NFKA09006U Advanced Didactics of Mathematics (DidMatV)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Advanced Didactics of Mathematics (DidMatV)
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i
matematik
Kursusindhold
Kurset falder i to
dele, en teoretisk del og et mindre selvstændigt projekt. Den
teoretiske del sigter på at introducere den studerende til et
udvalg af nyere matematikdidaktiske teoridannelser og metoder,
herunder sådanne som vedrører
- Teorien om didaktiske situationer i matematik
- Kognitive og semiotiske aspekter af matematiklæring
- Antropologisk analyse af undervisningen og dens genstand
- Teorien om instrumentering (vedr. IT i matematikundervisningen) Den praksisrettede del består af et mindre projektarbejde, hvor den studerende – under anvendelse af en eller flere af de nævnte teoretiske perspektiver – kan fordybe sig i en selvvalgt problemstilling vedr. matematikundervisning på (typisk) sekundært niveau.
Målbeskrivelser
Viden. Den studerende skal ved
kursets afslutning kende betydning af og sammenhænge i udvalgte
grundbegreber og metoder fra matematikkens didaktik, herunder: a
priori og a posteriori analyse, didaktisk situation, adidaktisk
situation, objektivt og subjektivt didaktisk miljø, didaktiske
kontrakter samt niveauer heri, fundamental situation, ekstern og
intern transposition, praxeologi, matematiske og didaktiske
organisationer, niveauer af didaktisk co-determination, studie- og
forskningsforløb, semiotiske repræsentationer af matematiske
objekter, semiotiske registre, instrumentering og
instrumentalisering. Den studerende skal have indgående kendskab
til forskningsresultater som er baseret på og udvikler disse
teoretiske konstruktioner.
- arbejde selvstændigt med elementære matematiske emner under brug af relevant matematikdidaktisk teori
- gøre rede for anvendelsesområder, sammenhænge og forskelle mellem de i kurset behandlede teorier, diskutere andres brug af disse, og forholde sig reflekteret til specifikke valg af teoretisk perspektiv
- identificere og analysere en problemstilling vedr. undervisningsfaget matematik mhp. at give den en præcis formulering indenfor rammerne af en relevant matematikdidaktisk teoridannelse
- gennemføre en teoretisk og metodisk velfunderet matematikdidaktisk undersøgelse af en sådan problemstilling.
Færdigheder. Den studerende skal ved kursets afslutning have grundlæggende færdigheder i at analysere et matematisk emne mhp. design og observation af undervisningssituationer, og i at identificere og udvælge relevant forskningslitteratur til brug for analysen. Den studerende skal desuden kunne skrive fokuseret og struktureret om matematikdidaktiske emner under brug af elementær videnskabelig metode.
Kompetencer. Den studerende skal ved kursets afslutning kunne- arbejde selvstændigt med elementære matematiske emner under brug af relevant matematikdidaktisk teori
- gøre rede for anvendelsesområder, sammenhænge og forskelle mellem de i kurset behandlede teorier, diskutere andres brug af disse, og forholde sig reflekteret til specifikke valg af teoretisk perspektiv
- identificere og analysere en problemstilling vedr. undervisningsfaget matematik mhp. at give den en præcis formulering indenfor rammerne af en relevant matematikdidaktisk teoridannelse
- gennemføre en teoretisk og metodisk velfunderet matematikdidaktisk undersøgelse af en sådan problemstilling.
Undervisningsmateriale
Kompendium af nyere
videnskabelige artikler (alle på engelsk).
Formelle krav
Bacheloruddannelse
i matematik.
Faglige forudsætninger
Bacheloruddannelse i
matematik eller tilsvarende.
Undervisningsform
Forelæsninger, teoretiske og
praktiske øvelser, vejledning i afsluttende paper.
Bemærkninger
Kurset er et af de
"begrænset valgfri kurser" på kandidatuddannelsen i
matematik (i alt er der 10 sådanne, hvoraf den studerende skal
vælge mindst 4). Kurset er obligatorisk for studerende som ønsker
at opnå den nordiske dobbeltgrad i matematik (KU) og matematikkens
didaktik (Universitetet i Agder, Norge) - se herom mere på
http://www.science.ku.dk/english/courses-and-programmes/degree-programmes/mathematics/didactics/
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 94
- Forelæsninger
- 14
- Praktiske øvelser
- 6
- Projektarbejde
- 75
- Teoretiske øvelser
- 15
- Vejledning
- 2
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet Kan
også vælges af ph.d. studerende
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringAfsluttende paper påbegyndes i blokkens 6. uge og afleveres i 9. uge.
- Krav til indstilling til eksamen
- To mundtlige og en skriftlig opgave i kursets løb
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- efter blok 1
Kriterier for bedømmelse
Karakteren gives for den grad, hvormed den studerende i sit
eksamenspaper har demonstreret opfyldelse af kursets mål (se herom
ovenfor).
Kursusinformation
- Sprog
- Engelsk
- Kursuskode
- NFKA09006U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Carl Winsløw (winslow@ind.ku.dk)
Gemt den
28-08-2013