NIFB13001U Fagets videnskabsteori - økonomi

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Philosophy of Science - Economics

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i miljø- og fødevareøkonomi
Bacheloruddannelsen i naturressourcer

Kursusindhold

Kurset vil introducere de studerende til at se og forstå miljø- og fødevareøkonomi og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske og etiske spørgsmål, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til anvendt økonomi.

Der gives en introduktion til centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder data, model og virkelighed, hypotese, videnskabelig usikkerhed og kausalitet. Disse begreber vil blive brugt til at analysere økonomiens fundamentale antagelser om rationel adfærd og centrale teoridannelser inden for mikroøkonomi, makroøkonomi samt økonometri.

Kurset vil tematisere etiske problemstillinger inden for miljø- og fødevareøkonomi i relation til centrale etiske teorier. Desuden introducerer kurset grundlæggende principper for god videnskabelig praksis med særligt fokus på gråzoner mellem god praksis og videnskabelig uredelighed.

Endelig præsenteres nogle økonomisk-samfundsmæssige problemstillinger, der vedrører bæredygtighed under inddragelse af emner som fx. fødevare- og energiproduktion, klimaforandringer, fattigdom, biodiversitet og grøn omstilling, hvor brugen af økonomiske metoder analyseres ud fra såvel videnskabsteori som etisk teori.

Målbeskrivelser

Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:

Kompetencer:

Diskutere væsentlige etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i økonomiske og andre relevante kontekster.

Færdigheder:

Analysere væsentlige etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i økonomiske og andre relevante kontekster.

Analysere egen praksis fra et redelighedsmæssigt perspektiv

Viden:

Redegøre for udvalgte etiske og videnskabsteoretiske begreber med relevans for økonomi

Identificere væsentlige etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i økonomiske og andre relevante kontekster.

Redegøre for principperne for god videnskabelig praksis og reglerne vedrørende brud på god videnskabelig praksis.

 

Undervisningsmaterialet består af en eller flere lærebøger samt artikler.

Forelæsninger, øvelser og diskussion. Der afleveres 2 obligatoriske skriftlige opgaver i løbet af kurset.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 25
  • Forberedelse (anslået)
  • 120
  • Praktiske øvelser
  • 30
  • Projektarbejde
  • 30
  • Eksamen
  • 1
  • I alt
  • 206
Skriftlig
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 minutter
Prøveformsdetaljer
Mundtlig eksamen. 20 minutter inklusive votering. Ingen forberedelsestid. Spørgsmål udleveres i løbet af kurset
Krav til indstilling til eksamen

Aflevering og godkendelse af 2 mindre opgaver, der indgår som en integreret del af kurset. Den ene er individuel, den anden i gruppe.

Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Der må medbringes 1 A4 ark med noter til hvert eksamensspørgsmål, som

kan konsulteres under eksamen

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Samme som ordinær eksamen.

Hvis den studerende ikke har afleveret de obligatoriske opgaver, skal de afleveres senest tre uger inden reeksamen. Opgaverne skal godkendes inden reeksamen.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelser