NIDB10002U Idrætspraksis og teori 1 (PT-1)
Sport practice and theory 1 (PT-1)
Boldbasis: Afleveringssamarbejde, spilbarhed, kommunikation, tekniske og taktiske angrebshandlinger, tekniske og taktiske forsvarshandlinger, spilkonstruktion, spiludvikling spiljustering og spilevaluering, bolddidaktiske modeller og spillederrollen.
Kropsbasis: Basale og tværfaglige kropsaktiviteter samt tematiseringer hentet fra f.eks. atletik, rytmisk bevægelse og redskabsgymnastik. I det tematiske forløb indgår: Grænser, indlæringsstategier, kommunikation, kropskontakt, mental træning, rytme, tillid/tryghed, kropsbevidsthed og kreativitet. Derudover arbejdes med forståelse for sammenhænge mellem musik og bevægelse samt grundlæggende opvarmningsprincipper.
Vandbasis med livredning: Teoretisk og praktisk gennemgang af generelle fysiske principper for bevægelse og ophold i vand. Udvikling af kropslig kompetence i relation til opdrift og tyngde, vandret og lodret balance, fald og glid, at skabe fart og rotere om akser. Kropslig sansning i vand, angst og tillidsrelaterede oplevelsers betydning for bevægelsesadfærd i vand. Brug af multimedie i læringsprocesser. Forebyggelse af ulykker, kendskab til egne og andres reaktioner ved ophold i vand, svømning under vand, vandtrædning, dykning, bjærgning, ophaling, livreddende førstehjælp og livredningsteori.
Den studerende skal gennem kropsbasisforløbet opnå:
VIDEN:
- Opnå en basal teoretisk og praksisforankret forståelse for det komplekse samspil mellem de kropslige, sociale, psykiske, følelsesmæssige og mentale processer i forbindelse med kropsbasis.
- Gennem læreprocessen udvikle indsigt i de til mange målgrupper overførbare værdier og potentialer, der ligger i arbejdet med kropsbasis.
- Opnå grundlæggende viden om sammenhængen mellem musik og bevægelse.
FÆRDIGHEDER: Den studerende skal
- Vise praktisk færdighed i opvarmningsprincipper, bevægelsens musikalitet, sammenhænge mellem musik og bevægelse, formskema, taktarter og BPM.
- Demonstrere grundlæggende kropsbevidsthed, kvalitativt bearbejdede bevægelser og gruppedynamisk praksiskompetence på baggrund af det tematiske og praksisorienterede tværfaglige arbejde med fx kropskontakt, indlæringsstrategier, kommunikation, mental træning, rytme, tillid/tryghed, grænser, kropsbevidsthed og kreativitet.
KOMPETENCER:
Demonstrere evne til selvstændigt at integrere,
udvikle, udtrykke, reflektere og vise såvel praktiske som
teoretiske aspekter af den kropslige, personlige og sociale læring.
Også her skal den studerende demonstrere en grundlæggende
kropsbevidsthed og bevægelsesfaglig kompetence.
Boldbasis:
Den studerende skal gennem boldbasisforløbet
opnå:
VIDEN: Den studerende skal opnå viden om
boldspil generelt. Herunder basal viden om de væsentlige parametre
som gør at spillet fungerer både på et personligt som kollektivt
plan ud fra praksisteorien. Desuden skal den studerende via
personlige erfaringer opnå viden om mangfoldigheden i boldspil samt
basale kundskaber i forhold til opvarmning i boldspil.
FÆRDIGHEDER: Den studerende skal opnå indsigt i og
kunne udføre taktiske forsvars- og angrebshandlinger, der er
fælles for boldspil, såsom personopdækning, zoneopdækning,
spilbarhed, afleveringssamarbejde, dybde og bredde. Udføre opgaver
hvor der arbejdes med kropslig og verbal kommunikation i med-
og modspilssituationer indenfor boldspil såvel som samspillet
mellem kropslige, sociale, psykofysiske og mentale processer.
KOMPETEMCER: Den studerende skal udvikle
evnen til at reflektere over praksis og egen læring i relation til
anvendt teori. Yderligere skal den studerende opnå kompetencer med
hensyn til spilkonstruktion, spiludvikling og spiljustering i
relation til bolddidaktiske modeller.
Vandbasis med livredning:
Den studerende skal gennem forløbet:
VIDEN
- Gennem egne reflekterede erfaringer opnå basal
forståelse for det komplekse samspil mellem de kropslige, sociale,
psykiske, følelsesmæssige og mentale processer i forbindelse med
udvikling af færdigheder i vand.
- Opnå forståelse for og accept af angst.
- Udvikle bevidsthed om læreprocessen og erfare de til mange
målgrupper overførbare værdier og potentialer, der ligger i
arbejdet med vandbasis.
- Opnå bred teoretisk indsigt i basal hydrodynamik.
FÆRDIGHEDER
- Opnå alsidige, praktiske, kropslige erfaringer med
bevægelse i vand.
- Demonstrere evne til at udvikle egne bevægelsesmønstre under
effektiv udnyttelse af principper for bevægelse i vand.
- Opnå erfaring med brug af multimedier i læringsprocesser.
KOMPETENCE
- Kunne handle igennem tillidsrelateret adfærd,
bl.a. i samarbejde med andre.
- Udvikle handlekompetence i relation til såvel reel
redningsaktivitet som aktiv deltagelse i praksissituationer med
forebyggelse af ulykker i vand som mål.
Kun for egne studerende optaget på bacheloruddannelsen i idræt.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 130
- Forelæsninger
- 6
- Praktiske øvelser
- 70
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelseHvert af de tre studieelementer (boldbasis, kropsbasis og vandbasis) evalueres med en selvstændig karakter og der udregnes en gennemsnitskarakter for kurset. Karaktererne i de enkelte studieelementer fremgår af et bilag, når kurserne Idrætspraksis og teori 1-6 er bestået.
Desuden gælder et krav om registreret aktiv deltagelse i mindst 80 procent af al undervisning ved hver enkelt selvstændigt evalueret del af fagelementet. Ved aktiv deltagelse forstås: at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc. Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.
Prøvens indhold
* Boldbasis:
Den studerende evalueres på baggrund af praktisk niveau, deløvelser/opgaver og udformning/fremlæggelse af en opgave i spilkonstruktion samt en spilevalueringsopgave.
* Kropsbasis:
Den studerende evalueres på baggrund af fremlæggelse af musikopgave, praktisk niveau samt deltagelse i udformning og fremlæggelse af den afsluttende performance og individuelle opgave.
* Vandbasis med livredning:
Den studerende evalueres på baggrund af teoretiske og praktiske færdigheder demonstreret i undervisningsforløbet samt evnen til at analysere og vurdere egen praksis ved brug af multimedie. Dette eksemplificeres ved analyse og vurdering af rygcrawl og livredningspraksis. Der vil være en praktisk prøve i livredningsfærdighed. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
- Som ordinær eksamen.
Delelementer, der allerede er bestået ved en tidligere eksamenstermin kan genafleveres uden genbedømmelse ved reeksamen. Det gælder også eventuelle skriftlige gruppeopgaver, der danne grundlag for en individuel bedømmelse. Har den studerende ikke tidligere medvirket i gruppeopgave, skal tilsvarende opgave udarbejdes individuelt.
Et opfyldt krav om aktiv deltagelse kan ”genbruges” de første tre eksamensmuligheder efter registreringen.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives, når den studerende demonstrerer:
- Evne til i praksis at kunne anvende taktiske forsvars- og angrebshandlinger, der er fælles for boldspil.
- Evne til at anvende fagets teori og terminologi.
- Evne til at føre en overbevisnede og velargumenteret evaluering, diskussion og vurdering af et boldbasisspil i relation til spillets formål.
- Evne til at foretage kvalificeret og teoriunderbygget videreudvikling af et boldbasisspil ved at fremsætte relevante og nyskabende spiljusteringer for at spillet opfylder dets formål på en bedre og mere optimal måde.
Kropsbasis:
Karakteren 12 gives, når den studerende demonstrerer:
- Evne til at kunne arbejde eksperimenterende og såvel personligt som bevægelsesfagligt udviklende med praksis og selvstændigt reflekterende i forhold til teoretiske begreber og praksisoplevelser.
- Nærvær, musikalitet, ekspressivitet og et højt bevægelsesteknisk niveau i en for kropsbasis relevant kontekst.
- Stor kropslig kreativitet og tværfaglig indsigt i udviklingen af kropsbasisprojektet.
- Analyseevne og klar og selvstændigt forankret teoretisk indsigt og nuanceret reflektionsevne i den teoretiske del af kropsbasisopgaven.
- Korrekt anvendelse af referencer såvel obligatoriske som selvstændigt udvalgte
Vandbasis med livredning:
Karakteren 12 gives når den studerende demonstrerer
evne til:
- At svømme 50m med synlig funktionel inddragelse af alle basale elementer i relation til bevægelse i vand. Der fremvises rygcrawl med start og vending.
- At anvende relevante begreber i forbindelse med beskrivelse og videoanalyse af egen praksis.
- At vurdere og beskrive udvalgte generelle vandbasiselementers betydning for eget færdighedsniveau og visioner for videre udvikling.
- At benytte multimedier i forskellige former i læringsprocessen.
- At gennemføre redningssituationer med overskud, sikkert overblik, synlig anvendelse af funktionel teknik og beroligende adfærd.
- At formulere relevante mål for den videre udvikling for sig selv og gruppen og anvise enkelte gode råd til processen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB10002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C (man 13-17 + ons 8-17)
- Kursuskapacitet
- 125
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Helle Winther (8-6b7a6c71776b68754371687b76316e7831676e)
Boldbasis: Jacob Wienecke, sektionen for "Motorisk kontrol og biomekanik", tlf.nr.: 35327590, E-mail: jwienecke@ifi.ku.dk
Kropsbasis: Helle Winther, sektionen for "Krop, læring og identitet", tlf.nr.: 35320806, E-mail: hwinther@ifi.ku.dk