologi, organisationsteori og rehabilitering kan overføres til udviklingen af relevante indsatser over for udsatte grupper.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOB09037U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 70 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Ulla Christensen (4-867d74795184867f753f7c863f757c)
- Charlotte Juul Nilsson (4-747b7f7a5184867f753f7c863f757c)
Hovedansvarlig