NKEA05034U Videnskabsteori og etik for de kemiske fag (VtKem)
Theory of Science and Ethics for Chemical Sciences (VtKem)
Bacheloruddannelsen i kemi
Bacheloruddannelsen i biokemi
Bacheloruddannelsen i nanoscience
Kurset er en ufuldstændig introduktion til den naturvidenskabelige forsknings struktur og sædvanlige spilleregler; det omfatter syv ugers undervisning med følgende emner:
Den naturvidenskabelige metode. Først afgrænses
de naturvidenskabelige aktiviteter, og den naturvidenskabelige
metode søges skitseret.
Den naturvidenskabelige forklaring. Dernæst
undersøges vejen til forklaringen, og de krav man bør stille til
forklaringsmodeller og teorier.
Valensbegrebet. Bindingsbegrebets fremkomst og
udvikling (fra Lavoisier til Lewis) benyttes som illustration af
hvordan og hvorfor teorier afløser hinanden.
Opdagelsens møde med etablissementet. En række
forholdsvis nutidige forklaringer der afgørende udfordrede den
hidtidige tænkemåde: Wegener, Benveniste, Alvarez.
Do no evil - ikke snyde, ikke skade. Blandt de
etiske problemstillinger diskuteres publikationspraksis,
uhæderlighed indenfor naturvidenskaben, og forskellige problemer
forbundet med anvendelse af naturvidenskabelige resultater og i
forbindelse med placering af ansvar.
Molekylærvidenskabernes særkende og Naturvidenskabens
skiftende normer.
Afslutningsvis betragtes dels de forhold der særlig kendetegner
forskning indenfor kemi og tilgrænsende områder, dels
naturvidenskabens ændrede rolle i samfundet (og denne ændrings
betydning for forskernes normer).
Efter kurset bør den studerendes kompetencer omfatte evnen til selvstændigt at beskrive og vurdere hvordan naturvidenskabelige teorier opstilles og afprøves, hvordan ideen om atomer, molekyler og ioner er blevet udviklet sammen med valensbegrebet, hvordan ukonventionelle teorier modtages, hvordan dagligdagens moralske dilemmaer i henseende til uvederhæftighed og ansvar håndteres, og hvordan forskernes og institutionernes normer ændrer sig.
Efter kurset bør den studerendes færdigheder omfatte evnen til at gengive og kritisk diskutere de simple videnskabsteoretiske generaliseringer som de der i kurset tilskrives Kragh, Kuhn og Popper, såvel som anvende disse regler på valensbegrebets udvikling og på de forskellige cases der præsenteres på kurset.
Efter kurset bør den studerendes viden omfatte et overblik over hvordan kemiske forklaringsmodeller er opbygget, hvilke begrebsmæssige rammer de bliver til indenfor, og hvordan modellerne kan undersøges kritisk. Dertil kommer et overblik over bindingsbegrebets udvikling fra Lavoisier til Lewis, og et kendskab til de sædvanlige spilleregler hvad angår faglige publikationer, plagiat og anden form for uhæderlighed, og ansvarsplacering.
Noter, handouts og tidsskriftartikler (findes på Absalon som pdf-filer)
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 20
- Forberedelse
- 126
- Forelæsninger
- 40
- Projektarbejde
- 20
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minIngen forberedelse
- Krav til indstilling til eksamen
Deltagerpræsentation og tilhørende rapport skal være godkendt før eksamen.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
samme som ordinære eksamen. Deltagerpræsentation og tilhørende rapport (evt fra tidligere deltagelse i kurset) skal være godkendt før re-eksamen. Der kan ikke ses bort fra krav om gennemførte øvelser/ laboratorieøvelser, og studerende, der ikke opfylder kravet skal derfor følge kurset igen det kommende studieår
Kriterier for bedømmelse
Ved eksamen forventes den studerende at kunne beskrive og vurdere hvordan naturvidenskabelige teorier opstilles og afprøves, hvordan ideen om atomer, molekyler og ioner er blevet udviklet sammen med valensbegrebet, hvordan ukonventionelle teorier modtages, hvordan dagligdagens moralske dilemmaer i henseende til uvederhæftighed og ansvar håndteres, og hvordan forskernes og institutionernes normer ændrer sig.
Den studerende bør tillige kunne gengive og kritisk diskutere de simple videnskabsteoretiske generaliseringer som de der i kurset tilskrives Kragh, Kuhn og Popper, såvel som anvende disse regler på valensbegrebets udvikling og på de forskellige cases der præsenteres på kurset.
Endelig bør den studerende have et overblik over hvordan kemiske forklaringsmodeller er opbygget, hvilke begrebsmæssige rammer de bliver til indenfor, og hvordan modellerne kan undersøges kritisk. Dertil kommer et overblik over bindingsbegrebets udvikling fra Lavoisier til Lewis, og et kendskab til de sædvanlige spilleregler hvad angår faglige publikationer, plagiat og anden form for uhæderlighed, og ansvarsplacering.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NKEA05034U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1 og Blok 4
Forstået som blok 1A og blok 4C
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Kemisk Institut
Kursusansvarlige
- Steen Hammerum (5-757667677042656a676f306d7730666d)