SFOA09002U Etik og videnskabsteori, folkesundhedsvidenskab
Ethics and Philosophy of Science, Public Health
Faget omfatter en introduktion til videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger med relation til folkesundhedsvidenskab. Det giver redskaber til at forstå de forskellige videnskabsteoretiske problemstillinger, der er knyttet til humanistiske, samfundsvidenskabelige, naturvidenskabelige og sundhedsvidenskabelige tilgange til det folkesundhedsvidenskabelige felt. Endvidere introducerer det til generel normativ etisk teori, samt anvendelsen af etisk teori i forbindelse med forebyggelse, prioritering af sundhedsydelser og diskussionen om lighed i sundhed.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
VIDEN:
- Gøre rede for de centrale filosofiske problemstillinger indenfor hovedtemaerne videnskabelig metode, årsagsbegrebet, erkendelsesteori, etikkens grundbegreber, etik og forebyggelse, fordelingsretfærdighed og prioritering af sundhedsydelser, samt forholdet mellem videnskab og værdier.
- reflektere over etikkens betydning i det sundhedsvidenskabelige arbejde;
- beherske videnskabsteoretiske metoder, der indgår i pensum, herunder årsag og virkning, hermeneutisk fortolkning, og hvordan man kan teste hypoteser;
- forklare folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger på grundlag af relevante teorier eller begreber og begrunde disses relevans.
FÆRDIGHEDER:
- Gennemføre etiske analyser af sundhedspraksisser;
- fortolke tekster og behandlingsprakisser ud fra hermeneutiske principper;
- præsentere resultaterne af etiske analyser klart og tydelig;
- udforme årsagsanalyser med klar problemformulering, metodegennemgang, resultatpræsentation, diskussion og konklussion;
- begrunde valg af metode ud fra en videnskabsteoretisk metodeanalyse;
- læse og bedømme etiske og videnskabsteoretiske oplysninger i rapporter, videnskabelige artikler og medier.
KOMPETENCER:
- Overføre etiske overvejelser, metoder, kausalitetsvurderinger og kritisk ræsonnering til anvendelse inden for det sundhedsvidenskabelige område fx på videregående kurser i epidemiologi (kausalitet) som forudsætning for at tillære mere avancerede videnskabsteoretiske metoder;
- selvstændig planlægning og udførelse af videnskabsteoretiske analyser;
- indgå i sundhedsfagligt projektarbejde hvor videnskabsteoretiske og/eller etiske oplysninger og metodik har betydning enten som produkt af eller som beslutningsgrundlag for det overordnede projekt.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 57
- Forelæsninger
- 12
- Holdundervisning
- 28
- Projektarbejde
- 40
- I alt
- 138
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 7 dageMundtlig prøve, 25 minutterDen mundtlige prøve tager udgangspunkt i en synopsis, som udarbejdes efter kursets afslutning. Synopsis (maks. 2 normalsider) udarbejdes individuelt eller i grupper på op til fire studerende. Den mundtlige prøve er individuel uden forberedelse. 5 minutters votering pr. studerende.
Vægtning: Mundtlig prøve 100 %. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Se eksamensplanen: http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 til eksamen skal den studerende kunne:
VIDEN:
- gøre rede for de centrale filosofiske problemstillinger indenfor hovedtemaerne videnskabelig metode, årsagsbegrebet, erkendelsesteori, etikkens grundbegreber, etik og forebyggelse, fordelingsretfærdighed og prioritering af sundhedsydelser, samt forholdet mellem videnskab og værdier.
- reflektere over etikkens betydning i det sundhedsvidenskabelige arbejde;
- beherske videnskabsteoretiske metoder, der indgår i pensum, herunder årsag og virkning, hermeneutisk fortolkning, og hvordan man kan teste hypoteser.
FÆRDIGHEDER:
- Gennemføre etiske analyser af sundhedspraksisser;
- fortolke tekster og behandlingsprakisser ud fra hermeneutiske principper;
- præsentere resultaterne af etiske analyser klart og tydeligt;
- udforme årsagsanalyser med klar problemformulering, metodegennemgang, resultatpræsentation, diskussion og konklusion;
- begrunde valg af metode ud fra en videnskabsteoretisk metodeanalyse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09002U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 70 deltagere
For meritstuderende:
Der er kun begrænset eller ingen pladser til meritstuderende. Dette afhænger af antallet af optagne studerende på FSV-uddannelsen.
For at søge om plads som meritstuderende skal særligt ansøgningsskema benyttes: http://sund.ku.dk/uddannelse/andre-uddannelsestilbud/meritstuderende/.
Ansøgningsfrist er 1. juni.
Man kan som meritstuderende ikke forvente svar på sin ansøgning før medio/ultimo august. - Studienævn
- Studienævn for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Jeanette Bresson Ladegaard Knox (4-5c7f80895184867f753f7c863f757c)