NNDK22001U Videregående fagdidaktik i naturvidenskabelige fag (DidNatV)
Advanced Course in Science Education
MSc Programme in Biology with a minor subject
MSc Programme in Chemistry with a minor subject
MSc Programme in Geography and Geoinformatics with a minor subject
MSc Programme in Physics with a minor subject
I kurset arbejder vi med de naturvidenskabelig fags didaktik med fokus på biologi, kemi, fysik og naturgeografi i gymnasiet.
- Læringsteori: Kontruktivisme med speciel fokus på undersøgelsesbaseret undervisning (inquiry)
- Læringsmål og målbeskrivelser
- Feltarbejde og eksperimentel arbejde
- Forståelsesproblemer i de enkelte fag
- Differentieret undervisning
- Undervisningssamarbejde, der går udover traditionelle fagrammer
Viden
Ved kursets afslutning forventes du at kunne forklare fagets didaktik og relationen til konstruktivistisk læringsteori med fokus på undersøgelsesbaseret tilrettelæggelse af naturfaglig undervisning i gymnasiet.
Færdigheder
Ved kursets afslutning forventes du at kunne:
• Anvende fagdidaktisk terminologi korrekt og bruge den til at argumentere læringsteoretisk for elevaktiviteters indhold og placering i forbindelse med undervisning.
• Udarbejde og anvende målbeskrivelser til undervisningsplanlægning og gennemførelse
• Analysere og vurdere planlagte lektioner og lektionsforløb ud fra udvalgte læringsteoretiske betragtninger og argumenter.
• Analysere egen og andres naturvidenskabelige undervisning på gymnasieniveau ud fra udvalgte læringsteoretiske betragtninger og argumenter.
• Tilrettelægge og organisere eksperimentelt arbejde samt feltarbejde
• Tilrettelægge læring i uformelle miljøer i kombination med læring i formelle miljøer
• Analysere fordele og udfordringer ved anvendelse af relevante digitale redskaber i undervisning og til læring, både hardware og software
• Udvælge digitale ressourcer til brug i undervisningen i overensstemmelse med de specifikke didaktiske mål for undervisningen
Kompetencer
Ved kursets afslutning forventes du at kunne og ville planlægge, udføre og reflektere over undersøgelsesbaseret undervisning alene og sammen med andre ved brug af egen nysgerrighed, viden, færdigheder, strategier og metaviden relateret til studerendes læring. Ydermere er det hensigten at du udvikler din identitet som underviser og kan deltage aktivt i relevante beslutninger der angår studerendes læring.
Se Absalon for en oversigt over kursusmaterialet.
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået BA-uddannelse.
Undervisningen foregår delvist på engelsk.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 66
- Forberedelse (anslået)
- 78
- Praktiske øvelser
- 6
- Eksamensforberedelse
- 40
- Eksamen
- 16
- I alt
- 206
Alle opgaver får mundtlig og skriftlig formativ feedback fra 'peers' (studerende giver hinanden feedback) inden de afleveres.
'Peer' feedback på ideer og arbejde i undervisning- og opgavegrupper.
Formativ feedback fra underviser på alle opgaver efter aflevering, målrettet fremtidige opgaver.
Gennem Student response systems (Ex. Menti.com and Socrative) får de studerende anonym feedback på egne ideer gennem sammenligning med andre studerendes ideer.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk mundtlig prøve, 60 minutter med opsyn.Løbende bedømmelse, 15 timer
- Prøveformsdetaljer
- Eksamen består af to dele: fire individuelle opgaver, som
afleveres i løbet af kurset og en afsluttende, mundtlig/praktisk
evaluering. De fire opgaver vægter lige og tæller 40% i den
endelige bedømmelse. Opgaverne kan skrives på dansk eller engelsk.
Der er mulighed for genaflevering efter aftale med kursusansvarlig.
Den afsluttende mundtlige/praktiske evaluering tæller 60% af den
endelige bedømmelse. Den mundtlige/praktiske evaluering tager
udgangspunkt i en 30-minutters undervisningssituation, hvor
eksaminator og intern bedømmer observerer den studerende afholde
undervisning indenfor sit felt foran en gymnasieklasse. Derefter er
der en 30-minutters mundtlig eksamen, hvor eksaminator og intern
bedømmer stiller spørgsmål til undervisningssituationen og til de
fire opgaver. Den mundtlige eksamen foregår ikke foran en klasse.
Der gives delkarakteren -3 for hver opgave, som den studerende ikke laver i løbet af kurset og der er ikke krav om at hver opgave skal bestås, for at bestå kurset. De fire opgaver kan genbruges i andre eksamensterminer.
Den afsluttende mundtlige eksamen tager udgangspunkt i en autentisk undervisningssituation af 30 minutters længde. Bemærk at denne undervisningssituation skal være på dansk.
Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i den indleverede undervisningsplan og det netop afsluttede undervisningsforløb. Den studerende indleder med et kort oplæg hvorefter der føres en samtale mellem den studerende og eksaminator og den interne bedømmer.
Den studerende har mulighed for at forberede den afsluttende mundtlige eksamen så snart undervisningssituationen er aftalt med en gymnasielærer på det pågældende gymnasium (typisk en uge før). Gymnasielæreren deltager ikke i eksamensbedømmelsen. Der gives en helhedsbedømmelse på baggrund af delelementerne i den mundtlige eksamen, som tæller for 60% af den samlede karakter. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Der arrangeres en ny undervisningssituation forud for reeksamen. Denne tæller 60% af karakteren.
De sidste 40% er baseret på den studerendes fire opgaver. Beståede opgaver skal ikke gentages. Ikke-beståede opgaver kan genafleveres i revideret form eller afleveres på ny til reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet under målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDK22001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Robert Harry Evans (evans@ind.ku.dk)