NFYB23004U Mekanik for nanoscience
Mechanics for Nanoscience
Bacheloruddannelsen i nanoscience
Det overordnede formål er at sætte den studerende i stand til at anvende metoder fra klassisk mekanik og ikke-lineære systemer til at løse konkrete matematiske og fysiske problemstillinger. Den studerende trænes ligeledes i at reducere mere eller mindre komplekse fysiske problemer til relativt simple løsbare modeller, samt kritisk at vurdere egne antagelser og opnåede resultater.
Følgende emner gennemgås: Kinematik, dynamik, impuls og energi bevarelse, arbejde, rotationer, harmoniske oscillationer med metoder fra lineær algebra, ikke-lineære effekter klassisk mekanik, herunder kaotisk dynamik.
Viden
Der opnås fortrolighed med Newtons love samt anvendelsen af
bevarelsessætninger for energi, impuls og impulsmoment. Studerende
forventes at forstå grundlæggende begreber i klassisk mekanik og
ikke-lineær dynamik og at kunne beskrive dem matematisk.
Færdigheder
Studiet forventes at sætte den studerende i stand til at kunne:
- Anvende grundlæggende metoder og resultater til løsning af problemer indenfor den klassiske mekanik
- Benytte matematisk terminologi og symbolsprog i løsning af sådanne opgaver
- Identificere de fysiske kræfter (herunder reaktionskræfter) der virker på et legeme
- Relatere de fysiske kræfter, der påvirker et legeme, til legemets bevægelse
- Anvende bevarelsessætninger (energi, impuls og impulsmoment) i klassisk mekaniske problemstillinger
- Anvende basale metoder fra lineær algebra til at beskrive harmoniske oscillatorer
- Forstå basal ikke-lineær dynamisk, herunder kaotisk opførsel
Kompetencer
Den studerende opnår kompetence i at beskrive fysik matematisk. Herunder at opnå fortrolighed med vektorregning, simple differentialligninger og matrix regning. Desuden at forstå hvordan kaos kan opstå i ulineære differentialligninger.
Endeligt undervisningsmateriale annonceres i Absalon. Følgende er et eksempel på forventet undervisningsmateriale:
University Physics with Modern Physics with MasteringPhysics (nyeste edition) af Hugh D. Young og Roger A. Freedman.
Få kapitler fra Steven Strogatz, ‘Nonlinear Dynamics and Chaos’ Westview (2015) (alle versioner kan bruges).
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 21
- Forberedelse (anslået)
- 124
- Teoretiske øvelser
- 56
- Eksamen
- 5
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 5 timer med opsyn.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Mundtlig eksamen 30 min ud fra 8 spørgsmål, uden forberedelsestid.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet under målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NFYB23004U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Niels Bohr Institutet
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jørgen Beck Hansen (beck@nbi.ku.dk)
Undervisere
Jørgen Beck Hansen
Mogens Høgh Jensen