SFOA09022U Miljøfaktorer, arbejdsmiljø og helbred
Environmental and Occupational Health
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Faget omfatter en introduktion til miljø- og arbejdsmiljøfaktorer og eksponeringsomstændigheder, som medfører helbredsproblemer, risiko for helbredsproblemer eller gener samt midler og strategier, der anvendes til forebyggelse og regulering heraf.
Undervisningen bygges op med oversigtsforelæsninger suppleret med problem/case-baserede diskussioner af de mest relevante miljømæssige eksponeringsveje og/eller helbredsudfald, de væsentligste risikogrupper samt risiko- og farevurdering. De første moduler sigter mod at bibringe den grundlæggende forståelse af toksikologiske principper og testmetoder af toksikologiske effekter. Miljøepidemiologiske analyser præsenteres. De resterende moduler har til hensigt at beskrive problemstillinger inden for miljø- og arbejdsmiljø og områder med helbredseffketer, som er relevante for danske forhold.
Målet er, at den studerende tilegner sig en indsigt i centrale problemstillinger, begreber og teorier inden for hovedtemaerne:
- toksikologi;
- betydningen af miljø- og arbejdsmiljøfaktorer for helbredet baseret på relevant epidemiologisk, toksikologisk og eksponeringsmæssig viden;
- vurdering af risiko af miljø- og arbejdsmiljø-eksponeringer.
- håndtering af miljørisici.
Viden
De studerende skal opnå indsigt i miljøtoksikologiske og miljøepidemiologiske metoder og deres anvendelse og forholde sig kritisk til de data, som præsenteres. Eksponeringer via eksponeringsveje som vand, jord, luft og kost gennemgås, og der gives en øvelse i at gennemføre risikovurdering ud fra relevante data fra dyreforsøg og epidemiologi.
Færdigheder
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- anvende de vigtigste toksikokinetiske begreber og toksikologiske virkningsmekanisme;
- anvende dosis-respons sammenhænge og faktorer, herunder forskelle i sårbarhed, der bidrager til samspillet mellem eksponering og helbredseffekt;
- fremskaffe og anvende information om miljø- og arbejdsmiljøbetingede helbredseffekter og helbredsproblemer;
- anvende resultater af toksikologiske testmetoder;
- anvende resultater af miljøepidemiologiske studier
- inddrage fysiske, biologiske og kemiske eksponeringer i miljø- og arbejdsmiljøet, som er forbundet med risiko for helbredsproblemer;
- anvende risikovurderingskonceptet på konkrete problemstillinger og forholde sig kritisk til størrelsen af risici.
Kompetencer
Efter endt kursus kan de studerende gennemføre og vurdere konkrete risikovurderinger og håndteringer inden for miljø og arbejdsmiljø.
Lærebog i miljø og arbejdsmedicin samt kompendium
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 56
- Forberedelse
- 94
- Forelæsninger
- 22
- Holdundervisning
- 34
- I alt
- 206
Der afholdes evaluering af kurset sidst i undervisningsforløbet. De studerende arbejder med løsning af SAU opgaver som diskuteres med underviseren. Det planlægges at anvende en mønster besvarelse til feed-back efter eksamen
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/meritstuderende/
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 7 dageDen skriftlige opgave udarbejdes efter kursets afslutning.
Omfang:
1 studerende: maks. 15 normalsider
2 studerende: maks. 20 normalsider
3 studerende: maks. 25 normalsider - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamens-planer/Sider/default.aspx
- Reeksamen
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamens-planer/Sider/default.aspx
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 forventes den studerende at kunne:
Viden
Den studerende skal demonstrere indsigt
i toksikologiske og
epidemiologiske metoder og begreber, Bradford Hill kriterier,
NOAEL, risikovurdering og risikohåndtering i forhold til
personer og befolkningers udsættelse for en række
miljøfaktorer.
Færdigheder
Den studerende skal gennemsøge litteraturbaser for relevante
referencer til besvarelse af opgaven og svare på de stillede
spørgsmål
med referencer til oversigts og original litteratur.
Kompetencer
Den studerende skal efter bestået eksamen kunne gennemføre
argumenterede og dokumenterede risikovurderinger af specifikke
udsættelser for miljøfremmede påvirkninger
For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen kunne:
- anvende de vigtigste toksikokinetiske begreber og toksikologiske virkningsmekanisme;
- anvende dosis-respons sammenhænge og faktorer, herunder
forskelle i sårbarhed, der bidrager til samspillet mellem eksponering
og helbredseffekt; - fremskaffe og anvende information om miljø- og
arbejdsmiljøbetingede helbredseffekter og helbredsproblemer; - anvende resultater af toksikologiske testmetoder;
- anvende resultater af miljøepidemiologiske studier
- inddrage fysiske, biologiske og kemiske eksponeringer i miljø- og arbejdsmiljøet, som er forbundet med risiko for helbredsproblemer;
- anvende risikovurderingskonceptet på konkrete problemstillinger og forholde sig kritisk til størrelsen af risici
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09022U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 70 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Lisbeth E. Knudsen (4-7d7a767c5184867f753f7c863f757c)
Undervisere
Lisbeth E. Knudsen
Peter Møller
Line Mathiesen
Kirsten Nabe Nielsen
Martin Rousgaard
Pernille Høgh Danielsen
Marie Pedersen