NNEK15011U Kvalitative metoder

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Qualitative Methods

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab

Kursusindhold

Fællestræk og forskelle indenfor kvalitative metodologier og forskningsmetoder i idrætsforskningen. Herunder indblik i betydningen af og forbindelsen til overordnede videnskabsteoretiske paradigmer.

Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i dokumentanalyse og forskellige måder at arbejde med kvalitative interviews og observation og strategier til fremstilling og analyse af empiri.

Fremlæggelser af studerendes projekter/øvelser løbende gennem kurset, herunder indsamling, analyse og fortolkning af empiri og refleksioner over sammenhænge mellem paradigme, videnskabsteori, metodologi, måden en metode benyttes på og teori som benyttes i analyse.

Målbeskrivelser

Viden 

  • Kendskab til forskellige måder at arbejde med kvalitative metoder (dokumentanalyse, interview og observation).
  • Viden om og indblik i fællestræk og forskelle ved kvalitative metodologier og deres betydning for anvendelse af de forskellige metoder.
  • Forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over nøglebegreber indenfor den humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsforsknings metodologi- og metodelandskab.
     

Færdigheder

  • Mestre forskellige tilgange til kvalitative interviews og observation og forskellige måder at fremstille empiri på.
  • Vurdere og være i stand til at forholde sig åbent og kritisk til forskellige metodologier og metoders anvendelse i forhold til skabelse og bearbejdning af empiri.
  • Udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en relevant problemstilling.
     

Kompetencer

  • Skabe empiri gennem forskellige kvalitative forskningstilgange.
  • Kunne anvende forskellige strategier til analyse af kvalitativt skabt empiri.
Undervisningsmateriale

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.

Bachelorgrad i Idræt eller tilsvarende.
Forelæsninger, gruppearbejde, studenterpræsentationer og diskussioner samt 4 obligatoriske øvelser (kan være afleveringer eller præsentationer eller en kombination).
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 228
  • Øvelser
  • 56
  • Eksamen
  • 100
  • I alt
  • 412
Mundtlig
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Igennem forløbet indgår peer-feedback i forbindelse med nogle af de obligatoriske øvelser samt mundtlig og skriftlig feedback på øvelser fra underviserne. De studerende får også mundtlig feedback på oplæg, de laver i undervisningen.

Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering, 20 min
Prøveformsdetaljer
Mundtlig prøve pbga. aflevering (projektrapport)uden forberedelse

Projektrapport baseret på kursets obligatoriske øvelser skrives i grupper à 4 studerende, max 25 sider (à 2400 anslag inkl. mellemrum - ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag).
De studerendes individuelle bidrag markeres i rapporten.
De studerende får en individuel karakter.

Det er obligatorisk at aflevere projektrapporten for at gå til mundtlig prøve.
Krav til indstilling til eksamen

Det er et krav at de 4 obligatoriske (mundtlige og skriftlige) øvelser, som udarbejdes gennem kurset, er godkendt.

 

 

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
2 interne bedømmere
Reeksamen

Samme som ordinær eksamen.

Aflevering af projektrapport (individuel/mindre grupper) senest 2 uger inden den mundtlige prøve.

Er indstillingskravet ikke opfyldt skal kurset følges igen.
Obligatoriske øvelser, som er godkendt til ordinær eksamen, kan genbruges.

 

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse.