NNEK15011U Kvalitative metoder
Qualitative Methods
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Fællestræk og forskelle indenfor kvalitative metodologier og forskningsmetoder i idrætsforskningen. Herunder indblik i betydningen af og forbindelsen til overordnede videnskabsteoretiske paradigmer.
Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i dokumentanalyse og forskellige måder at arbejde med kvalitative interviews og observation og strategier til fremstilling og analyse af empiri.
Fremlæggelser af studerendes projekter/øvelser løbende gennem kurset, herunder indsamling, analyse og fortolkning af empiri og refleksioner over sammenhænge mellem paradigme, videnskabsteori, metodologi, måden en metode benyttes på og teori som benyttes i analyse.
Viden
- Kendskab til forskellige måder at arbejde med kvalitative metoder (dokumentanalyse, interview og observation).
- Viden om og indblik i fællestræk og forskelle ved kvalitative metodologier og deres betydning for anvendelse af de forskellige metoder.
- Forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over
nøglebegreber indenfor den humanistiske og
samfundsvidenskabelige idrætsforsknings metodologi- og
metodelandskab.
Færdigheder
- Mestre forskellige tilgange til kvalitative interviews og observation og forskellige måder at fremstille empiri på.
- Vurdere og være i stand til at forholde sig åbent og kritisk til forskellige metodologier og metoders anvendelse i forhold til skabelse og bearbejdning af empiri.
- Udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til
hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en
relevant problemstilling.
Kompetencer
- Skabe empiri gennem forskellige kvalitative forskningstilgange.
- Kunne anvende forskellige strategier til analyse af kvalitativt skabt empiri.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 228
- Øvelser
- 56
- Eksamen
- 100
- I alt
- 412
Igennem forløbet indgår peer-feedback i forbindelse med nogle af de obligatoriske øvelser samt mundtlig og skriftlig feedback på øvelser fra underviserne. De studerende får også mundtlig feedback på oplæg, de laver i undervisningen.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 20 min
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig prøve pbga. aflevering (projektrapport)uden
forberedelse
Projektrapport baseret på kursets obligatoriske øvelser skrives i grupper à 4 studerende, max 25 sider (à 2400 anslag inkl. mellemrum - ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag).
De studerendes individuelle bidrag markeres i rapporten.
De studerende får en individuel karakter.
Det er obligatorisk at aflevere projektrapporten for at gå til mundtlig prøve. - Krav til indstilling til eksamen
Det er et krav at de 4 obligatoriske (mundtlige og skriftlige) øvelser, som udarbejdes gennem kurset, er godkendt.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
2 interne bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Aflevering af projektrapport (individuel/mindre grupper) senest 2 uger inden den mundtlige prøve.
Er indstillingskravet ikke opfyldt skal kurset følges igen.
Obligatoriske øvelser, som er godkendt til ordinær eksamen, kan genbruges.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNEK15011U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Adam B. Evans (abe@nexs.ku.dk)