NNDB19008U Videnskabsteori for Informatikfaget
Philosophy of Science for Informatics
Kurset består af tre hovedelementer:
1) Generel videnskabsteori, 2) etik og socialt ansvar, samt 3) emner fra datalogiens videnskabsteori og filosofi.
Under 1) vil vi med udgangspunkt i informatikfaget undersøge og analysere de metoder, naturvidenskaben benytter til at generere ny viden samt kvalitativ metode og interaktionsdesign. På den baggrund vil vi undersøge de forskelle og ligheder der er mellem informatik/datalogi og tilgrænsende fag som matematik og ingeniørvidenskab samt overordnede faggrupper som naturvidenskab og humaniora. Vi vil desuden diskutere den erkendelsesmæssige status af videnskabelig viden mere generelt og undersøge forbindelsen mellem videnskab og innovation.
Desuden vil vi under 2) diskutere hvordan videnskabelig viden står i relation til ydre samfundsforhold af juridisk og etiskkarakter. Vi vil derfor introducere grundlæggende etiske teorier og diskutere, hvad det vil sige at bedrive informatik på en moralsk forsvarlig vis.
Under 3) vil vi undersøge og diskutere, hvad der karakteriserer informatik og datalogi som uddannelse og profession, hvordan informatik og datalogi metodemæssigt forholder sig til matematikken, den rolle computeren spiller for informatik og datalogien som fag, den rolle som modellering og beregninger spiller for videnskab og samfund og hvilken rolle informatik og datalogi som fag spiller i det offentlige rum.
Bemærk: Kurset er IKKE ækvivalent med de 7,5 ECTS videnskabsteorikurser, der i øvrigt udbydes.
Viden
Ved kursets afslutning skal den studerende besidde kendskab til videnskabsteoretiske og etiske diskussioner af både generel og fagspecifik karakter. Den studerende vil kunne placere informatikfaget i forhold til andre discipliner og redegøre for forskellige videnskabelige metoder.
Færdigheder
Den studerende skal være i stand til at belyse en akademisk problemstilling på en nuanceret måde, bl.a. ved at udvælge relevante synspunkter på tværs af pensum, dvs. fra flere forskellige kontekster.
Den studerende skal desuden kunne udarbejde et skriftligt akademisk produkt, herunder kunne henvise korrekt til anvendt litteratur og på egen hånd kunne udvælge relevant pensum.
Kompetencer
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne fremlægge, diskutere og kritisk vurdere teorier om:
- Rækkevidden af og begrænsninger i naturvidenskabens metoder,
- forholdet mellem informatik/datalogi og det omgivende samfund, herunder teorier om etisk ansvar
- videnskabelig vidensproduktion i spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret forskning til innovation,
- informatikkens særlige natur og erkendelsesmæssige status, og
- informatikkensudvikling og samspil med andre videnskaber
Den studerende skal desuden være i stand til at tage selvstændig og reflekteret stilling til
problemstillinger om:
- Naturvidenskabens udvikling, metoder og rolle i samfundet,
- informatikkens særlige natur, udvikling, erkendelsesmæssige status og samspil med andre fag og
- IT-professionelles etiske ansvar.
Se kursuslitteratur i Absalon.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 21
- E-læring
- 90
- Projektarbejde
- 26
- I alt
- 137
Du vil som studerende modtage mundtlig og kollektiv feedback i kursets synkrone del. Peerfeedback vil finde sted i løbet af kurset. Du vil desuden få individuel, skriftlig feedback på en skriveøvelse.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 26 timers arbejde fordelt over to ugerI kursets online-del stilles 5 mindre, skriftlige opgaver af ca. 1-2 siders længde. De studerende arbejder med og forbedrer disse opgaver i løbet af kurset.
Efter den synkrone del af kurset udarbejder de studerende desuden et bundet, skriftligt projekt af ca. 7 siders længde under peer- og fjernvejledning.
Den skriftlige eksamensopgave består af en kombination af følgende elementer: Som eksamensopgave skal de studerende samlet aflevere det afsluttende, skriftlige projekt samt netop 3 af de mindre skriftlige opgaver efter eget valg.
Skriveøvelsen, der indgår i kursets indstillingskrav, kan ikke indgå i den skriftlige eksamensopgave.
Eksamensopgaven vurderes som et samlet hele. - Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse (mindst 80%) i den synkrone del af kurset. Derudover skal en stillet skriveøvelse afleveres og bestås.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Opgaven stilles i blokuge 7 og afleveres fredag i eksamensugen.
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Har den studerende ikke bestået indstillingskravet, skal den studerende opfylde nedenstående aktiviteter:
1) Holde og bestå et mundtligt oplæg af ca. en halv time længde for den kursusansvarlige.
2) Aflevere og bestå en skriftlig rapport, der dækker aktiviteterne i den synkrone del af kurset efter nærmere aftale med kursusansvarlig.
3) Aflevere og bestå kursets skriveøvelse.
Oplægget skal være holdt og rapporten og skriveøvelsen afleveret senest tre uger inden reeksamensugens start.
Kriterier for bedømmelse
Opfyldelse af kursets målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDB19008U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- Onlineforløb (asynkront): 4/7-9/8 (15 timer pr uge)
Onlineseminar (synkront, fremmøde obligatorisk): 10/8-12/8 (7 timer pr dag))
Projektarbejde (fjernvejledning): 15/8-26/8 (13,25 timer pr. uge)
Eksamen afleveres fredag den 26/8. - Kursuskapacitet
- 50
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mikkel Willum Johansen (3-747e714770756b35727c356b72)
- Henrik Kragh Sørensen (12-706d767a717336737a696f704871766c36737d366c73)