SFOA09005U Kvalitative analysestrategier og videnskabsteori
Qualitative Studies and Philosophy of Science
Kursets formål er – med udgangspunkt i det kvalitative perspektiv, særligt det etnografiske – at give de studerende færdigheder i at generere data, reflektere over metode og analysere konkrete empiriske fænomener.
Gennem forelæsninger og holdundervisning gøres de studerende bekendt med de mest almindelige kvalitative analysestrategier og videnspositioner og får et mere grundigt kendskab til kursets udvalgte kvalitative forskningstradition.
De studerende skal gennem undervisning og selvstændig opgaveskrivning foretage en analyse af deres eget empiriske materiale og reflektere over sammenhængen mellem vidensposition og den anvendte analysestrategi.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne udarbejde en analysestrategi:
- definere en klar problemstilling, der er tilgængelig for kvalitativ analyse
- udvælge eller producere eget datamateriale
- udforme en analysestrategi, der er egnet til den givne problemformulering
- anvende analysestrategien på et materiale
- redegøre for den valgte videnspositions centrale elementer/begreber
- etablere sammenhæng mellem den valgte vidensposition og den valgte analysestrategi
- reflektere over og vurdere den viden, der er opnået med de anvendte metoder i forhold til relevante kvalitetskrav og den valgte vidensposition.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 107
- Forelæsninger
- 16
- Holdundervisning
- 32
- Projektarbejde
- 120
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringAflevering af kursusopgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ka/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 forventes den studerende at kunne udarbejde en analysestrategi:
- definere en klar problemstilling, der er tilgængelig for kvalitativ analyse
- udvælge eller producere eget datamateriale
- udforme en analysestrategi, der er egnet til den givne problemformulering
- anvende analysestrategien på et materiale
- redegøre for den valgte videnspositions centrale elementer/begreber
- etablere sammenhæng mellem den valgte vidensposition og den valgte analysestrategi
- reflektere over og vurdere den viden, der er opnået med de anvendte metoder i forhold til relevante kvalitetskrav og den valgte vidensposition.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09005U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 70 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Anja Marie Bornø Jensen (11-65726e65326e69727769724477797268326f7932686f)