NGEB10011U Problemorienteret projektarbejde (ProjGeog)
Problem-oriented Project Work (ProjGeog)
Bacheloruddannelsen i geografi og geoinformatik
Formålet med kurset er at lære de studerende at udarbejde en videnskabelig akademisk opgave med en geografisk problemstilling på elementært niveau, hvor der både lægges vægt på det metodiske/opgave tekniske og det faglige indhold. Den skriftlige opgave udarbejdes i grupper af tre studerende, og den væsentligste undervisningsform er vejledning.
Kurset er placeret efter den obligatoriske fælles del på BSc uddannelsen, hvor igennem de studerende bliver præsenteret for en bred vifte af geografifagligheder og værktøjer, så som GIS og statistik, interviewundersøgelser mm.
Kurset skal opfattes som en 'træningsbane', hvor ovennævnte fagligheder og værktøjer, plus evt andre, kan komme til udfoldelse. Der gives plads til, at de studerende kan afprøve deres idéer og i bedømmelsen tages der hensyn til at den skriftlige opgave ikke er 'perfekt'.
Kurset giver gennem en række forlelæsninger en intoduktion til det ’problemorienterede’ projektarbejde, herunder pentagonmodellen, og fomalia vedrørende opbygning og strukturering af videnskabelige opgaver. Emner som videnskabelig redelighed og plagiering berøres også.
Dernæst og sideløbende danner de studerende grupper og finder emne, hvilket delvist er lærerstyret. Når grupperne er etablerede, allokeres der en vejleder til hver gruppe og undervisningen fortsætter via vejledning. Ved slutningen af blok 3 afleverer gruppen en projektbeskrivelse, der er fundementetet til den endelige opgave.
I blok 4 fortsætter undervisningen gennem vejledning, evt. med enkelte plenumsamlinger for at adressere fælles problemer.
Viden:
Selvstændigt problemorienteret projektarbejde, gruppearbejde,
udvælgelse af geografiemne, opstilling af videnskabelig
problemstilling, problemformulering, indsamling af empiri,
metodevalg, litteratursøgning, databehandling, analyse,
opgavestrukturering, skrivning af videnskabelig akademisk opgave.
Færdigheder:
- erkende, indsamle, opstille, formulere, analysere og løse geografiske problemstillinger
- strukturere en mindre opgave
- samarbejde med medstuderende
- forståelse af hvad videnskab og videnskabelige praksis er
Kompetencer:
Uarbejdelse af videnskabelig akademisk opgave på elementært
niveau.
Se kursushjemmeside på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 14
- Projektarbejde
- 378
- Vejledning
- 20
- I alt
- 412
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, løbendeMundtlig prøve, 20 minutterDen skriftlige opgave udarbejdes løbende og afleveres inden eksamensugen. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Prøven er uden forberedelse. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Genaflevering af skriftlig opgave, 20 minutters mundtlig eksamen. Opgaven skal afleveres inden reeksamensugen. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NGEB10011U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- 92
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lars Krogh (lk@ign.ku.dk)
Undervisere
Ansatte i sektion for geografi på Institut for geovidenskab og naturforvaltning.