NFYA09025U Eksperimental fysik (EF)
Experimental Physics (EF)
Bacheloruddannelsen i de fysiske fag
MSc Programme in Physics
- Sammenhæng mellem eksperiment og teori, konklusioner fra måledata og sikker viden
- Teori for og programmel til ikke-lineær videnskabelig databehandling, herunder opstilling af modeller
- Mundtlig og skriftlig videnskabelig præsentation
- Computerøvelser til træning af databehandling og datapræsentation´
- Små eksperimentelle øvelser i grupper til træning af databehandling og datapræsentation
- Typiske laboratorieopstillinger til forskningsformål (gæsteforedrag)
- Typiske eksperimentelle opstillinger i industrien (gæsteforedrag)
- Typiske "store faciliteter", f.eks. CERN, plasmaforskning, satelitter, røntgen/neutron stråling (gæsteforedrag)
- Et større eksperimentelt projekt i grupper, foretaget i en af forskningsgrupperne på NBI
Færdigheder
Den studerende vil efter kurset kunne:
- Opbygge og udføre forskellige typer eksperimenter.
- Vurdere og begrænse systematiske og statistiske støjkilder
- Planlægge og foretage længerevarende eksperimenter som del af
en gruppe, herunder optimering
af eksperimenttid og opretholdelse af logbog. - Opstille model og udføre ikke-lineær statistisk databehandling ved brug af MATLAB
- Visualisere data ved hjælp af MATLAB og designe figurer af videnskabelig kvalitet
- Uddrage konklusioner fra måledata
- Rapportere over et udført eksperiment skriftligt ved brug af LaTeX på en form, der er passende for videnskabeligt arbejde, som f.eks. BSc-projekt, speciale eller artikel til internationalt tidsskrift.
- Fremlægge et projekt ved en mundtlig præsentation
Viden
Den studerende vil
- kunne redegøre for de forskellige dele af et eksperiment: opstilling inkl. detektor, prøve inkl. evt. kontrol af prøvens omgivelser
- kunne redegøre for forskellige metoder til dataopsamling (detektor vs. elektrisk signal)
- kende til typiske laboratorieopstillinger og "store faciliteter"
- kende til NBIs enkelte eksperimentelle grupper og typiske eksperimentelle opstillinger
- kunne redegøre for sammenhængen mellem teori og eksperiment i fysik
Kompetencer
Den studerende vil få kompetencer i at kunne udføre selvstændige
eksperimenter, foretage numerisk analyse af data og usikkerheder,
samt rapportere resultaterne på videnskabelig form som foredrag,
rapporter og artikler.
Statistics - A Guide to the Use of Statistical Methods in the
Physical Sciences, Roger Barlow.
Dertil noter og hjemmesider.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 78
- Forelæsninger
- 24
- Kollokvier
- 12
- Praktiske øvelser
- 24
- Projektarbejde
- 48
- Teoretiske øvelser
- 16
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelseMundtlig prøveLøbende evaluering med karakter baserede på logbog (10%), 3 korte rapporter (10% hver), 1 længere projekt rapport (30%), mundligt forsvar af rapporten (30%)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
1 uge før reeksamen (gen)afleveres rapport om et 3-ugers projekt gennemført under kurset. Der holdes 15 min oplæg om projektet og 15 min diskussion/spørgsmål. Mundt præsentation udgør 60% af karakteren, 40% fra tre afleveringer og logbog under kursets forløb. Er projektet ikke gennemført, skal et nyt udføres. Projektet tildeles efter aftale med kursusansvarlig senest 4 uger inden re-eksamen og projektrapporten afleveres senest 1 uge før eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NFYA09025U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Deltagerbegrænsning på 80.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Niels Bohr Institutet
Kursusansvarlige
- Jörg Helge Müller (6-7f877e7e77845280747b407d8740767d)