SFAKB0021U Lægemiddelpolitik, -økonomi og -etik
Pharmaceutical Policy, Economics and Ethics
Kurset består af forelæsninger inden for områderne
lægemiddelpolitik, -økonomi og –etik med beskrivelse og analyse af
de mange komplekse aspekter inden for lægemiddelområdet under
anvendelse af teorier, begreber og redskaber inden for de tre fag
discipliner.
For at kunne dække kursets bredde indgår eksterne undervisere med
specielle faglige kompetencer samt aktører med særlige vinkler og
interesser på lægemiddelområdet i kursusprogrammet. Forelæsningerne
efterfølges af gruppebaseret case-arbejde, der knytter an til
temaer og redskaber netop præsenteret i forelæsningerne.
Forelæsninger og cases vil relatere sig til følgende emner:
Lægemiddelpolitik (policy)
- Det danske sundhedsvæsen, struktur og lovgivning (Sundhedsloven, Lægemiddelloven og Apotekerloven)
- Sikkerhed i lægemiddelforsyningskæden: Lægemiddelgodkendelse og distribution
- Medicinsk Teknologivurdering og kliniske guidelines
- Rationel farmakoterapi og compliance
- Pharmacovigilance og kommunikation af lægemidlers effekt (risiko kommunikation)
Sundheds og lægemiddeløkonomi
- Marked for sundhedsydelser, finansiering af sundhedsydelser, moral hazard og alternativ omkostninger
- Farmakoøkonomi: Lægemiddelprissætning, tilskudssystemer og lægemiddelindustrien
- Økonomisk evaluering af lægemidler: Datagrundlag til måling af sundhed og omkostninger
- Introduktion til cost-effectiveness-, cost-utility- og cost-benefit-analyser
- Anvendelse af økonomisk evalueringer: Muligheder, begrænsninger og vurdering af kvalitet
Etik
- Centrale etiske begreber som f.eks. utilitarisme, deontologi, paternalisme og autonomi
- Sundhedspolitik, retfærdighed, forebyggelse og ulighed i sundhed
- Lægemiddelafprøvning: Etik i relation til mennesker og dyr
- Etik, teknologi og strategier inden for forebyggelse
Formål / Objective
Formålet med kurset er at give de studerende forudsætninger for
at kunne forholde sig kritisk og analytisk til problemstillinger
indenfor lægemiddelområdet med komplekse aspekter af politisk,
økonomi og etik, således at den studerende bliver i stand til at
bidrage med velbegrundede og velafbalancerede forslag til løsning
af aktuelle lægemiddelproblematikker.
Kurset skal give de studerende indsigt i opbygningen og
finansieringen af det danske sundhedsvæsen med særligt fokus på
lægemiddelregulering og –lovgivning, samt en indsigt i de mange
aktørers positioner, interesser og magt.
Målbeskrivelse / Course outcome
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden
- beskrive de lovgivningsmæssige og regulatoriske aspekter vedrørende en aktuel problemstilling
- klassificere problemer med reference til det danske sundhedsvæsen og dets opbygning
Færdigheder
- identificere de hovedelementer af etisk/ideologisk, sundhedsøkonomisk, policymæssig karakter, der indgår i en aktuel problemstilling under anvendelse af fagspecifikke begreber
- identificere væsentlige elementer inden for problematikker vedrørende pharmacovigilance og rationel farmakoterapi og beskrive relevante policy redskaber
- udvælge relevante mål for sundhed og omkostninger i sundhedsøkonomiske evalueringer, samt begrunde valg af evalueringstype og analyse perspektiv
Kompetancer
- påpege styrker og svagheder ved en aktuel sundhedsøkonomisk evaluering - og foreslå policy og samfundsøkonomiske konsekvenser af analysen
- identificere de forskellige aktørers ofte divergerende interesser i aktuelle problemstillinger indenfor lægemiddelområdet samt vurdere aktørernes handlinger og udsagn på denne baggrund
- foreslå og begrunde løsninger på aktuel problemstilling inden for lægemiddelområdet samlet set ud fra såvel politiske, økonomiske som etiske/ideologiske aspekter
- vurdere konsekvensen af eventuelt forebyggende tiltag på det individuelle og det samfundsmæssige plan
- Signild Vallgårda og Allan Krasnik (red): Sundhedsvæsen og sundhedspolitik, 2. Udgave, 1. oplag. Munksgaard, København 2010.
- Henrik R. Wulf, Stig A Pedersen, Raben Rosenberg: Medicinsk etik som filosofisk disciplin, Kapitel 12 i Medicinsk Filosofi, 1 Udgave, 5. oplag. Munksgaard, København 1997 (Uploades til Absalon)
- Frederik Voetman Christiansen: Rudimentær farmaceutisk etik (Lægges ud på Absalon)
- Diverse litteratur i form af artikler, rapporter mm. samt referencer til hjemmesider (Lægges ud på Absalon)
• 10 lektioner med casearbejde
• 15 forelæsninger med casegennemgang
• 4-5 diskussionssessioner med ekstern aktør
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- Forberedelse
- 96
- Forelæsninger
- 45
- Teoretiske øvelser
- 25
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøveSkriftlig 6 timers eksamen der består af analyser af en specifik lægemiddelproblematik ud fra forskellige vinkler. Læsemateriale udleveres 24 timer inden selve eksamen via Absalon, mens den konkrete udformning af spørgsmålene udleveres til selve den skriftlige eksamination
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Ud over de standardprogrammer/værktøjer som er beskrevet under eksamener fra det sundhedsvidenskabelige fakultet på http://pc-eksamen.ku.dk/ er der ved denne eksamen tilgang til MathType og USB adgang (til USBstik med noter mm.)
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
- OBS: Tilmeldingstidspunkt til reeksamen følger ikke frister fra studieordningernes fællesdel. Kontakt Afdeling for Uddannelse og Studerende for yderligere oplysninger.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFAKB0021U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 180
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Kursusansvarlige
- Helle Wallach Kildemoes (13-6a676e6e673079636e6e63656a4275777066306d7730666d)