SFAKB0021U Lægemiddelpolitik, -økonomi og -etik

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Pharmaceutical Policy, Economics and Ethics

Uddannelse
Kandidat i farmaci - obligatorisk, Kandidat i farmaceutisk videnskab - obligatorisk, MSc in Pharmaceutical Sciences - elective, MSc in Medicinal Chemistry - elective
Kursusindhold

Kurset består af forelæsninger inden for områderne lægemiddelpolitik, -økonomi og –etik med beskrivelse og analyse af de mange komplekse aspekter inden for lægemiddelområdet under anvendelse af teorier, begreber og redskaber inden for de tre fag discipliner.
For at kunne dække kursets bredde indgår eksterne undervisere med specielle faglige kompetencer samt aktører med særlige vinkler og interesser på lægemiddelområdet i kursusprogrammet. Forelæsningerne efterfølges af gruppebaseret case-arbejde, der knytter an til temaer og redskaber netop præsenteret i forelæsningerne.

Forelæsninger og cases vil relatere sig til følgende emner:

Lægemiddelpolitik (policy)

  • Det danske sundhedsvæsen, struktur og lovgivning (Sundhedsloven, Lægemiddelloven og Apotekerloven)
  • Sikkerhed i lægemiddelforsyningskæden: Lægemiddelgodkendelse og distribution
  • Medicinsk Teknologivurdering og kliniske guidelines
  • Rationel farmakoterapi og compliance
  • Pharmacovigilance og kommunikation af lægemidlers effekt (risiko kommunikation)

Sundheds og lægemiddeløkonomi

  • Marked for sundhedsydelser, finansiering af sundhedsydelser, moral hazard og alternativ omkostninger
  • Farmakoøkonomi: Lægemiddelprissætning, tilskudssystemer og lægemiddelindustrien
  • Økonomisk evaluering af lægemidler: Datagrundlag til måling af sundhed og omkostninger
  • Introduktion til cost-effectiveness-, cost-utility- og cost-benefit-analyser
  • Anvendelse af økonomisk evalueringer: Muligheder, begrænsninger og vurdering af kvalitet

Etik

  • Centrale etiske begreber som f.eks. utilitarisme, deontologi, paternalisme og autonomi
  • Sundhedspolitik, retfærdighed, forebyggelse og ulighed i sundhed
  • Lægemiddelafprøvning: Etik i relation til mennesker og dyr
  • Etik, teknologi og strategier inden for forebyggelse 
Målbeskrivelser

Formål / Objective

Formålet med kurset er at give de studerende forudsætninger for at kunne forholde sig kritisk og analytisk til problemstillinger indenfor lægemiddelområdet med komplekse aspekter af politisk, økonomi og etik, således at den studerende bliver i stand til at bidrage med velbegrundede og velafbalancerede forslag til løsning af aktuelle lægemiddelproblematikker.
Kurset skal give de studerende indsigt i opbygningen og finansieringen af det danske sundhedsvæsen med særligt fokus på lægemiddelregulering og –lovgivning, samt en indsigt i de mange aktørers positioner, interesser og magt.


Målbeskrivelse / Course outcome

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden

  • beskrive de lovgivningsmæssige og regulatoriske aspekter vedrørende en aktuel problemstilling
  • klassificere problemer med reference til det danske sundhedsvæsen og dets opbygning

Færdigheder

  • identificere de hovedelementer af etisk/ideologisk, sundhedsøkonomisk, policymæssig karakter, der indgår i en aktuel problemstilling under anvendelse af fagspecifikke begreber
  • identificere væsentlige elementer inden for problematikker vedrørende pharmacovigilance og rationel farmakoterapi og beskrive relevante policy redskaber
  • udvælge relevante mål for sundhed og omkostninger i sundhedsøkonomiske evalueringer, samt begrunde valg af evalueringstype og analyse perspektiv

Kompetancer

  • påpege styrker og svagheder ved en aktuel sundhedsøkonomisk evaluering - og foreslå policy og samfundsøkonomiske konsekvenser af analysen
  • identificere de forskellige aktørers ofte divergerende interesser i aktuelle problemstillinger indenfor lægemiddelområdet samt vurdere aktørernes handlinger og udsagn på denne baggrund  
  • foreslå og begrunde løsninger på aktuel problemstilling inden for lægemiddelområdet samlet set ud fra såvel politiske, økonomiske som etiske/ideologiske aspekter
  • vurdere konsekvensen af eventuelt forebyggende tiltag på det individuelle og det samfundsmæssige plan
  • Signild Vallgårda og Allan Krasnik (red): Sundhedsvæsen og sundhedspolitik, 2. Udgave, 1. oplag. Munksgaard, København 2010.
  • Henrik R. Wulf, Stig A Pedersen, Raben Rosenberg: Medicinsk etik som filosofisk disciplin, Kapitel 12 i Medicinsk Filosofi, 1 Udgave, 5. oplag. Munksgaard, København 1997 (Uploades til Absalon)
  • Frederik Voetman Christiansen: Rudimentær farmaceutisk etik (Lægges ud på Absalon)
  • Diverse litteratur i form af artikler, rapporter mm. samt referencer til hjemmesider (Lægges ud på Absalon)
Undervisningen er tilrettelagt under den forudsætning at den studerende har afsluttet en bachelorudannelse og er indskrevet på kandidatuddannelse. Kurset forudsætter endvidere færdigheder sv.t. kursus i samfundsfarmaci med grundlæggende viden om brugerperspektiv på medicin, opgørelse af lægemiddelforbrug, apotekervæsenet, tilskudssystemet og lægemiddellovgivning. Endvidere er forståelse for videnskabsteoretiske perspektiver væsentlige i forhold til at kunne opfatte sandheden som relativ og kunne forholde sig analytisk til divergerende fortolkninger af problemstillinger på lægemiddelområdet.
• 40 forelæsninger
• 10 lektioner med casearbejde
• 15 forelæsninger med casegennemgang
• 4-5 diskussionssessioner med ekstern aktør
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 40
  • Forberedelse
  • 96
  • Forelæsninger
  • 45
  • Teoretiske øvelser
  • 25
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Skriftlig 6 timers eksamen der består af analyser af en specifik lægemiddelproblematik ud fra forskellige vinkler. Læsemateriale udleveres 24 timer inden selve eksamen via Absalon, mens den konkrete udformning af spørgsmålene udleveres til selve den skriftlige eksamination
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Ud over de standardprogrammer/værktøjer som er beskrevet under eksamener fra det sundhedsvidenskabelige fakultet på http://pc-eksamen.ku.dk/ er der ved denne eksamen tilgang til MathType og USB adgang (til USBstik med noter mm.)

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
OBS: Tilmeldingstidspunkt til reeksamen følger ikke frister fra studieordningernes fællesdel. Kontakt Afdeling for Uddannelse og Studerende for yderligere oplysninger.
Kriterier for bedømmelse
Beståkrav: Den studerende vil kunne bestå prøven såfremt 50% af spørgsmålene besvares tilfredsstillende iht. til kursets læringsmål.