NNDA07002U Naturvidenskabelig kommunikation og formidling (NatKomm)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Science Communication (NatKomm)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i de fysiske fag
Bacheloruddannelsen i geografi og geoinformatik
Bacheloruddannelsen i idræt
Bacheloruddannelsen i kemi
Bacheloruddannelsen i biologi
Kursusindhold

Kurset handler om formidling af naturvidenskabelig viden til målgrupper uden for deltagernes eget fagområde. Der arbejdes på at formidle på en måde så målgruppen kan forstå, samt bliver fastholdt og engageret i, indholdet. Deltagerne vil i løbet af kurset skulle reflektere over egne og andres formidlingsprodukter med udgangspunkt i formidlings- og kommunikationsteori. Kurset retter sig mod formidling som foregår uden for skoler og uddannelsesinstitutioner.

Kursets hovedområder er:

  • Kommunikationsteori; herunder målgrupper, budskab, medier, evaluering, naturvidenskab som genstandsfelt osv.
  • Mundtlig kommunikation og formidling; herunder retorik, narrativitet og præsentationsteknik.
  • Skriftlig formidling; herunder sprog (hverdags/videnskabeligt) og journalistisk metode.
Målbeskrivelser

Deltagerne tilegner sig gennem kurset og dets indhold viden om:

  • Relevante grundbegreber indenfor kommunikationsteori
  • Relevante kommunikationsformer og disses kendetegn
  • De særegne kendetegn og udfordring ved formidlingen af naturvidenskabelig viden.

 

Deltagerne tilegner sig gennem kurset og dets indhold færdigheder til at:

  • Konstruere skitser af formidlingsprodukter
  • Omforme naturvidenskabelig viden med henblik på formidling til forskellige målgrupper.
  • Analysere egne og andres formidlingsprodukter
  • Identificere og forholde sig til medievaner og andre kendetegn ved specifikke målgrupper.

 

Deltagerne tilegner sig gennem kurset og dets indhold kompetencer til at kunne:

  • Udvælge og omforme naturfaglig viden til en specifik målgruppe på baggrund af indsigt i målgruppens forudsætninger og præferencer.
  • Kommunikere naturfaglig viden til en specifik målgruppe på en måde, der fastholder og engagerer modtagerne, samt giver mening for dem.
  • Diskutere og reflektere over egen og andres formidling med afsæt i det teoretiske og erfaringsbaserede tilgang til kommunikation og formidling som indgår i kurset. 

Denne viden og disse færdigheder og kompetencer tilegnes/opøves primært inden for skriftlig og mundtlig kommunikation og formidling.

Undervisningsmateriale

Der udarbejdes en elektronisk materialesamling via Absalon. Derudover indgår:

Jørgensen, P. S. (2001). Talegaver: mundtlig fremstilling for studerende, Forlaget Samfundslitteratur

Rienecker, L., M. G. Peter Stray Jørgensen, et al. (2008). Skriv en artikel, Forlaget Samfundslitteratur.

1,5 års studier svarende til 90 beståede ECTS-point
Undervisningen er bygget op med en vekselvirkning mellem for det første faglige oplæg, og opsamling af temaer og teori, for det andet deltagernes selvstændige arbejde med eksempler og problemer inden for kursets temaer, og for det tredje gruppearbejde og fælles diskussioner på holdet. I løbet af kurset arbejdes med afleveringsopgaver, hvor deltagerne gør erfaringer med at fremstille og reflektere over egne og andres formidlingsprodukter. En afgørende del af kursusudbyttet opnås ved at deltage i undervisningen og i øvelserne.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 20
  • Forberedelse
  • 60
  • Forelæsninger
  • 30
  • Praktiske øvelser
  • 30
  • Projektarbejde
  • 50
  • Vejledning
  • 16
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Mundtligt forsvar, 30 min.
Eksamen er uden forberedelse. Deltagerne samler i løbet af kurset en porteføjle af afleveringsopgaver. Et udvalg af disse samles og vedlægges en reflektionstekst.

Ved det mundtlige forsvar får deltagerne mulighed for at fremlægge deres portefølje samt deres reflektioner over porteføljens elementer. Derefter former forsvaret sig om en diskussion om porteføljen i relation til det faglige indhold i kurset.
Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i form af aflevering af de obligatoriske afleveringsopgaver
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen
Eksamen tager udganspunkt i et formidlingsprodukt på 3-6000 anslag plus en refleksionstekst på 16000 anslag med 14 dage til løsning. Formidlingsproduktet fremlæges til den mundtlig eksamen, hvorefter kursets faglige indhold diskuteres i maks. 30 minutter (inkl. votering). Indstillingskravet til reeksamen er de samme fire opgaver som ved ordinær eksamen. manglende opgaverne skal afleveres individuelt til kursusansvarlig for at kunne blive indstillet til reeksamen.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen