SFAKIF300U Studieophold på apotek (30 ECTS)
Pharmacy Internship (30 ECTS)
Kandidat i farmaci - obligatorisk
Under studieopholdet deltager den studerende i apotekets daglige
opgaver i forbindelse med lægemiddelekspedition, farmakoterapi i
praksis (medicingennemgang, medicinprofiler, patientsikkerhed,
lægemiddelrelaterede problemer, klinisk farmaceutiske funktioner og
patientvejledning), møder med andet sundhedspersonale, apotekets
organisation, ledelse og økonomi samt kvalitetssikring.
Den studerende og vejleder udarbejder i fællesskab en plan for
studieopholdets indhold herunder den tidsmæssige fordeling og
placering af den studerendes studierelaterede opgaver.
Studieopholdet tilrettelægges således, at den studerende får
lejlighed til at indleve sig i apotekets interne og eksterne
funktioner.
Under studieopholdet indgår den studerende tillige i apotekets
specielle opgaver, som foregår internt på apoteket eller i eksternt
samarbejde med patienter og fagpersoner . Herudover skal den
studerende under studieopholdet gennemføre selvstændige
studieopgaver, dels i form af særlige opgaver der har relation til
apotekets hverdag, dels i form af en obligatorisk udstationering.
På PharmaSchool indgår endvidere følgende elementer i
studieenheden: To (valgfrie) introduktionsdage i januar og to
teoriforløb i marts og maj (henholdsvis 5 og 3 dage). Disse
indeholder forelæsninger, praktiske øvelser og gruppearbejde inden
for følgende emner: Kommunikationsteori og -praksis, ledelse og
organisering på apotek, klinisk farmaci, patientsikkerhed,
farmaceutisk omsorg, patientsikkerhed, lægemiddelrelaterede
problemer, medicinprofilgennemgang, tværfagligt samarbejde,
selvmedicinering/egenomsorg, skrankeekspedition, refleksioner,
farmakoterapi, apoteksøkonomi, sundhedsydelser, apotekets rolle,
etik mm.
Formål
Studieopholdet har til formål:
- at få de studerende til at tilegne sig viden og at reflektere over den tilegnede viden i en praksissituation.
- at give de studerende træning og færdigheder i ekspedition af lægemidler og kommunikation med patienter og fagpersoner.
- at give de studerende kendskab til klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende aktiviteter på apoteket.
- at bringe de studerende i kontakt med patienter og brugere af sundhedsvæsenet.
- at give de studerende mulighed for at indleve sig i farmaceutens rolle, herunder arbejds- og ansvarsområder, på apoteket, i den primære og sekundære sundhedssektor og i det tværfaglige samarbejde i det lokale sundhedsvæsen.
- at få de studerende til at integrere og afprøve i praksis den teoretiske viden fra forudsætningsfagene.
Målbeskrivelse
Det tilstræbes, at den studerende efter afsluttet studieophold:
1. Har erhvervet viden og færdigheder i farmaceutisk praksis
vedrørende emneområderne
- lægemiddelekspedition og -distribution,
- kundekommunikation og faglig rådgivning,
- klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- rationel farmakoterapi, lægemiddelrelaterede problemer, selvmedicinering/egenomsorg og patientsikkerhed
- tværfagligt samarbejde i sundhedsvæsenet
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold i en virksomhed og i et lokalområdes sundhedsvæsen
- undervisning og formidling
- etiske problemstillinger ifm. lægemidler
2. Har udviklet refleksive evner i forhold til
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt.´
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder yderligere
3. Har demonstreret evnen til socialisering i forhold til
- at indgå i samarbejdet på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
- brugbarheden for apoteket af de aktiviteter den studerende udfører
- planlægning af og opfølgning på supervision med vejleder på apoteket
- at formidle dele af den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder tilbage til apotek og/ eller relevante samarbejdspartnere
4. Har demonstreret initiativ, kreativitet, selvstændighed.
5. Kan demonstrere gode skriftlige og mundtlige
formidlingsevner
- Udvalgte love og regler vedrørende apotekervæsen og lægemiddeldistribution
- Tindall WN, Beardsley RS, Kimberlin CL Communication Skills in Pharmacy Practice. 6th edition, Lippincott Williams & Wilkins; 2012
- Materiale på hjemmesiden i forbindelse med københavnerugerne
- Samtlige undervisningsmaterialer fra forudsætningsfagene
2.De studerende skal have bestået følgende fagelementer inden studieopholdet påbegyndes: Farmakoterapi, almen og organrelateret farmakologi, øvelser i lægemiddelformulering, øvelser i lægemiddelfremstilling samt samfundsfarmaci, videnskabelig formidling og metode.
3.Studieopholdet er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende endvidere har opnået en viden svarende til indholdet i følgende fagelementer: Lægemiddelformulering og lægemiddelfremstilling, lægemiddelpolitik, -økonomi og -etik, toksikologi, farmakognosi/naturstofkemi samt statistik.
4.Særligt for farmakonomer: Kontakt leder af studieophold Lotte Stig Nørgaard (lotte.norgaard@sund.ku.dk) for yderligere information.
5. Særligt for udenlandske farmaceuter, der ønsker at praktisere som farmaceut på apotek i Danmark: Udenlandske farmaceuter, der ønsker at praktisere på apotek i Danmark skal gennemgå og bestå studieenheden ”Studieophold på apotek”. For at blive indskrevet på denne studieenhed skal ansøgeren have bestået Undervisningsministeriets (Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens) ”Prøve i Dansk 3” med følgende opnåede minimumskarakterer (karaktererne er anført i parentes): Mundtlig kommunikation (10); Læseforståelse (7) og Skriftlig fremstilling (7). Ovenstående ækvavilerer med følgende karakterer: Mundtlig kommunikation(10); Læseforståelse (7); Skriftlig fremstilling (4) i kombination med bestået FVU trin 4, som igen ækvavilerer med Mundtlig kommunikation (10): Læseforståelse (4); Skriftlig fremstilling ( 7)i kombination med bestået FVU trin 4.
Som forudsætning for at blive indstillet til eksamen skal følgende forhold være opfyldt (indstillingsgrundlag):
1.Bestået e-baseret eksamination i receptekspedition og lovkundskab (kaldet "studex-eksamen")
2.Vejleders faglige vurdering af skrankeekspeditioner og medicingennemgang
3.Apotekets attest for gennemført studieophold
4.Tilstedeværelse på de 8 teoridage
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 70
- Forberedelse
- 64
- Forelæsninger
- 35
- Praktik
- 629
- Teoretiske øvelser
- 32
- I alt
- 830
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelseTre opgaver af 3 siders omfang indsendes til PharmaSchool i hhv. marts, maj og juni.
Opgaverne omhandler:
• Lægemiddelekspeditionsmæssige/etiske problemstillinger
• Organisatoriske/ledelsesmæssige/økonomiske problemstillinger.
• En valgfri problemstilling
For at bestå den skriftlige delprøve skal hver af de 3 skriftlige opgaver bestås enkeltvis. I fald den studerende dumper en eller flere af de 3 skriftlige afleveringer skal denne/disse genindleveres og bestås. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
12 - Fremragende
Den studerende formår at
1. demonstrere opnåelse af den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder inden for store dele af emneområderne nævnt i målbeskrivelsen
2. demonstrere refleksive evner i forhold til egen faglige udvikling via de konkrete opgaver på apoteket samt farmaceutens rolle på apoteket og i sundhedssektoren, samt at forholde sig teoretisk til samt perspektivere disse på samfundsniveau.
3. demonstrere evnen til socialisering i forhold til at indgå i samarbejdet på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere samt i forhold til brugbarheden af de aktiviteter som udføres for apoteket samt formidle dele af den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder tilbage til apotek og/ eller relevante samarbejdspartnere
4. demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed
5. udvise tilfredsstillende skriftlige, hhv. mundtlige, formidlingsevner
7 - God
Den studerende formår at opfylde punkt 1 til fulde, samt dele af
punkterne 2, 3, 4 og 5 dog uden den nødvendige indsigt og dybde til
at besvare disse punkter til fulde.
02 - Tilstrækkelig
Den studerende formår at opfylde dele af punkt 1 samt to af
punkterne 2-5 dog uden den nødvendige indsigt og dybde til at
beskrive punkterne til fulde.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveDen studerende forbereder præsentationer inden for alle nedenstående seks prædefinerede emner og medbringer disse præsentationer til den mundtlige eksamination:
1) klinisk farmaceutiske ydelser (medicingennemgang, sundhedsydelser mv.)
2) kommunikation/faglig rådgivning/egenomsorg/selvmedicinering
3) tværfagligt samarbejde
4) undervisning/formidling
5) patientsikkerhed
6) ledelse/organisation/økonomi
I forbindelse med den mundtlige eksamination trækker den studerende et af emnerne. Derefter giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksamineret med udgangspunkt i præsentationen. Præsentationerne skal have hovedvægt på refleksive og læringsmæssige aspekter ift. de konkrete genstandsfelter. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Samme som ved den skriftlige fremstilling.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFAKIF300U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
uge 6 - uge 31
- Skemagruppe
- Semester
- Kursuskapacitet
- 180
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Kursusansvarlige
- Lotte Stig Nørgaard (14-75787d7d6e3777787b706a6a7b6d497c7e776d37747e376d74)