NNDB12001U Biologisk videnskabsteori (VtBio)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Theory of Science for Biologists (VtBio)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i biologi

Kursusindhold

Biologisk videnskabsteori har som formål:

  • at være det sted i bachelorstudiet, hvor den studerende får tid og redskaber til at reflektere over biologien som fag og videnskab.
  • give den studerende indsigt i videnskabsteoretiske begreber, herunder de som har etisk og politisk relevans for forholdet mellem biologi og samfund; og tilbyde begrebslige redskaber for udfoldelse af kritisk sans og evne til at stille interessante spørgsmål.
  • give den studerende et indblik i aspekter af biologiens historie og særegne karakter såvel som dens samfundsmæssige relevans, for derved at sætte den studerende i stand til at anskue faget i større sammenhæng.
Målbeskrivelser

Viden

Ved kursets udgang opnår den studerende kompetencer til at:

  • Beskrive udvalgte videnskabsteorier af relevans for kritisk refleksion over eget fag (biologi), herunder etiske teorier om det gode/værdifulde, om den rette handlen og om det retfærdige samfund.
    Beskrive udvalgte, centrale videnskabsteoretiske begreber og problemer af relevans for kritisk refleksion over de biologiske fagfelter, f.eks. metode, kausalitet, videnskabelig usikkerhed og videnskabens grænser.
  • Beskrive aspekter af biologiens samfundsmæssige rolle og betydning, samt træk af den biologiske videnskabs historiske/​institutionelle baggrund.
  • Beskrive videnskabelige processer i biologisk forskning gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation, herunder data-intensiv forskning.
  • Beskrive normer for god videnskabelig praksis - med særlig fokus på problemstillinger relevante for det pågældende studium.

 

Færdigheder

Ved kursets udgang opnår den studerende færdigheder til at: 

  • Identificere etiske og samfundsmæssige problemstillinger i relation til biologien.
    Identificere metodologiske og epistemologiske problemer i relation til biologien.
  • Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til biologien.

 

Kompetencer

Ved kursets udgang opnår den studerende kompetencer til at: 

  • Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til den videnskabelige praksis i de biologiske discipliner og forskningsfelter.
    Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til den biologiske videnskabs rolle i samfundet.
  • Udvise faglig selvforståelse og se de biologiske fag i forhold til tilgrænsende fagfelter/discipliner.
    Diskutere forskellige opfattelser af hvad videnskab er i forhold til ens eget fag (biologi) gennem hele spektret fra grundforskning over anvendelsesorienteret og strategisk forskning til innovation, og kritisk reflektere over det pågældende fags metoder, herunder implikationerne af data-intensiv forskning.
Undervisningsmateriale

Se Absalon, når kurset er oprettet.

Forelæsninger og diskussionsøvelser.
Dele af undervisningen vil foregå på engelsk.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 21
  • Forberedelse (anslået)
  • 161
  • Teoretiske øvelser
  • 21
  • Eksamen
  • 3
  • I alt
  • 206
Løbende feedback i undervisningsforløbet

I øvelsestimerne arbejdes der med anvendelse af de videnskabsteoretiske begreber under feedback fra medstuderende og underviser.

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 3 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Opgavesæt med spørgsmål, der dækker kursets pensum.

Den skriftlige stedprøve er en ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve)
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

1 A4-side med noter. Ingen andre hjælpemidler er tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen

Samme som ordinær eksamen.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet under målbeskrivelsen.