NNDB19008U Videnskabsteori for Informatikfaget
Philosophy of Science for Informatics
Kurset består af tre hovedelementer:
1) Generel videnskabsteori, 2) etik og socialt ansvar, samt 3) emner fra datalogiens videnskabsteori og filosofi.
Under 1) vil vi med udgangspunkt i informatikfaget undersøge og analysere de metoder, naturvidenskaben benytter til at generere ny viden samt kvalitativ metode og interaktionsdesign. På den baggrund vil vi undersøge de forskelle og ligheder der er mellem informatik/datalogi og tilgrænsende fag som matematik og ingeniørvidenskab samt overordnede faggrupper som naturvidenskab og humaniora. Vi vil desuden diskutere den erkendelsesmæssige status af videnskabelig viden mere generelt og undersøge forbindelsen mellem videnskab og innovation.
Desuden vil vi under 2) diskutere hvordan videnskabelig viden står i relation til ydre samfundsforhold af juridisk og etiskkarakter. Vi vil derfor introducere grundlæggende etiske teorier og diskutere, hvad det vil sige at bedrive informatik på en moralsk forsvarlig vis.
Under 3) vil vi undersøge og diskutere, hvad der karakteriserer informatik og datalogi som uddannelse og profession, hvordan informatik og datalogi metodemæssigt forholder sig til matematikken, den rolle computeren spiller for informatik og datalogien som fag, den rolle som modellering og beregninger spiller for videnskab og samfund og hvilken rolle informatik og datalogi som fag spiller i det offentlige rum.
Bemærk: Kurset er IKKE ækvivalent med de 7,5 ECTS videnskabsteorikurser, der i øvrigt udbydes.
Viden
Ved kursets afslutning skal den studerende besidde kendskab til videnskabsteoretiske og etiske diskussioner af både generel og fagspecifik karakter. Den studerende vil kunne placere informatikfaget i forhold til andre discipliner og redegøre for forskellige videnskabelige metoder.
Færdigheder
Den studerende skal være i stand til at belyse en akademisk problemstilling på en nuanceret måde, bl.a. ved at udvælge relevante synspunkter på tværs af pensum, dvs. fra flere forskellige kontekster.
Den studerende skal desuden kunne udarbejde et skriftligt akademisk produkt, herunder kunne henvise korrekt til anvendt litteratur og på egen hånd kunne udvælge relevant pensum.
Kompetencer
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne fremlægge, diskutere og kritisk vurdere teorier om:
- Rækkevidden af og begrænsninger i naturvidenskabens metoder,
- forholdet mellem informatik/datalogi og det omgivende samfund, herunder teorier om etisk ansvar
- videnskabelig vidensproduktion i spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret forskning til innovation,
- informatikkens særlige natur og erkendelsesmæssige status, og
- informatikkensudvikling og samspil med andre videnskaber
Den studerende skal desuden være i stand til at tage selvstændig og reflekteret stilling til
problemstillinger om:
- Naturvidenskabens udvikling, metoder og rolle i samfundet,
- informatikkens særlige natur, udvikling, erkendelsesmæssige status og samspil med andre fag og
- IT-professionelles etiske ansvar.
Se kursuslitteratur i Absalon.
- Kategori
- Timer
- E-læring
- 90
- Holdundervisning
- 21
- Projektarbejde
- 26,5
- I alt
- 137,5
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøveI kursets online-del stilles 6 mindre, skriftlige opgaver af ca. 1-3 siders længde. De studerende arbejder med og forbedrer disse opgaver i løbet af kurset.
Efter on-campus delen af kurset udarbejder de studerende desuden et bundet, skriftligt projekt af ca. 10 siders længde under peer- og fjernvejledning.
Den skriftlige eksamensopgave består af en kombination af disse elementer: Som eksamensopgave skal de studerende samlet aflever det afsluttende, skriftlige projekt samt mindst 5 af de mindre skriftlige opgaver efter eget valg. Eksamensopgaven vurderes som et samlet hele. - Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse (mindst 80%) i on-campus delen af kurset
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Det afsluttende skriftlige projekt stilles fredag i uge 33 ved afslutningen af on-campusforløbet. Den samlede eksamensopgave afleveres fredag uge 35 ved udgangen af eksamensperioden.
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Har den studerende ikke bestået indstillingskravet, skal den opfylde begge nedenstående aktiviteter:
1) Holde og bestå et mundtligt oplæg af ca. en halv time længde for den kursusansvarlige
2) Aflevere og bestå en skriftlig rapport, der dækker aktiviteterne i on-campus-delen af kurset efter nærmere aftale med kursusansvarlig.
Oplægget skal være holdt og rapporten afleveret senest tre uger inden reeksamensugens start.
Kriterier for bedømmelse
Opfyldelse af kursets målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDB19008U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- Kurset består af 6 ugers online-forløb (15 timer pr uge), 3 dages on-campusforløb (7 timer pr dag) og to ugers projektforløb med peer- og fjernvejledning (13,25 timer om ugen).
- Kursuskapacitet
- 50
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mikkel Willum Johansen (3-7c86794f787d733d7a843d737a)
- Henrik Kragh Sørensen (12-726f787c737538757c6b71724a73786e38757f386e75)