NNDB19003U VtFys: Videnskabsteori og etik for fysikere
Philosophy of Science and Ethics for Physicists (VtFys)
Bacheloruddannelsen i datalogi
Bacheloruddannelsen i fysik
Bacheloruddannelsen i nanoscience
Kurset består af 3 hovedelementer:
1) Generel videnskabsteori
Vi vil med udgangspunkt i de fysiske fag undersøge og analysere de metoder, naturvidenskaben benytter til at generere ny viden. Hvilke roller spiller teorier, modeller og eksperimenter i de fysiske videnskaber, og hvilke spørgsmål rejser sig i forhold til tværvidenskabelig viden? Vi vil diskutere den erkendelsesmæssige status af videnskabelig viden og forbindelsen til innovation
2) Videnskabsetik og politik
Vi vil diskutere, hvordan videnskabelig viden, videnskabelige metoder og teknologi spiller sammen med ydre samfundsforhold og værdier af juridisk, etisk og politisk karakter. Vi vil derfor introducere grundlæggende etiske teorier og diskutere, hvad det vil sige at bedrive videnskab på en moralsk forsvarlig, forskningsmæssig redelig og socialt ansvarlig vis.
3) Emner fra de fysiske fags videnskabsteori og filosofi
Vi vil bl.a. undersøge og diskutere, hvordan matematik og fysik spiller sammen, hvordan de fysiske fag er opstået og organiseret som discipliner, og hvordan begreber som eksplorative eksperimenter og big data nuancerer klassiske opfattelser af naturvidenskabelig erkendelse. Endvidere vil kurset diskutere den centrale epistemologiske rolle, som sandsynlighedsbegrebet spiller i fx statistisk fysik og kvantemekanik.
Kompetencer
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til de fysiske videnskabers praksis.
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til fysikkens rolle i samfundet, herunder samfundsmæssige konsekvenser og værdi af fysikkens metoder og teknologi.
- Udvise faglig selvforståelse og forståelse for de fysiske fag i forhold til tilgrænsende fagfelter og discipliner.
- Diskutere forskellige opfattelser af, hvad videnskab er gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation.
- Reflektere over de fysiske fags metoder, herunder diskutere typer af videnskabelige og logiske argumenter.
Færdigheder
- Identificere etiske og samfundsmæssige problemstillinger i relation til de fysiske fag.
- Identificere metodologiske og epistemologiske problemer i relation til de fysiske fag.
- Identificere og analysere videnskabelige og logiske argumenter.
- Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til de fysiske fag.
Viden
- Beskrive udvalgte etiske teorier, herunder pligtetiske og utilitaristiske argumentationsformer.
- Beskrive udvalgte, centrale videnskabsteoretiske begreber og problemer af relevans for kritisk refleksion over de fysiske fag, f.eks. metode, model, teori, forklaring, kausalitet, videnskabelig usikkerhed og videnskabens grænser.
- Beskrive de fysiske fags samfundsmæssige rolle og betydning samt træk af fagenes historiske og institutionelle baggrund.
- Beskrive videnskabelige processer i de fysiske fag gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation.
- Beskrive normer for god videnskabelig praksis – med særlig fokus på problemstillinger relevante for de fysiske fags forskning og uddannelse.
Se Absalon, når kurset er oprettet
1. Forelæsninger
2. Øvelsestimer i mindre hold
3. Arbejde i grupper uden supervision.
Derudover forventes den studerende at benytte en væsentlig del af sin tid på selvstændig forberedelse, specielt for at tilegne sig kursets pensum.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 135
- Øvelser
- 35
- Eksamen
- 8
- I alt
- 206
Der gives skriftlig feedback på afleveringsopgaver og mundtlig feedback på fremlæggelser.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 8 timer
- Prøveformsdetaljer
- 8 timer take-home skriftlig, bunden opgave.
- Krav til indstilling til eksamen
For at blive indstillet til eksamen er det et krav, at man med sin gruppe har afholdt og bestået et mundtligt oplæg ved øvelsestimerne, og at man individuelt har fået godkendt de to stillede afleveringsopgaver.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Reeksamen samme som ved ordinær eksamen.
Hvis indstillingskravet om godkendelse af to stillede afleveringsopgaver ikke er opfyldt skal opgaverne revideres og genafleveres.
Hvis indstillingskravet om beståelse af mundtligt oplæg ikke er opfyldt skal der afleveres en ekstra opgave i et emne defineret af den kursusansvarlige.
Opgaverne skal være afleveret senest 4 uger før reeksamen og godkendt senest 3 uger før reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDB19003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institutter
- Institut for Naturfagenes Didaktik
- Niels Bohr Institutet
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Hanne Andersen (14-736c797970396c796f707d7e70794b74796f397680396f76)