NFYK23009U Fysiske undervisningsforsøg (FUF)
Physics Educational Experiments
Bacheloruddannelsen i fysik
Kandidatuddannelsen i fysik
Kandidatuddannelsen i fysik med sidefag
Formål
At give den studerende kendskab til et bredt udsnit af det
forsøgsapparatur og de forsøg, som anvendes i fysikundervisningen i
gymnasiet og på kurser på tilsvarende niveau, samt kendskab til
demonstrationsforsøg på videregående uddannelser. Desuden at sætte
den studerende i stand til at kunne udvælge, opstille og udføre en
forsøgsrække til illustration af et givet emne eller område af
fysikken, samt give en skriftlig og mundtlig gennemgang af
helheden. Den studerende skal på alle trin kunne foretage relevante
overvejelser over laboratoriesikkerhed.
Indhold
Demonstrationsforsøg, projektforsøg og elevøvelser. Emnekredsen er
normalt inden for gymnasiets pensum inkl. projekter, større
skriftlige opgaver mv. Det er dog også muligt at udnytte kursets
store apparaturpark til at fokusere på mere avancerede emner,
stadig med det sigte at øve eksperimentelle færdigheder. Der
afleveres enkeltmandsrapporter med en minimal illustrerende
teori på et niveau som kan forventes af en bachelor i fysik
samt med kritisk stillingtagen til forsøgenes anvendelighed til
undervisning og en perspektivering af forsøgene. Der udføres
usikkerhedsberegning og fejlanalyse på relevant niveau samt en
gennemgang af sikkerhedsaspekter omkring eksperimenterne.
Laboratoriesikkerhed og øvrige arbejdsmiljøaspekter bearbejdes løbende i vekselvirkning med vejlederne i forbindelse med de relevante forsøg. Ved anvendelse af stoffer og kemikalier skal de studerende gennemarbejde de pågældende kemikaliebrugsanvisninger.
Færdigheder
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation omfattende
væsentlige elementer af nedenstående liste:
- Der er en sikker og omfattende søgning og anvendelse af støttematerialer, og der skelnes klart mellem centrale og uvæsentlige forsøg.
- Afprøvningen af forsøg er omfattende og grundig, og der gives dækkende begrundelser for udvælgelsen.
- Der vises omfattende færdigheder i udførelse af forsøg.
- Afleveringerne er klare og forståelige for målgruppen i gymnasieskolen.
- Databehandlingen (hvor der er tale om målinger) er grundig med grafer, tabeller mm. anvendt på en for indlæring optimal måde.
- Sikkerhed og arbejdsmiljø er overalt inddraget og overvejet på en hensigtsmæssig og helt dækkende måde.
- Rapporten er sammenhængende med fokus på centrale eksperimenter og en hensigtsmæssig efterbehandling af forsøgene, opstilling, sikkerhed mm. Den er en letlæselig, klart opstillet beskrivelse af et eksperimentelt forløb, der belyser et eller flere emner, der er relevante for undervisning på gymnasielt niveau. Der gives dækkende begrundelser for inddragning af forsøgene, og der er redegjort for, hvor i sammenhængen de bruges.
- Der redegøres i rapporten for fysikken i emnet på en dækkende, korrekt og relevant måde på universitetsniveau.
- Det mundtlige forsvar er levende, sammenhængende og klart forståelig. Der anvendes optimal brug af AV hjælpemidler, forsøgene bringes ind i deres rette sammenhæng ud fra opgavestillingen.
- De demonstrerede forsøg ved eksamen er udvalgt hensigtsmæssigt og er centrale, og de er veludført. Den minimale teoretiske baggrund er velgennemtænkt og støtter på en optimal måde læringsudbyttet af det eksperimentelle forløb.
Viden
Efter kurset forventes den aktive studerende at have tilegnet sig
kendskab til et bredt udsnit af det forsøgsapparatur og en bred
vifte af de forsøg, som anvendes i fysikundervisningen i
gymnasieskolen. Den studerende har også tilegnet sig kendskab til
eksperimentelt arbejde på kandidatniveau.
Kompetencer
Den studerende vil have opnået erfaring med at udvælge, opstille og
udføre en forsøgsrække til illustration af et givet emne eller
område af fysikken, samt med at give en skriftlig og mundtlig
gennemgang af helheden. Den studerende vil have lært at foretage
relevante overvejelser over laboratoriesikkerhed. Den studerende
vil have øvet didaktiske overvejelser over sit eget såvel som
andres undervisningsforløb, f.eks. velovervejede valg mellem
deduktiv og induktiv læring af konkrete emner og
hensigtsmæssigheden af forskellige forsøgstyper for at opnå
det bedste læringsudbytte.
Studenten søger selv (under vejledning) materiale og eksperimentbeskrivelser, f.eks. på nettet, i lærebøger, i tidligere FUF noter, eller i firmavejledninger for det anvendte apparatur.
Der forventes en høj grad af selvstændighed af den studerende i valg af forsøg og baggrundsmateriale.
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået BA-uddannelse.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse (anslået)
- 140,5
- Praktiske øvelser
- 65
- Eksamen
- 0,5
- I alt
- 206,0
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelse, løbende
- Prøveformsdetaljer
- Den endelige karakter gives ud fra følgende vægtning af den
studerendes arbejde:
Tre afleveringer (hver 10%)
Projektrapport (10%)
Mundtligt forsvar af projektet (60%)
Alle delelementer skal afleveres, men skal ikke bestås separat. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen. Alle delelementer skal afleveres/afholdes igen, men tidligere afleveringer kan godt genbruges (evt. forbedres). Afleveringer og projektrapport skal afleveres senest 2 uger før den mundtlige reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NFYK23009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 20
Der kan være færre pladser, hvis du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Niels Bohr Institutet
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Ian Bearden (bearden@nbi.ku.dk)