NIGB15028U Planter og teknologi i landskabsarkitektur 1
Plants and Technology in Landscape Architecture 1
Bacheloruddannelsen i landskabsarkitektur
Planter og teknologi 1 er et studio-kusus. Kurset undersøger og
udforsker funktionelle, biologiske, miljømæssige og
teknologiske aspekter i landskabsarkitektur gennem en række fagligt
tematiserede kursusopgaver. Kunstneriske og æstetiske aspekter, som
er en integreret del af landskabsarkitektur indgår
og samvirker med den faglige fokus på planter og
teknologi.
Emnerne er fagligt velafgrænsede hvor der fokuseres på eksempelvis;
græs, bevoksning, bytræer, parktræer, befæstelser, terræn, eller
emner der går på tværs, f.eks. bynatur eller regnvandshåndtering.
Kurset udbygger den studerendes basisviden indenfor
landskabsarkitekturen med detaljeret viden om materialer,
konstruktioner og anlægs/driftsprocesser med fokus på teknologi og
tradition. Kurset er struktureret som en kombination af
forelæsninger, ekskursioner og feltarbejde, øvelser og
forberedelse, hvor viden om planter og teknologi tilegnes i en
vekselvirkning med løsning af landskabsarkitektoniske problemer.
Gennem forelæsninger introduceres et udvalg af litteratur,
normer og standarder der relateres til den landskabsarkitektoniske
praksis indenfor planlægning, projektering og forvaltning. Ved
ekskursioner og feltarbejde udbygges den studerendes forståelse af
hvorledes man skaber landskabsarkitektur baseret på en viden om
materialer, konstruktioner og anlægs/driftsprocesser. Øvelser
omfatter problembasserede opmåling-, vurdering- og
skitseringsopgaver hvor viden fra ekskursioner, litteratur og
forelæsninger afprøves. Øvelser omfatter desuden deltagelse i
’kritikker’ hvor det igangværende arbejdet med øvelsesopgaver
fremvises og evalueres af medstuderende og undervisere. Den
studerende forbereder sig ved at læse den anviste litteratur og
forsætte arbejdet med de problembasserede øvelser gennem en
vekselvirkning mellem skitsering og indhentning af viden.
Kurset forbereder den studerende til arbejdet med et større
landskabsprojekt, der planlægges og projekteres fra program til
hovedprojekt i Planter og teknologi 2.
Målet er at opnår et dybere kendskab til planlægningsprocessen og en klarere forståelse af hvordan viden om materialer, konstruktioner og drift/forvaltningsprocesser er i spil i den landskabsarkitektoniske arbejdsproces. Kurset går i dybden med en række temaer inden for landskabsarkitekturen, men ikke alle. Målet er at den studerende efter kurset har fået styrket evnen til at indhente relevant viden, udvikle og afprøve landskabsarkitektoniske løsninger gennem skitsering og vurdere deres landskabsarkitektoniske kvaliteter.
Den studerende udvikler viden og færdigheder inden for landskabsarkitektfagets arbejdsmetoder gennem udarbejdelse af kursusopgaver. Viden om planter, vegetationstyper, materialer, samt tekniske, konstruktive og biologiske forhold indgår i landskabsarkitektens planlægning og projektering. Landskabsarkitektfagets arbejdsmetoder, som skitsering, planlægning og projektering, detaljering udvikler og nuancerer viden og færdigheder.
Efter kurset har den studerende følgende;
Viden
- Overblik over væsentlige kilder til viden i forbindelse med design og detaljeret projektering inden for landskabsarkitektur
- Viden om terrænbehandling, befæstelser og vegetation på professionsniveau.
- Viden om landskabsarkitekturen som et samspil mellem æstetiske og funktionelle hensyn.
Færdigheder
- Kan indhente og omsætte relevant viden til udvikling af landskabsarkitektoniske løsninger gennem skitsering
- At kunne anvende CAD og andre digitale redskaber.
- At kunne formidle faglige problemstillinger og løsninger mundtligt, skriftligt og visuelt.
Kompetencer
- at kunne argumentere for valg, og reflektere over egne og andres designforslag
- at kunne syntetisere viden og konkrete undersøgelser i et landskabsprojekt.
- at kunne skabe bæredygtige løsninger inden for landskabsarkitekturen.
- at kunne reflektere over hvordan viden om planter og teknologi bidrager til udvikling af et landskabsarkitekt projekt.
Se detaljeret litteraturliste på Absalon,
Anbefalet kursuslitteratur:
- Brander Poul Erik: Træer og buske i by og land, Forlaget Grønt Miljø
- Holgersen og Dam: Befæstelser, Forlaget Grønt Miljø
- Normer og vejledning for Anlægsgartnerarbejde. Danske Anlægsgartnere. Forlaget Grønt Miljø.
- Olsen Ib Asger: Planter i miljøet Forlaget Grønt Miljø
Arbejdet er organiseret i en kombination af gruppearbejde og individuelt arbejde med øvelserne i fokus. Kursusopgaver til aflevering udarbejdes individuelt. Det forudsættes at den studerende arbejder individuelt (eller i grupper) mellem de skemalagte aktiviteter og desuden deltager aktivt ved Pin-up og andre fremlæggelser.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 237
- Øvelser
- 105
- Feltarbejde
- 30
- Ekskursioner
- 20
- I alt
- 412
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEt antal kursusopgaver samles individuelt i den skriftlige aflevering og afleveres senest i eksamensugen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Genaflevering af skriftlige kursusopgaver efter aftale med kursusansvarlig.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGB15028U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- 50
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jan Støvring (jls@ign.ku.dk)
Undervisere
Jan Støvring, jls@ign.ku.dk, Institut for Geovidenskab og
Naturforvaltning
Torben Ebbesen Dam, toda@ign.ku.dk, Institut for Geovidenskab og
Naturforvaltning, Tlf: 353-31797