NMAA05016U Matematik i undervisningsmæssig sammenhæng (UvMat)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Mathematics in a Teaching Context (UvMat)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i matematik

Kursusindhold

Vi fordyber os i udvalgte emner vedr. tal, algebra og stokastik. Det gymnasiale stof genbesøges fra et underviserperspektiv, på basis af universitetsmatematik som I har lært i forudsætningskurserne, særlig LinAlg og An0. Der arbejdes specielt med : kombinatorik og induktionsbeviser; polynomier; logiske aspekter af ligningsløsning; decimalrepræsentationer og delmængder af de reelle tal; modellering med funktioner og følger, herunder regressionsmetoder; elementær sandsynlighedsregning. 

Målbeskrivelser

Den tilstræbte viden er en uddybning af forudsætningskurserne inden for det det angivne indhold med henblik på udvalgte emner fra gymnasiets matematikpensum. Dette sker gennem bla. kompetencerne at

  • løse mere krævende faglige opgaver i de behandlede emner
  • udvælge eller udarbejde sammenhængende præsentationer af delemner
  • formulere opgaver indenfor emnerne, herunder mere udfordrende og problemorienterede
  • forholde sig kritisk til relevante ressourcer i arbejdet (herunder teknologiske hjælpemidler, internetsider og lærebøger)
  • arbejde med de behandlede emners betydning (fx brug) i andre gymnasiefag

samt andet selstændigt arbejde med gymnasiet kernestof.

Hertil forventes den studerende ved kursets slutning at beherske færdigheder i form af teknisk formåen inden for traditionelle blyant-papir teknikker, anvendelser af matematikprogrammer og informationssøgning på internettet.

Undervisningsmateriale

A. Sultan og A. Artzt: The Mathematics that every secondary school math teacher needs to know (2. udg., Routledge 2018).

Analyse 1 (An1) senest i samme blok
3 timers forelæsninger og 5 timers øvelser og vejledning per uge i 7 uger.
Det er ok at tage Analyse 1 sideløbende i blok 4, men forudsætningskurserne (An0, LinAlg, MatIntro) bruges intensivt og skal derfor være bestået.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 21
  • Forberedelse (anslået)
  • 97
  • Teoretiske øvelser
  • 21
  • Vejledning
  • 14
  • Eksamen
  • 53
  • I alt
  • 206
Skriftlig
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 5 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Den skriftlige stedprøve er en ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve)
Krav til indstilling til eksamen

Godkendelse af mindst 4 ud af 7 ugentlige opgaver. 

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

KU’s eksamenshus stiller computere til rådighed ved ITX-eksamenen.
Egne digitale hjælpemidler, såsom computer, tablet, lommeregner, mobiltelefon mv. må ikke medbringes.

Bøger, noter og lignende kan medbringes i papirform eller uploades før eksamen og tilgås digitalt fra ITX-computeren. Læs mere om dette på Studieinformation.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
Reeksamen

Som den ordinære eksamen.

For at gå til re-eksamen skal mindst 4 ud af de stillede 7 opgaver være godkendt. Hvis dette krav ikke blev opfyldt under kurset, skal alle de ikke-godkendte opgaver genafleveres og godkendes senest tre uger før begyndelsen af re-eksamensugen.

Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre, at vedkommende lever op til fagets målbeskrivelse.