NFYA06040U Videnskabsteori og etik for fysikere (VtFys)
Theory of Science and Ethics for Physics (VtFys)
Bacheloruddannelsen i nanoscience
Kurset har følgende emneoverskrifter:
- Klassisk videnskabsfilosofi:Rationalisme og empirisme
Logisk positivisme - Karl Poppers falsifikationsteori
- Thomas Kuhns teori for videnskabelig udvikling og revolutioner
- Videnskabssociologi
- Karakteristikaer ved brug af forklaring, naturlove, eksperimenter, modeller, computersimuleringer og tankeeksperimenter i den videnskabelige erkendelse
- Debatten om videnskabelig realisme
- Kvantefilosofi
- Lidt om universitetets historie. Det moderne universitet som selvejende institution og dets komplekse forhold til staten, erhvervslivet og offentligheden, dets økonomiske afhængighed af tilførte ressourcer og forskningens frihed.
- Videnskabsetik, herunder videnskabelig redelighed/uredelighed
- Forholdet mellem fysik og matematik
Færdigheder
Deltagerne forventes ved afslutning af kurset at kunne:
- Redegøre for og sammenligne forskellige videnskabsfilosofiske og -sociologiske positioner
- Anvende dem på eksempler
- Analysere og diskutere deres konsekvenser for naturvidenskabelig forskning og forskningspolitik og etik
- Reflektere kritisk over fysikkens faglige indhold og struktur og dets samfundsmæssige funktioner
- Vurdere etiske konsekvenser af videnskabelige aktiviteter
- Karakterisere og eksemplificere videnskabelige og ikke videnskabelige fremgangsmåder
- Vurdere fysikkens forhold til at andre aktiviteter og forskningsområder
Viden
Forståelse for fysikkens særpræg, styrker og begrænsninger, samt
fagets struktur og videnskabsteoretiske status. Forståelse for
fysikkens relationer til andre fagområder som f.eks. matematik og
teknologi samt fysikkens vekselvirkning med det omgivende
samfund.
Kompetencer
Opnåelse af et analytisk begrebsapparat, der giver de studerende
mulighed for kritisk og klart at kommunikere og diskutere de
teoretiske og etiske problemstillinger, som knytter sig til
fysikken, samt forholde sig til fysikken som en del af resten af
samfundet.
Trykt kompendium, kan købes i Polyteknisk Boghandel.
Sekundær litteratur (frivillig at anskaffe): Peter Godfrey-Smith "Theory and Reality - an introduction of the philosophy of science", The University of Chicago Press 2003
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0,3
- Forberedelse
- 142,7
- Forelæsninger
- 35
- Teoretiske øvelser
- 28
- I alt
- 206,0
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min.Eksamensspørgsmålene offentliggøres mindst en måned før eksamen.
- Krav til indstilling til eksamen
- Det er et krav for at deltage i eksamen, at man i en gruppe har afholdt og fået godkendt et øvelsesoplæg.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12. Den fremragende besvarelse demonstrerer overlegen sikkerhed i:
- Præcis og nuanceret beskrivelse og vurdering af videnskabelige positioner.
- Evnen til at kombinere videnskabelige positioner med eksempler fra videnskabshistorien.
- Anvendelser af filosofiske, sociologiske og etiske argumenter i fysikken.
- Selvstændige formuleringer, tydelig og velargumenteret disposition og klar dømmekraft.
Karakteren 2. Den tilstrækkelige besvarelse demonstrerer:
- Elementært kendskab til videnskabelige positioner.
- Noget kendskab til videnskabshistoriske eksempler, der er relevante for videnskabsteorien.
- Nogen forståelse for anvendelser af videnskabsteoretiske, sociologiske og etiske problemstillinger i naturvidenskaberne.
- Forståelig argumentation ved den mundtlige eksamen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NFYA06040U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Niels Bohr Institutet
Kursusansvarlige
- Per Hougaard
Undervisere
Per Hougaard, pe@rysensteen.dk
Mikkel Willum Johansen, mwj@ind.ku.dk